Embercsempészek járgányait is fuvarozza az autómentők szakmai szövetségének elnöke
További Belföld cikkek
- Letartóztattak egy apát, akit a saját lányának molesztálásával gyanúsítanak
- Hollik István: Magyarországnak a saját útját kell járnia
- Több mint tízezer esethez hívták a mentőket karácsonykor
- Orbán Viktor a karácsony után ismét munkába állt: megkezdte az alapozást, készül a repülőrajtra
- Figyelmeztet a katasztrófavédelem, a tűzijáték nem játék
„Bocsásson meg, pár perc múlva visszahívom! Most éppen egy embercsempész gépkocsiját kell elszállítanom...” – ezzel kezdte mondókáját Horváth Csaba, amikor egy reggeli telefonhívásra válaszul visszahívtam a számomra ismeretlen telefonszámot, amelyről kiderült, hogy az Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének elnökéé. Horváth úr keddi cikkünkre reagált, amelyben a honi autómentés egekbe szökött áráról értekeztünk. Végtére is a hülye a saját kárán tanul, mi pedig a saját nyomorúságunkat tettük közkinccsé.
Embercsempész? Hogy kerül a csizma az asztalra? Ám amint Horváth úr visszahívott, fény derült a rejtélyre.
Lentiben lakom, itt, a horvát határ közvetlen közelében a rendőrök naponta fognak el embercsempészeket, akik az esetek jelentős részében a járművüket hátrahagyva menekülnek, kukoricaföldeken, erdőkön át. Akár elkapják őket a rendőrök, akár nem, a kocsikat – mint a bűncselekmény eszközét – le kell foglalni, és el kell szállítani a rendőrségi megőrzőbe, erre pedig a hatóságnak nincsenek teherautói. Ilyenkor minket bérelnek fel erre a feladatra.
Kérdésünkre, hogy ilyenkor ki állja a számlát, azt a választ kaptuk, hogy első körben a rendőrség, aztán ha sikerül kamatostul áthárítani a költségeket a bűnözőkre, akkor az embercsempész. De az esetek döntő többségében erre nincs lehetőség, még ha el is kapják a bűnözőket, nem tudják behajtani rajtuk az összeget.
De ez csak egy mellékvágány, amiért felhívott bennünket Horváth úr, az az autómentés honi árának alakulása. A szakmai szervezet elnöke szerint egyáltalán nem kirívó az a hetvenezer forint, amennyiért szombaton elszállították e sorok írójának Citroën DS5 típusú autóját.
Horváth úr szerint a vállalkozó költségei az alábbiakból tevődnek össze:
- A cikkben említett, a konkrét mentési feladatra használt, daruval, hidroplatóval, emelővillával felszerelt, tartozékokkal ellátott, hasonló méretű új autómentő tehergépjármű jelenlegi beszerzési ára – gyártmánytól függően – 45-70 millió forint környékén van, miközben egy hasonló, megkímélt állapotú, de használt jármű piaci értéke 15-25 millió forint körül mozog.
- Az emeléshez használt és speciálisan ilyen feladatokra gyártott hevederek ára durván százezer forint, garnitúránként. Cseréjük alapesetben a használhatóság (esetleges mechanikai sérülés, szakadás, kopás) arányában történik. Ez lehet tíz emelés, de kellő odafigyeléssel, szakértelemmel végzett daruzás esetén a gurtni kibírhat akár ötven vagy száz emelést is.
- A hazai biztosítási palettán kimondottan autómentésre (daruzás, csörlőzés, szállítás) vonatkozó biztosítás nem létezik, az AMSZSZ megkeresésére egy külföldi biztosítótársaság dolgozott ki egy konstrukciót, ami tényleges felelőségvállalást biztosít esetlegesen előforduló káreseményekre. Ennek összege mentőjárművenként százezer forint feletti összeg, évente. Természetesen a kötelező felelősségbiztosítás és a legtöbb autómentős vállalkozásnál meglévő cascón felül.
- Az autómentők (nem keverendő össze az autószállító járművekkel, amelyek sok esetben egy terepjáró + tréler kombinációját jelentik, esetleg egy kisebb, úgynevezett rámpás, szállító tehergépkocsi) esetében a mentő paraméterei számítanak. Általánosságban elmondható, hogy egy szakszerű autómentésre alkalmas középkategóriájú mentő díja a következőkből tételekből áll össze: az alapdíj 10-20 ezer forint (de ekkor még el sem indult a mentő); a kilométerdíj 450-550 forint, telephelytől telephelyig; a daruzás 15-25 ezer forint (járműre emelés); a műszakpótlék 15-25 ezer forint (hétvége, éjszaka). Plusz természetesen a 27 százalékos áfa.
- Szakértelem tekintetében eleve a gyakorlat, a rutin a legfontosabb, ezt évek alatt lehet elsajátítani. Természetesen, ha megfelelő képesség, érzék is van hozzá. Előnyt jelentenek a műszaki, gépjárműves szakterületről származó ismeretek. Nyilván a mentő járművek üzemeltetéséhez megfelelő jogosítvány, illetve szakképesítések megléte is szükséges.
Az autómentő vállalkozások (és most a nagybetűkkel felmatricázott, de alapjaiban nem annak számító járműszállítókat vagy éppen semmilyen engedéllyel nem rendelkező kontárokat ne vegyük számításba, holott Magyarországon csak az utóbbiakból ezres nagyságrendről beszélünk) száma idehaza talán 6-800 körül lehet. Az eszközök száma, beleértve a teljes járműmentő palettát (kamionmentőket is) talán 1500-2000 darab. És most csak azokról beszélünk, amelyek műszakilag és jogszabályilag is alkalmasak. Ezzel szemben a köznyelvben tréleresnek hívott autószállítók száma 10 ezer körül mozog – jelzi Horváth úr.
Összegezve: a szakmai szervezet elnöke állítja, az általunk kifizetett nettó hetvenezer forint (plusz áfa) cseppet sem volt kirívó díj egy darus emelésért és elszállításért. És ahogy a költségtételeket nézzük, hitelt kell adnunk a szakember szavainak.
(Borítókép: ThamKC / Getty Images)