Megszűnik a Szerencs és Hidasnémeti közötti vasúti közlekedés

2023.07.30. 16:21
Augusztus 1-jétől tíz mellékvonalon megszűnik a személyszállítás, köztük a Kassa, Szatmárnémeti, Arad, Losonc felé fejleszthető vasútvonalak bezárására kerül sor – osztotta meg Vitézy Dávid a Magyar Közlekedési Klub állásfoglalását, amit Orbán Viktornak írt nyílt levélben fogalmaztak meg.

A Magyar Közlekedési Klub szerint az Abaújszántó és Hidasnémeti között közlekedők számára előnyösebb lenne inkább egy Szerencs és Kassa közötti interregionális összeköttetés. A vasúti mellékvonalak felfüggesztése ellen másfél tucatnyi civil szervezettel együtt közösen tiltakoznak a miniszterelnökhöz írt nyílt levelükben.

Autóbuszos közlekedés lesz helyette

„Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti szakasz legnagyobb problémája, hogy Abaújkér és Göncruszka között rosszul tárja föl a településeket, távol vezet tőlük. Ha azonban ezekből a falvakból autóbuszos ráhordással távolabbra lehetne eljutni a vonattal, északra közvetlenül Kassára, délre pedig Szerencsre, ahol a kör-IC-re lehetne átszállni, akkor ezt a hátrányt kompenzálná a vasúti utazás kényelme, a ritkábban megálló vonat rövidebb eljutási ideje” – írják. 

A határon átvezető sínpályák még megvannak

A térség természetes központja Kassa, sokan járnak oda Borsod-Abaúj-Zemplén északi részéből iskolába, bevásárolni, dolgozni, de az abaújszántói vonatokról csak többórás várakozással lehet átszállni Kassa felé.

A határ menti térségek problémája, hogy jelentősebb város külföldön van, a vonatok ugyanakkor már rég nem lépik át a határt, pedig ennek nem lenne akadálya, sőt Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár nemrég arról írt a Facebookon, hogy folytak is korábban erről tárgyalások a szlovák szaktárcával. Egyik példaként a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalat említette, amely folytatása Losoncra vezet.

A Szlovákiába vezető sínpályák még megvannak, nem úgy, mint a román oldalon, ahol már rég felszedték ezeket.

A Magyar Vasút elemzésében kiemeli, hogy ezeket is újjá lehetne építeni a foghíjas rövid szakaszon. A Mezőhegyes–Battonya vonal ezzel Ópecskán át Aradra vezetne ismét, és a Mátészalka-Csenger vonal Szatmárnémetibe tartó rekonstrukciója is könnyen megvalósítható lenne.

Mint megemlítik, belföldön ugyanilyen körvasúti összeköttetéssel lehetne megkönnyíteni a Mezőhegyes–Makó–Újszeged között közlekedők életét, ha a tervezett új Tisza-hídra vágányvonal is került volna.