- Belföld
- déli körvasút
- vasútfejlesztés
- kötött pálya
- budapest
- máv
- környezetvédelem
- kivitelezés
- beruházás
Igazi zöld célokat szolgál, mégsem támogatja sem Ferencváros, sem a Fővárosi Önkormányzat a Déli Körvasút-projektet
További Belföld cikkek
- Az idei karácsony sem múlt el tragédiák nélkül
- Csizmadia Ervin: A Nyugat bizonyos erői birodalomépítőként tekintenek Orbán Viktorra
- Szép csendben eltűnt Pesty László korrupciós ügyekkel foglalkozó weboldala
- Egy volt londoni nagykövet kerülhet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat élére
- Több év börtönt kaphat a nő, aki eszméletlenre verte lánya iskolatársát
A Déli Körvasutat érintő projekt hozzájárul az elővárosi közlekedés fejlesztéséhez. A célja, hogy több vonat közlekedhessen az agglomeráció és Budapest között, valamint hogy a vasút mint fenntartható közlekedési eszköz versenyképes alternatívája legyen a személyautós közlekedésnek.
Az új állomások és új járatok nemcsak az ingázók, hanem a városban közlekedők számára is új lehetőségeket nyitnak, így
TÖBB MINT 2 MILLIÓ EMBER MINDENNAPJAIT KÖNNYÍTENÉ MEG A BERUHÁZÁS.
A vonalszakasz a MÁV Zrt. 1-es, Budapest–Hegyeshalom–Rajka vasúti fővonalának része, ezáltal kiemelt nemzetközi jelentőséggel bír (a transzeurópai közlekedési hálózat része).
A bíróság korábban azonnali jogvédelmet rendelt el a kivitelezéssel kapcsolatban, továbbá ideiglenesen felfüggesztette a MÁV Zrt. területén, a vasúti üzem biztonsága érdekében folytatott fakivágásokat is. A környezetvédelmi engedélyt civil szervezetek kezdeményezésére tavaly februárban megsemmisítették, ami után az engedélyezési eljárást a hatóságnak újból le kellett folytatnia. Végül a beruházók 2022 novemberében ismét megkapták a környezetvédelmi engedélyt.
Az új engedély sokkal több szigorítást írt elő, amelyek közül néhányat a Magyar Építők honlapján emeltek ki:
- szigorodtak az építés ideje alatt igénybe vehető terület mértékére vonatkozó hatósági kötelezések;
- több helyen kell zajterhelési mérési, ellenőrzési pontot kijelölni, rezgésméréseket végezni: ez 5 db helyett 12 db zajvédelmi, 4 db helyett 28 db rezgésvédelmi monitoringpontot jelent;
- több helyszínen szükséges zajgátló elemeket beépíteni a megállóhelyi peronokba, a hidakon a vágányokba, és hangelnyelő peronszegélyt kell kialakítani. A budai szakaszon 1650 méter hosszon mindegyik vágányban zajcsillapító hatású rugalmas sínágyazat beépítése szükséges, továbbá 4 db nagyobb hídon rezgéscsillapító alágyazati szőnyeg alkalmazását írták elő;
- a kivitelezés végén a vállalkozó számára kiegészítő intézkedéseket is előírtak, annak érdekében, hogy minden helyszínen és minden napszakban az előírt zajszint alá kerüljön a terhelés;
- a zajárnyékoló fal átlátszó felületeit a madarakra veszélytelenné kell tenni a falra felhelyezett fóliákkal.
A civilek az újbudai önkormányzattal összefogva mindezek tudatában megint megtámadták a környezetvédelmi engedélyt, amely így a másodfokú bírósági ítéletre vár.
A fővárosi vezetés is csatlakozott a perhez a felpereseket támogatva, és így tett a ferencvárosi önkormányzat is.
A Magyar Építők honlapján megjelent cikkben azt írják: ha a Déli Körvasút nem valósul meg, akkor a Déli Összekötő Vasúti Duna-híd háromvágányosra történő bővítése funkcióját veszíti, és ez együtt járna a korábbi, mintegy nettó 40 milliárd forint támogatás visszafizetési kötelezettségével, ami szintén költségvetési kárként jelentkezik. Költségvetési kárnak tekintendők a meghiúsuló nemzetgazdasági előnyök, amelyeknek költségvetési, társadalmi és környezetvédelmi vonatkozása egyaránt vannak.
A projekt zöld célokat szolgál
Hozzáteszik: az unió TEN-T hálózat fejlesztésére vonatkozó iránymutatásai szerint a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást 2050-re az 1990-es szinthez képest 60 százalékkal csökkenteni kell. A projekt megvalósulása hozzájárul a zöld követelmények teljesítéséhez, a közös hazai és európai klímacélok eléréséhez, hiszen a vasút a legkörnyezetbarátabb közlekedési és áruszállítási mód.
A vasúti töltés mentén az építés ideje alatt felvonulási területként igénybe vett szűk területsávot a kivitelezés végeztével, egy szorosan kapcsolódó projekt keretében megújítják a kapcsolódó zöldfelületek igényes fejlesztésével együtt, és egy megújult parkot alakítanak ki a maival azonos, sőt hosszában a Duna és a Kelenföldi pályaudvar irányában is megnövelt területen.
941 ÚJ FA TELEPÍTÉSÉT TARTALMAZZA A VASÚTFEJLESZTÉSHEZ KAPCSOLT KÖRNYEZETRENDEZÉSI TERV.
Ez több, mint a helyi jogszabályok által telepítendő fa, és messze több, mint az a mintegy 190 db közterületi fa, amelyek kivágása a környezetvédelmi engedélyben előírt építési munkaterületi sáv maximális kihasználása esetén érintett.
Mintegy 140 milliárdos támogatási forrás veszhet el
A Magyar Építők írása szerint a projekt azonnali jogvédelemmel történő, hosszú idejű leállítása ellehetetleníti a projekt 2021–2027. évi pályázati ciklusban való megvalósítását, így legalább 7 éves késedelmet okoz a megvalósításában, amely így csak 2034-re készülhet el. Ezzel jelentősen sérül az uniós rendeletben előírt, a törzshálózat fejlesztéséről szóló 2030. évi határidő, továbbá ellehetetlenül a közel 140 milliárd forintos támogatási forrás lehívása, ami nagy összegű költségvetési kárt okoz hazánk számára.