Ezekről a helyekről szorítanák ki a nem ott lakók autóit Budán

GettyImages-79253815
2023.02.22. 06:25
Már ott sem tudnak a helyben lakók mindenhol parkolni, ahol a várakozás egyébként ingyenes. A problémának nincs politikai hovatartozása, a fideszes és az MSZP-s polgármester közös javaslattal állt elő.

„Javasoljuk, hogy a Fővárosi Közgyűlés hozzon határozatot arról, hogy Budapest a II. és a XII. kerület parkolási övezeteken kívüli utcáin, területein kizárólagos parkolási lehetőséget biztosíthasson a helyi lakosok részére.”

Ezt kezdeményezte közös előterjesztésében Pokorni Zoltán és Örsi Gergely polgármester, mivel mindketten úgy látják, hogy a fővárosban évek óta visszatérő problémát jelentenek a fizető parkolási övezetekkel határos területeken jelentkező parkolási nehézségek. Akik a város más területeiről vagy az agglomerációból érkeznek és nem akarnak fizetni, a még éppen ingyenes területen teszik le a kocsijukat, ezzel viszont a helyi lakosoktól veszik el a parkolási lehetőséget. Ezeken a kritikus várakozási övezetekkel határos területeken hagyják gyakran a kocsijukat azok is, akik ugyan a kerületben laknak, de nem kaphatnak lakossági engedélyt, mert például albérlők vagy a kocsi nem az ő nevükön van. Nekik még így is megfelel, hogy egy távolabbi, de díjfizetési kötelezettség nélküli várakozási helyen hagyják az autójukat.

Az újszerű elképzelés szerint a parkolási zónahatárokon kívüli várakozóhelyeken a kerületi lakosok igényeinek megfelelően időkorlátozás nélküli, 24 órás idősávban, a hét minden napjára vonatkozóan jelölnék ki ezeket a lakossági várakozásra szolgáló parkolóhelyeket.

A 0–24-es fenntartásra azért van szükség, mert ezeken a területeken nem csak a fizetőparkolás üzemidején kívüli órákban, hanem gyakorlatilag állandóan tumultus van.

Formabontó a javaslat

Két évvel ezelőtt a főváros vezetése arról döntött, hogy a zónahatárokon belül a kizárólagos lakossági parkolásra szolgáló parkolóhelyeket (a kerületi várakozóhely maximum 30 százalékán) az adott városrész kijelölheti. Ezzel a lehetőséggel a VI. és a VII. kerület is élt már.

A zónahatárokon kívülre vonatkozó ilyen elvi döntés azonban eddig nem született.

A két budai polgármester javaslata annyiban is újszerű, hogy a fizetős zónán kívüli parkolási helyek területének akár 75 százalékát is bevonnák a kizárólagos lakossági várakozási övezetbe. Hogy az adott szakaszon belül pontosan mekkora legyen a kijelölt kizárólagos használatú várakozóhely, azt a tapasztalatok alapján az önkormányzat a BKK-val együttműködve állapítaná meg, fenntartva annak változtathatóságát.

Ezeken a közterületeken vezetnék be:

a XII. kerületben

  • Goldmark Károly utca, Nárcisz utca – Alma utca közötti szakaszán.
  • Határőr út, Goldmark Károly utca – Zeke utca közötti szakaszán.
  • Lejtő út Fürj utca – Sashegyi út közötti szakaszán.
  • Nárcisz utca, Muskátli utca – Tamási Áron utca közötti szakaszán.
  • Pagony utca, Nárcisz utca – Zulejka utca közötti szakaszán.
  • Somorjai utca, Fürj utca – Kiálló esperes utca közötti szakaszán.
  • Stromfeld Aurél utca, Nárcisz utca – Orbán-hegyi út közötti szakaszán.
  • Szamóca utcában,
  • Vasgereben utca, Sashegyi út – Lejtő út közötti szakaszán.
  • Vércse utca, Kiálló esperes utca – Lejtő út közötti szakaszán. 

A II. kerületben

  • Virágárok,
  • Hidász utca (Pasaréti út, kötőjel, Branyiszkó út közötti szakasz),
  • Branyiszkó út,
  • Guyon Richárd utca,
  • Guyon Richárd köz,
  • Orló utca,
  • Lepke utca (Lepke köz is),
  • Endrődi Sándor utca (Tüske utca – Gábor Áron utca közötti szakasz),
  • Gábor Áron köz,
  • Tövis utca (Törökvész lejtő és Gábor Áron utca közötti szakasz),
  • Törökvész lejtő  (Törökvész út és Gábor Áron köz közötti szakasz),
  • Törökvész út (Pusztaszeri út – Baba utca közötti szakasz),
  • Ferenchegyi út (beleértve a Ferenchegyi út, Vend utcából nyíló zsákutcaszakaszát is),
  • Őzgida utca,
  • Muraközi utca,
  • Ali utca,
  • Baba utca,
  • Búzavirág utca,
  • Vend utca,
  • Zsindely utca (beleértve a Ferenchegyi lépcsőt is),
  • Barlang utca,
  • Karszt utca,
  • Felső Zöldmáli út (Pusztaszeri út – Barlang utca közötti szakasz).

Pokorni Zoltán és Örsi Gergely javaslatáról szerdán szavaz a Fővárosi Közgyűlés.

(Borítókép: Getty Images)