Akár 160-nal is mehetnek egyes vonalakon a MÁV vonatai
Versenyképessége növelése érdekében növeli sebességhatárait a MÁV Zrt. Emellett célja a pontosság, a járatsűrűség és a kényelem is – olvasható a novekedes.hu-n.
Jelenleg 8 ezer kilométernyi vasúti pálya van Magyarországon, melyből alig 2800 kilométer villamosított, így a hálózat jelentős részét csak óránként 120 kilométeres sebességgel lehet igénybe venni. A versenyképesség minél hamarabbi elérésének érdekében ennek növelése a cél, óránként 160 kilométerre. Az első szakasz, ami gyorsításra kerül, az a Budapestet Béccsel összekötő. Az ezen a szakaszon közlekedő InterCity így lehetővé teszi a gyors utazást és a színvonalas kiszolgálást.
Emellett további három szakaszon engedélyezik a sebességnövelést:
- Püspökladány és Debrecen között 120-ról 160-ra;
- Százhalombatta és Pusztaszabolcs között szintén 120-ról 160-ra;
- Aszód és Hatvan viszonylatában pedig 100-ról 160-ra emelik a sebességhatárt.
A sebesség engedélyezése az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését követően lehetséges. A rendszer elsődleges feladata a vasúti biztonság biztosítása a közlekedés folyamatos felügyelete mellett.
A rendszer folyamatosan figyelemmel kíséri a vonat sebességét, a menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, így teljes felügyeleti üzemmódban lehetetlen, hogy a vonat vezetője figyelmen kívül hagyjon egy vörös jelzést. Ha nem csökken kellőképpen a sebesség, a rendszer automatikusan bekapcsolja a járművön az üzemi féket, és ha kell, a vészféket is
– olvasható a MÁV közleményében.
Kiderült az is, hogy a MÁV-START legmodernebb vonata, a STADLER KISS is képes 160-nal menni, már csak a lehetőséget kell megteremteni a jármű számára, hogy elérhesse ezt a sebességet.