Újra és újra hegeszteni kell a kisföldalattik alvázát

További Belföld cikkek
- Megtalálták a Budapesten eltűnt külföldi férfi holttestét
- Óbaloldalozás és pulykázás után a pályáztatás sem garantálja a fővárosi cégeknél a vezetőváltást
- Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
- Magyar Péter: Orbán Viktornak színt kell vallania
- Új képviselő érkezik a Fővárosi Közgyűlésbe
December elején újra reflektorfénybe került az 1-es metróként is ismert Millenniumi Földalatti Vasút rekonstrukciójának ügye, ekkor jelentette be ugyanis Lázár János miniszter, hogy a mini-Dubajként is emlegetett hatalmas ingatlanfejlesztési terv keretében az állam megvalósítaná a régóta tervezett pályahosszabbítást is egészen Rákosrendezőig. 2021 májusában Karácsony Gergely főpolgármester már arról beszélt, hogy Rákosrendező rozsdaövezetét is fel akarják fűzni a kisföldalatti nyomvonalára, és úgy fogalmazott:
Indul a kisföldalatti járműcsere-programja
125 éves, de még csak egyszer kapott új szerelvényeket.
Itt az ideje, hogy a járműcsereprogramot is elindítsuk.
A M1 metróvonal járműparkjának korszerűsítése és a vonal meghosszabbítása a célokat 2030-ig összegző Budapesti Mobilitási Tervben is szerepel, a szakma várakozásai szerint az uniós források 2021–2027-es költségvetési ciklusában erre fedezetet is lehetett volna találni.
Ezért is ért sokakat váratlanul, hogy Budapest vezetése nem kérte a kisföldalatti-szerelvények cseréjét a kohéziós alapokat érintő magyarországi fejlesztési csomag összeállításakor. Pedig az IKOP Plusz 1.1 keret kifejezetten a központi régió városi és elővárosi közlekedésének fejlesztését célozza.
Városvezetői szempontból a projekteket két kategóriába lehet sorolni:
- az azonnali beavatkozást igénylő fejlesztések (feladat jellegű projektek),
- illetve az újító jellegű valódi fejlesztések (fejlesztés jellegű projektek).
Az első egyértelműen a kisföldalatti járműveire vonatkozik, míg a második az M1-es metró Vigadó térig, illetve a Rákosrendezőig tervezett pályaszakaszának hosszabbítására. A főváros azonban sem járműbeszerzésre, sem infrastruktúra építésére irányuló kérelmet nem küldött az illetékes szaktárcának.
Élettartam-hosszabbító fabrikálás
A még most is forgalomban lévő, 1973 óta futó Ganz-kisföldalattik vázszerkezetét az akkor elérhető, nem kifejezetten jó minőségű acélból készítették, ami oda vezetett, hogy ma már minden második kocsiváz törött, ezeket a járműveket csak folyamatos hegesztésekkel tudják üzemképes, kiadható állapotban tartani. Dorner Lajos, a VEKE elnöke arra emlékeztetett, hogy a győri Széchenyi István Egyetem az anyagszerkezeti vizsgálatok alapján néhány éve készített is egy tanulmányt, amely azt mondta ki, hogy
ezeket a járműveket még egy alkalommal lehet hegeszteni, de utána az anyagfáradás miatt le kell selejtezni őket, mert komoly vázszerkezeti problémák jelentkeznek náluk.
Egy vasúti járművet szinte bármeddig életben lehet tartani, a kérdés csak az, hogy milyen üzembiztonság mellett és milyen áron. A kisföldalatti mind műszakilag, mind közgazdaságilag rég túl van a fenntarthatósági határon. A hegesztéses beavatkozásokat egyébként minden esetben a közlekedési hatóság felülvizsgálata és engedélyeztetése kell hogy kövesse. Hogy egy ilyen beavatkozás időben mennyivel növeli meg a jármű élettartamát, azt is a hatóság dönti el.
A kisföldalatti esetében helyesebb úgy fogalmazni, hogy nagyon közel a vég, ezért is elképesztő, hogy semmilyen érdemi lépés nem történt
– hangsúlyozta a közlekedési szakember.
A hegesztéses élettartam-hosszabbítás Dorner Lajos szerint legfeljebb rövidtávú áthidaló megoldás lehet, az új járművek megérkezéséig. A Millenniumi Földalatti Vasút vonalára az (1896-ban átadott) alagút és az állomások méretei miatt egyedi gyártású szerelvények szükségesek. Megtervezésük és legyártásuk ezért árban közelebb áll a tramtrainhez, mint egy CAF-villamoshoz, noha paramétereiben inkább egy alacsony padlós villamoshoz hasonlít, mint egy vasúti szerelvényhez.

