Észak-Korea sokkal rafináltabb, mint gondoltuk
Az Informationben megjelent oknyomozó írásból kiderül, hogy 2011 és 2016 között egy brit cég, a DGS Marine adott el olyan biztosítási szerződéseket észak-koreai hajóknak, amelyek így szállíthattak gond nélkül árut a külföldi kikötőkbe.
Az oknyomozó cikk egyik szerzője, Lasse Skou Andersen az AFP hírügynökségnek azt mondta: a DGS Marine-t David Skinner brit üzletember alapította, és a cégnek nem volt jogosultsága ilyen biztosítások szolgáltatására. A dán lapnak eddig 29 olyan, a cég által kibocsátott biztosításiszerződés-másolat jutott birtokába, amelyek révén Észak-Korea megsértette az ellene életbe léptetett nemzetközi szankciókat.
Andersen hozzátette:
a megkötött szerződések száma akár a 100-at is elérhette, ami azt jelenti, hogy csaknem az egész észak-koreai kereskedelmi hajóflotta ezek segítségével közlekedett éveken át; és úgy tűnik, nem Észak-Korea volt a cég egyetlen ügyfele, hanem más szankciók alatt álló országok is.
Hugh Griffiths korábbi ENSZ-szakértő ezzel kapcsolatban úgy véli: David Skinnernek kulcsszerepe volt az Észak-Koreát sújtó nemzetközi szankciók megkerülésében és a szankciók alá eső termékek szállításában; az így eladott szénből, vasáruból és olajból származó bevételekből finanszírozhatták az ország nukleáris és rakétaprogramját.
A Telegraph című angol újság 2012-ben írta meg Skinnerről, hogy már akkor is olyan iráni tankereket biztosított, amelyek szíriai olajat szállítottak. Az Information újságírói azután kezdtek öt évig tartó oknyomozásukba, miután felfigyeltek egy 2017-es ENSZ-jelentésre; a jelentést az ENSZ Biztonsági Tanácsának egyik szakértői tanácsa állította össze két olyan észak-koreai hajóról, amelyeknek a DGS Marine volt a biztosítójuk.
A dán lap írásából az is kiderül, hogy David Skinner 2016-ban meghalt, a DGS Marine pedig nem sokkal később csődbe ment – írja az MTI.