Palya Tamás szerint ezért nem jelentkezik szinte senki kémiatanárnak

2023.08.08. 06:31
Csupán öten kezdik meg a kémiatanári szakot ősztől, mind az öten az ELTE-n. Összesen 94 ezer diák tanul tovább a felsőoktatásban, közülük csak 10 500-an választották a pedagógusképzést, a szám magas, de a negatív rekord is megdőlt, a természettudományos szakokra alig jelentkeztek.

,,Egyszer fizikából négyes lettem, és ez annyira rosszul esett, hogy kémiatanár akartam lenni” – mondta az ATV Híradónak Palya Tamás, aki 30 éve tanít kémiát és matematikát. Mint mondta, nem lepték meg a nemrég nyilvánosságra került drámai adatok arról, hogy hányan szeretnének kémiatanárok lenni. 

Akinek van némi affinitása a kémiához, az mondjuk megnézi, hogy mi vár rá, ha tanár lesz, akár fizetésben, akár a státusztörvényes dolgokban, illetve megnézi, hogy mi vár rá, ha mondjuk vegyész lesz, és akkor azt gondolom, hogy nem nehéz a döntés, hogy melyiket fogja választani

– fogalmazott.

Hozzátette: ma már olyan is taníthatna, akinek nincs diplomája, hiszen a kormány a tanárhiány miatt már arra is lehetőséget adna, hogy öt évig olyanok taníthassanak, akiknek nincs ez irányú végzettségük, de valamilyen természettudományos diplomával rendelkeznek.

Nincs meg a béremelés fedezete

A felvetés csak papíron megoldás – mondta Totyik Tamás, a Pedagógus Szakszervezet (PSZ) elnöke. A szakszervezeti vezető felháborítónak tartja, hogy a jövő évi költségvetési törvény tanáronként bruttó 435 ezer forintos átlagbérrel számol. A PSZ elnöke szerint az ígért béremelésre nincs benne fedezet.

,Az alapfizetésnek, a minimálfizetésnek az összegét sem adták meg a költségvetési törvényben pedagógusoknak. Tehát ez akkora átverés, és ezt a pályakezdő fiatalok érzik, és ezért nem jönnek a pályára

– tette hozzá Totyik Tamás. Az oktatáskutató szerint a fiatalok nem csak a bérek miatt, de az alacsony megbecsültség okán sem szívesen választják a pályát, a tanárhiány pedig már rövid távon is komoly hatással lehet az oktatás minőségére.

Nahalka István oktatáskutató szerint emiatt például földrajztanárok fognak fizikát tanítani, vagy délután a gyerekekkel nem óvodapedagógus lesz az óvodában a gyerekekkel, hanem a dajka lesz velük és hasonlók.

Ez pedig színvonalcsökkenést fog eredményezni

– szögezte le. A tanárok szerdán folytatják az egyeztetéseket a köznevelési rendszer problémáiról.