A BKV szerint egyébként a jelenleg üzemben lévő szerelvények biztonságosan üzemeltethetők. A hasznos élettartamukat meghaladó korú eszközök, így
a kisföldalatti járművek továbbüzemeltetéséről egy külön e célra kidolgozott és jóváhagyott, összetett – műszaki és gazdasági szempontokat is figyelembe vevő – vizsgálati módszertan alkalmazásával, objektív alapon döntünk.
A közlekedési hatóság már évekkel korábban kiadta a tervezett új kisföldalatti-szerelvényekre az úgynevezett előzetes elvi típusengedélyt, ami a gyártó számára leírja a járművek paramétereit. Ez az a hatósági engedély, amely alapján már ki lehet írni egy közbeszerzési eljárást. A BKV most a prototípus-tervezés és -gyártás közbeszerzési kiírása előtt tart. Azt írták lapunknak, a tenderdokumentáció elkészült, azonban fedezethiány miatt a közbeszerzést még nem írták ki. (Ebben a dokumentációban a jelenlegi vonalhossz esetén 22, vonalhosszabbítás esetén további 5 darab opciós szerelvény járműigénye szerepel.) A főváros közlekedési cége kb. 1,6 milliárd forintra becsüli az új szerelvények darabárát.
A mostani szerelvényekhez képest három fontosabb ponton módosul a koncepció:
- Az új járművek néhány méterrel hosszabbak lehetnek, azaz a végük belóghat egyes állomásoknál az alagútba. Ez több utas szállítását teszi lehetővé.
- A szerelvénynek teljes hosszában átjárhatónak kell lennie.
- Képesnek kell lennie automata (önvezető) üzemmódra is.
Ezek révén nagyjából 30 százalékkal növelhető meg az utasállítási kapacitás. 2021 végén erről beszélt a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor is annak kapcsán, hogy az akkori Innovációs és Technológiai Minisztériumtól (ITM) mintegy kétmilliárd forintot kaptak az új szerelvények tervezésére.
Akkor az is szóba került, hogy a szerelvények prototípusa 2023-ra elkészül.
Ugyanakkor Dorner Lajos azt hangsúlyozta, hogy a Rákosrendezőre tervezett városfejlesztés olyan léptékű utasforgalom-növekedést vetít előre, aminek a kiszolgálására önmagában a meghosszabbított kisföldalatti soha nem lesz képes, ezért súlyos hibát követ el, aki csak erre alapoz.
A pénz a kormány zsebében van
A kocsik cseréjét el kell indítani, erről nincs vita. Az 1-es metró már a 2014-es tanulmánytervben is szerepelt mint közlekedésstratégiai kulcselem. Tüttő Kata, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes azt mondta, az ökölszabály szerint ezek a motorkocsik harminc évre lettek tervezve, de már az ötvenet is betöltötték. Összesen 22 kocsi van a BKV birtokában, szerelvényenként 161 fő befogadóképességűek. Ezeket szeretnék 200 fő kapacitásúra bővíteni, csakhogy Budapest összes fejlesztési forrása a kormány zsebében van, és ez igaz szinte az összes uniós forrásra is az új építési és beruházási törvény értelmében.

A főpolgármester-helyettes aláhúzta, hogy az M1-es metró vonalának tervezési költségeire kértek uniós forrást. A kisföldalatti járműbeszerzési kérelmének elmaradásáról pedig azt mondta, az M1-es vonalának rekonstrukciója ott van a kormány asztalán, s mivel az kocsik nélkül az értelmezhetetlen, így az is része kell legyen.
Ahhoz, hogy 9 éven belül valóság legyen az új szerelvényekből, annak finanszírozását mielőbb össze kell rakni.
– fogalmazott Tüttő Kata. Az 1-es metró korszerűsítéséről egyébként még semmilyen egyeztetés nem volt a főváros és a szaktárca között, de a főpolgármester-helyettes úgy látja, a bejelentett mini-Dubaj-fejlesztés ezt hónapokon belül ki fogja kényszeríteni.
A Fővárosi Közgyűlés decemberi ülésén elfogadott határozata szerint: „a Rákosrendező területén megvalósítandó ingatlanfejlesztés támogatásához elengedhetetlen, hogy a kormányzat vagy a beruházó teljeskörűen biztosítsa a forrásokat a Millenniumi Földalatti Vasút felújításához és meghosszabbításához, valamint a hazai járműgyártási kapacitásokra építve a szerelvények cseréjéhez.”
