Az MCC egyik igazgatója szerint részben a mesterséges intelligencia lehet a megoldás a tanárhiányra

2023.09.24. 08:01
Setényi János a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézetének igazgatója az InfoRádiónak adott interjút, amelyben beszélt a mesterséges intelligenciáról (AI) és annak alkalmazási lehetőségeiről az oktatásban.

„A mesterséges intelligencia alkalmazása az oktatásban nem ördögtől való, a pedagógiának azonban alkalmazkodni kell hozzá” – mondta Setényi a InfoRádiónak. Az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója szerint részben a tanárhiányt is megoldhatja a technológia.

Az igazgató többek között elmondta, hogy 

  • Az AI felhasználása az oktatásban három irányba is tarthat. Az egyik az értelem futurisztikus kifejlesztése, mikor a gép az emberi értelmet utánozza, de hozzátette, hogy itt még nem tartunk. A másik, hogy a meglévő szoftverekbe építik be a mesterséges intelligenciát. A harmadik pedig az, amit a ChatGPT is mutat.
  • Nincs semmi gond azzal, ha megjelenik az oktatásban a mesterséges intelligencia, de fontos, hogy mit vesz át az embertől, és mit nem.
  • A jelenlegi fejlesztések azt célozzák, ha a robotmunkát váltaná ki az AI oktatásban, többek között a diagnosztikus tesztek elvégzését vagy a tesztek kiértékelését.
  • „Mindig vegyes modellben gondolkodunk, tehát az ember és a gép együtt dolgozik, és van egy alapelv, ha az betartatik, akkor a mesterséges intelligencia jól elhelyezhető: az ember az úr és a gép a szolga”.
  • Az AI valamennyire a tanárhiányt is orvosolhatja.
  • A ChatGPT-hez hasonló megoldások nem fenntarthatók hosszú távon, mert hatalmas költségük van.

Setényi János nemrég arról beszélt, hogy lehetne azon változtatni, hogy az Európai Unió országai közül Magyarország az egyik, ahol a legkevesebb diplomás van. Az igazgató úgy véli, csak úgy növekedhet a diplomás fiatalok száma, ha a már munkába állt felnőttek visszaülnek az egyetem padjaiba.