Ázsiai sofőrök érkeznek a budapesti tömegközlekedésbe
További Belföld cikkek
- Itt a minisztérium bejelentése, gyökeres változás jön az egészségügyben
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
Könnyen előfordulhat, hogy nemsokára indonéz és Fülöp-szigeteki buszsofőrök is feltűnnek majd a BKK szerződött szolgáltatójának, az ArrivaBus Kft.-nek a budapesti járatain. Ez a cég nyújtja a fővárosi közösségi közlekedés buszos szolgáltatásának egyharmadát, mintegy 450 buszvezetőt alkalmazva.
A Népszava értesülése szerint a külföldi járművezetőket egy munkaerő-kölcsönző cég alkalmazná, lakhatásukról és étkeztetésükről is a közvetítőcég gondoskodna. A lap arról ír, hogy
A BKV múlt heti igazgatósági ülésén elhangzott, már folyik a munkavállalók képzése, de az Arriva angolul beszélő diszpécsereket is felvenne.
Az ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba idén, csakhogy a sofőrhiány a Volánbusz és a BKV mellett őket is elérte.
Nemes Gábor, a BKV igazgatósági tagja jelezte, hogy a témával kapcsolatban több kérdés is felvetődött, például az, hogy
- a sofőrök itt szereznek-e jogosítványt, vagy a meglévő járművezetői engedélyüket honosítják;
- az ázsiai sofőrök hogyan tudnak kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal, különösképpen az első ajtós felszállás esetén, amikor az utazási jogosultságokat is ellenőrizni kell, illetve ki kell adni a jegyet, ha valaki a sofőrtől vásárolna.
Az egykori szakszervezeti vezető szerint elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, mert ők jelentik a hosszú távú megoldást, a külföldi munkavállalók legfeljebb 2+1 évig maradnak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a külföldiek alkalmazása nem olcsóbb megoldás, hiszen ezeknek a munkavállalóknak a lakhatását, az utazását és az étkezését is fizetni kell.
Az ArrivaBusnál jelenleg is dolgoznak külföldi munkavállalók, a buszvezetők körülbelül 5 százalékát ők teszik ki. A cég azt közölte, hogy
miután a magyar kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát, lehetőséget adott arra, hogy az ArrivaBus megvizsgálja a harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségét, és előkészítse ezt.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor az ügyben azt emelte ki, hogy a buszvezetők átlagos bruttó keresete a céges reklám szerint 730 ezer forint, ám ennyi csak a különféle pótlékok és túlmunka révén jön össze. Ha a járművezetői munkát rendesen megfizetnék, lenne magyar sofőr is. A rengeteg túlórát azonban egyre kevesebben vállalják, és inkább elmennek. Ez viszont ördögi körként még több túlmunkát jelent a maradóknak.
Az olcsóbb ázsiai munkaerő tömeges megjelenése összességében nagyon nehéz helyzetbe hozhatja a kormány által folyamatosan gyengített szakszervezeteket a bértárgyalásokon.