Így tehetik tönkre a közlekedést tízezrek számára Vitézy Dávid szerint

DSC1350
2023.06.21. 10:18
Vitézy Dávid korábbi, közlekedésért felelős államtitkár, közlekedési és városmobilitási szakértő a Facebook-oldalán fejtette ki, hogy az önkormányzatok a kezdetektől minden erejükkel azon vannak, hogy ellehetetlenítsék a vasútfejlesztéseket, melyek terveit két évvel ezelőtt terjesztették elő. Két polgármester most közösen terjesztett elő egy olyan javaslatot, amely a vasútfejlesztéseket végső zsákutcába terelné, ezzel 70 ezer ember mindennapjait megnehezítve – véli a volt államtitkár.

A vasútfejlesztések önkormányzati ellenzése most újabb budapesti kerületben folytatódik – írja Vitézy.

A XVIII. kerület polgármestere, Szaniszló Sándor Gyál polgármesterével, Pápai Mihállyal összefogva olyan javaslatot terjesztett elő, mely végső soron a lajosmizsei vasútvonal budapesti szakaszának felszámolását eredményezné.

Azt javasolják, hogy a vonal Gyált és a XVIII. kerület lakott területeit elkerülve, az M5-ös autópálya mentén épüljön újjá.

Az egykori államtitkár szerint „ennek semmi értelme”, mivel ezen a szakaszon csak elővárosi vonatok járnak.

Mint írja, a vasútfejlesztés azt szolgálná, hogy az itt élő 70 ezer ember gyorsan, kényelmesen, kötött pályán, színvonalas környezetben juthasson be Budapest központjába.

Ha a vasutat elűzik a lakóterületekről, az egész beruházásnak semmi értelme nem marad

– jelenti ki bejegyzésében a szakértő.

Gyál és Pestszentimre felől a Nyugatiba érdemben csökkenthető lenne az autóval ingázók száma és a közúti forgalom, nemcsak itt, de az összes belsőbb kerületben is, Ferencvárostól Kőbányáig.

Vitézy felidézi, hogy a vasútfejlesztési tervek elkészítését 2021-ben rendelte meg a kormány. Tucatnyi egyeztetés és tárgyalás folyt a tervekről az önkormányzatokkal, akik viszont a vasúti átjárókat használó autós közlekedés szempontjai miatt a vonatok sűrítését nem tudták elfogadni.

Az érintettek ugyanakkor a BFK 2022-es felmérése alapján 90 százalék feletti többségben támogatták a fejlesztéseket – a pálya kétvágányúsítását, a vonatok sűrítését és a sebesség emelését.

A két önkormányzat tehát saját választópolgárai elsöprő többségének akaratával megy szembe egy kisebbség érdekeinek kiszolgálásával

– vonja le a következtetést Vitézy.

Végzetes következményekkel járhat a vasútfejlesztések elvetése

A közlekedési szakértő úgy látja, hogy az önkormányzatok érdekei miatt ellehetetlenített vasútfejlesztések, ahogy a Déli Körvasút esetében, úgy itt is szembemennek a klímavédelmi, környezetvédelmi és közlekedéspolitikai alapelvekkel.

Példaként hozza a Déli Körvasút esetét. Mint korábban írtunk róla, itt egy civil szervezet követelte a fejlesztések visszavonását a kormányzattól.

A beruházást a költségvetés szűkülése miatt felfüggesztették, az önkormányzatok pedig Vitézy szerint azt szeretnék elérni, hogy a jövőben ne is indulhasson újra a lajosmizsei vasútvonal fejlesztése. Fejlesztés nélkül a vonal sorsa végső soron a bezárás lesz – teszi hozzá.

Szégyen lenne, ha 2023-ban a XVIII. kerület vagy Gyál lényegében azt mondaná ki, hogy mivel autóból nézve a vasút csak zavaró tényező, ezért nem támogatják a vasút felújítását

– jelentette ki.

(Borítókép: Vitézy Dávid. Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index)