Nem lesz érdemes márciustól kocsival az ágfalvai határátkelőhöz menni
További Belföld cikkek
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
- Több autópályán balesetek okoztak torlódást, Budapesten felborult egy autó
- A Bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
- Kóczián Péter: Magyar Pétert az emberek csinálták, maguknak
Március 1-jétől már nem lesz érdemes a Magyarországról Ausztriába ingázó helyieknek az Ágfalvánál lévő határátkelőn keresztül megközelíteniük bécsújhelyi vagy nagymartoni munkahelyüket. Az Ágfalvával szemközti kis település, Schattendorf (Somfalva) polgármestere ugyanis megtalálta a megoldást, amivel jelentősen lecsökkentheti az ott lakók életét kifejezetten megkeserítő átmenőforgalmat.
A lakosság közlekedésbiztonsága a legfontosabb!
Ezzel a címmel adott ki nyilatkozatot Thomas Hoffmann polgármester, amelyben jelzi, hogy közvetlenül a határvonal mentén, az osztrák oldalon fekvő temető melletti utat gyalogosövezetté nyilvánítja, azaz gépkocsival oda nem lehet behajtani.
Mivel mindkét uniós tagállam a schengeni övezetbe tartozó ország, a köztük lévő határátkelőhelyet nem lehet lezárni, ezért született meg a gyalogosövezet kijelölésének ötlete. A határon való átkelési korlátozással szemben – Schattendorf polgármestere szerint – a sétálóövezet kijelölésére van hatásköre az önkormányzatnak.
Ennek megvalósítására az osztrák olvasat szerint azért van szükség, mert a jelentős forgalomnövekedés miatt már több gyalogost és kerékpárost is elütöttek a közelmúltban. A két ország közötti gépjárműforgalom teljes ellehetetlenítésében természetesen sem a magyar, sem az osztrák település vezetése nem érdekelt, ezért
a helyi lakosok Schattendorf önkormányzatánál regisztrálhatják autójukat, és 160 euró körüli összegért két évre szóló behajtási engedélyt szerezhetnek a védett zónába.
A koncepció szerint azok, akiknek bizonyítható kötődésük van valamelyik településhez, vásárlási kupon formájában írnák jóvá a 160 eurós behajtásimatrica-költségét, ami a helyi kereskedelemnek is lökést adhat. Az építkezés 2023 március 1-jén kezdődik, és 12 héten át tart. Ez idő alatt az Agensdorfer strasse teljes szélességében le lesz zárva, gépjárművel ez idő alatt nem lehet erre közlekedni.
Ágfalva polgármestere, Pék Zsuzsanna arra emlékeztetett, hogy az összekötő útra négy osztrák településsel együtt pályázott Ágfalva a Somfalvára vezető út kialakítására, mely eredeti funkciója szerint egy vegyes forgalmú kerékpárútnak épült, elsősorban a kulturális kapcsolatok erősítését lehetővé tevő okból.
Az út funkciójából következően igen keskeny, mindössze 3 méter, mégis nemzetközi forgalmat bonyolító útszakasszá vált az elmúlt évek során, naponta közel 4000 autó hajt át rajta.
(Sopron felé kerülve 30 kilométerrel hosszabb lenne sok ingázónak az út.) Ágfalva klasszikus zsákfalu volt, településszerkezete ekkora forgalmat nem visel el, a lakosság egy ötöde közvetlenül az ingázók útvonala mellett lakik. Hiába van kint mindenütt a 30 kilométeres sebességkorlátozást jelző tábla, a polgármester szerint senki nem tartja be. Ennek eredménye, hogy az út már tönkre is ment, a házak megrepedeztek. Ágfalva a jelzett 12 hetes lezárási időszakban maga is belefog az útpadka javításába.
Pék Zsuzsanna úgy látja, hosszú távon az ágfalviak az osztrák polgármester sétáló övezetes döntésével összességében jól jártak, ugyanakkor a települések belterületét elkerülő közút megépítése lehetne a tökéletes és végleges megoldás. Erre azonban osztrák részről egyelőre nincs meg a szükséges támogatás.
(Borítókép: Christian Bruna / MTI / EPA)