Élhetünk-e 120 évig?

ZS 2385
Nemrégiben publikálták tanulmányukat a Nature Communicationsben. Feltették a kérdést: mi lehet az öregedés mechanizmusa? Lehet-e késleltetni az öregkori betegségeket vagy azok kialakulását?

A beszélgetést is a kutatás eredményeinek ismertetésével kezdtük Vellai Tiborral. A genetikus elmondta, hogy tízéves kutatásuk során eljutottak oda, hogy fonálférgek életét tudták jelentősen megnövelni laboratóriumi körülmények között. Ezt pedig úgy érték el, hogy a férgek sejtjeiben kikapcsolták az úgynevezett ugráló gének egyik fajtáját.

Mik azok az ugráló gének?

A genetikus elmondta, arra jutottak, hogy a genomunk jelentős részét kitevő, az évmilliók során virális betegségek révén beszerzett, nagyon furcsa gének okozzák az öregedés folyamatát.  Ezek az ugráló gének, vagyis olyan mobilis DNS-szakaszok, amelyek az örökítőanyag egyik pontjáról képesek a másikra átvándorolni. Az emberi genom mintegy 60 százaléka ilyen ugráló génből épül fel. Azonban míg a fiatal testben ezek nem mozognak, addig az idő múlásával ezek elkezdenek ugrálni, és végül szinte szétzilálják a genomunkat.

Az ELTE Genetikai Tanszékének vezetője utalt arra, hogy vannak olyan állatok – például az édesvízi hidra vagy egyes medúzák –, amelyeket nem öregedő élőlényekként ismerünk. A kutatók azt próbálták megfejteni, mi a közös ezekben a nem öregedő sejttípusokban. Kiderült, hogy van egy biológiai folyamat bennük, amely nem engedi, hogy beinduljanak az ugráló gének.

Vellaiék egyetlen lényben, a fonálféregben tudtak eljutni odáig, hogy egy molekuláris eljárással fonálférgekben az ugráló gének egyik családjának az összes tagját egyszerre sikerült kikapcsolniuk. Amit tapasztaltak, megdöbbentő volt.

Kiderült, hogy az általunk a kísérletekben használt fonálférgek az átlagos fonálférgeknél 40 százalékkal tovább éltek, vagyis összefüggés van az ugráló gének és az öregedés között

– tette hozzá az egyetemi tanár. A következő lépés az lesz, hogy megpróbálják az összes ugráló gént kikapcsolni a fonálférgek egy csoportjánál, és ha igaz a feltételezésük, akkor akár egy több évig élő törzshöz jutnak el, szemben a fonálférgek átlag kéthetes életével szemben.

Idővel a rák is úgy lesz gyógyítható, mint manapság az influenza

Vellai professzor nem tartja kizártnak, hogy évek múlva már néhány emberi ugrálógén-családot képesek lesznek blokkolni, méghozzá úgy, hogy tudnak majd fejleszteni olyan gyógyszerhatóanyagokat, amelyek elvezethetnek oda, hogy az embernél az egészségben eltöltött élettartam jelentősen megnövelhető lesz.

Ha tehát gátoljuk ezeket a géneket, akkor nemcsak a rák vagy az Alzheimer-kór, hanem az összes öregkori betegség kialakulását is késleltethetjük, és az aktív időszak az embernél akár 80-90 éves korig is kitolódhat. A rák esetében azok a sejtek, amelyek tumort növesztenek, nem öregedő sejtek. Éppen ezért ezeknél a sejteknél majd, ha eljutunk odáig – mondta a Kibeszélőben Vellai professzor –, akkor be kell tudnunk kapcsolni azt a mechanizmust, amellyel ezek is öregedni, majd pedig pusztulni kezdenek.

A genetikus elmondta, hogy azért kísérleteznek fonálférgekkel, mert ebben az élőlénycsoportban még soha nem mutattak ki tumort.

Most akkor tényleg élhetünk 120 évig?

A kérdésre Vellai professzor azt mondta, hogy akár még tovább is, hiszen ehhez bőven adva van a genetikai potenciálunk. Elárulta azt is, hogy mitől indulnak be az ugráló gének. Idővel úgynevezett epigenetikai változások kezdődnek, és a DNS-hez egyre nagyobb számban kapcsolódnak például metilcsoportok, a DNS-metiláció mértéke pedig megbízhatóan jelzi a korosodást.

Vannak azonban a világon olyan helyek, ahol a helyiek körében a 100 éves kor teljesen normális. Rákérdeztünk a professzornál, aki el is árulta, mi az a négy kritérium, amelynek teljesülnie kell ahhoz, hogy különösebb problémák nélkül megérjük a magas kort.

A műsorban még szó volt arról is, hogy

• Mikor lesz reális olyan készítményekhez jutni, amelyek segítenek az öregedés lassításában?
  • Mi történik, ha kikapcsoljuk az összes ugráló gént a szervezetben?
  • Mi a gond a telomeráz enzimekkel, amelyek egy időben az öregedés lassításának lehetőségét sejtették?
  • Ha mindez megvalósul, mi történik? Valóra válik az álmunk, vagy társadalmi katasztrófa elé nézünk a hosszú élet miatt?
  • Hogyan oldhatja meg a nyugdíjrendszer egyre égetőbb problémáját az öregedés lassítása?

(Borítókép: Vellai Tibor. Fotó: Lapat Lili / Index)