Még mindig nincs döntés a népligeti felüljáró sorsáról
További Belföld cikkek
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválton
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
Továbbra sincs döntés a népligeti felüljáró jövőjéről – derült ki a Budapest Közút Zrt. Világgazdaságnak küldött válaszaiból. A fővárosi cég azt írta, hogy a híd szerkezetéről végzett vizsgálat eredményei még nem ismertek.
Tehát továbbra is fennmarad a felüljáró részleges lezárása.
Ez azt jelenti, hogy a hídon a városközpont irányába változatlanul csak egy forgalmi sávon lehet közlekedni a kettő helyett, miután a centrum felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban a Pénzverde előtti résznél nem lehet használni.
Március óta le van zárva
A felüljáró részleges lezárása március negyedike óta tart, közel öt hónapja. Eredetileg csak júliusig akarta a korlátozást fenntartani. Nem tudni, hogy ez a forgalmi rend meddig marad fenn. A Budapest Közút azt írta a Világgazdaságnak, hogy később tud tájékoztatást adni, türelmüket kérik.
A felüljáró sorsa tömegeket érint, hiszen a híd, illetve az alatta lévő kereszteződés Budapest egyik legforgalmasabb útszakasza.
Az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozásánál található felüljáró napi forgalma hozzávetőlegesen 15 ezer jármű irányonként. Vagyis 24 óra leforgása alatt a hídon közel 30 ezer jármű halad át. A zárás csak a befelé tartó közlekedést sújtja, így ennek a mennyiségnek nagyjából a fele szenved a korlátozástól.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az Üllői úton észak felé tartó forgalom egy része a felüljáró helyett a Könyves Kálmán körúton folytatja útját. Az is látszik, hogy az Üllői úton a reggeli és a délutáni csúcsban lehet számítani torlódásra, a forgalom lassulására. Ugyanakkor a Budapest Közút aláhúzta:
folyamatosan nyomon követi a forgalom alakulását a felüljárón, és tapasztalataik szerint a sávlezárás nem okozott komolyabb fennakadást az érintett szakaszon.
A közlekedési helyzet alakulása azonban másodlagos szempont, mert a népligeti felüljáró lezárása mögött ugyanis komoly ok húzódik meg.
Le kell-e bontani?
Idén tavasszal megkezdődött az 1978-ban átadott felüljáró állapotának részletes vizsgálata.
Az A-Híd Zrt. által folytatott, nettó 185 millió forintba kerülő felmérés arra a kérdésre keresi a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem.
A vizsgálat részeként eltávolítottak két kiválasztott hossztartó gerendát (ezért zárták le a külső sávot). A laboratóriumba szállított minták átfogó műszaki vizsgálatát és a bontás nyomán szabaddá vált szerkezeti elemek állapotának helyszíni ellenőrzését a cég megbízásából a szerződés keretében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakemberei végzik el.
Hiába telt el már lassan fél év, nincs válasz, hogy megmaradhat-e, vagy elbontják a Népligeti felüljárót.
Egyelőre nem is lehet tudni, mikorra lesz. A kiemelt közlekedési szerepű, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves hídon mindenesetre a Budapest Közút tájékoztatása szerint biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével: a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta, a BKK által üzemeltetett buszok esetében pedig a 19 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik a tilalom.
A híd esetleges elbontása komoly nehézségeket is okozhat a fővárosi közlekedésben.