(Borítókép: A kisföldalatti szerelvénye halad a Mexikói úti földalatti végállomáshoz a 3-as villamos vonalán a Fehér úton az Örs vezér térnél 2013. november 22-én. A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvénye időszakos karbantartáson esett át a BKK Fehér úti járműjavító főműhelyében. Fotó: Lakatos Péter / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Hétfőtől szigorúbban fog ellenőrizni a rendőrség az utakon
Azt is közölték, milyen szabályok betartására fognak koncentrálni elsősorban.
február 14., 12:34
- Belföld
Karácsony Gergely Nagy Mártonnak: Van baj, miniszter, van baj
Személyes találkozót kért a főpolgármester a facebookos üzengetés helyett.
február 14., 13:22
- Belföld
Vitézy Dávid: Vasúti vonalbezárásokat és járatritkítást vetít elő Lázár János törvényjavaslata
A dokumentumokat pénteken nyújtotta be a miniszter a parlamentnek.
február 14., 13:14
- Mindeközben
Gáspár Evelin: „Jó lenne, ha a Photoshop helyett az influenszerek is a természetességet hirdetnék”
15 perce
- Belföld
Orbán Viktor temetésen járt: Isten veled, Professzor úr!
A közösségi médiában posztolt a kormányfő.
február 14., 12:37
- Belföld
Lecsapott a GVH a Foodorára, tízmilliókat kell fizetnie a cégnek
A hivatal szerint megtévesztették a fogyasztókat.
február 14., 12:09
- Belföld
Távozik Havasi Bertalan, Orbán Viktor sajtófőnöke
Több mint egy évtizede volt a miniszterelnök közvetlen munkatársa.
február 14., 12:59
- Címlapon
Ruszin-Szendi Romulusz 928 millió forintos szolgálati villát építtetett
Megpróbáltuk kideríteni, miért távolították el Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot a Honvéd Vezérkar éléről.
4 órája
- Belföld
Emelik a hadigondozottak és a politikailag meghurcolt személyek járandóságát Magyarországon
Az intézkedés csaknem százezer magyart érint.
február 14., 14:42
- Címlapon
Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
Ruszin-Szendi Romulusz helyett a pártelnök válaszolt a szolgálati luxusvilláról.
37 perce
- Címlapon
Szijjártó Péter: Hétfőn blokkolunk
Megakadályoznak mindent, ami a tárgyalásokat nehezíthetné.
3 órája
- Belföld
Így drágultak a gyógyszerek, a legszegényebbek járnak pórul
A gyógyszerkasszát az utóbbi években leginkább az onkológiai kezelések drágulása terheli.
február 14., 06:49
- Címlapon
Orbán Viktor óriási bejelentéseket ígért szombatra
A miniszterelnök fontos megállapításokat tett a magyar gazdaság helyzetéről.
4 órája
- Belföld
A Tisza Pártra figyel két Tisza-parti város polgármestere: igény lenne a kormánybuktatásra
A 2026-os választásokon a Tisza is indul, de Szegeden és Vásárhelyen sincs alapszervezete, ám van nyitottság az együttműködésre.
február 14., 07:20
- Belföld
Eldőlt, jöhet-e szövetség az MSZP és a DK között a 2026-os választáson
Komjáthi Imre a pártja jövőjéről beszélt.
február 14., 11:50
- Mindeközben
Nagyot megy egy videó a nőről, aki olyan nadrágot választott az edzéshez, ami miatt mindenki megbámulta
4 órája
- Belföld
Szájer József megjósolta a német választások végeredményét
Szerinte Németországban a CDU „ki fog slisszolni a választási ígéretek alól”.
február 14., 07:09
- Belföld
Magyar Péter: Semmi közük a magyar embereknek ahhoz, hogy öt vagy tíz éve mit csináltam
Az M1 riportere arról próbálta kérdezni, hogy vett-e Mészáros Lőrinc-féle részvényeket.
február 14., 11:39
- Belföld
A közmédia szerint Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozik a Tisza Párthoz
Igazi nagyágyút jelenthet be szombaton a Tisza Párt.
február 14., 10:09
- Címlapon
Újabb híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő még februárban kapott kétoldali tüdőgyulladást.
2 órája
- Belföld
Lázár János elismerte, hogy nincs elég barátja
Születésnapot ünnepel a miniszter.
február 14., 09:11
- Mindeközben
Pataki Ági: Nem félek az idő múlásától, az unoka kérdése viszont nagyon izgat
tegnap, 21:50
- Belföld
Orbán Viktor: Nem kell kilépni az Európai Unióból, szétesik az magától is
A miniszterelnök a Kossuth rádióban adott interjút.
február 14., 07:45
- Belföld
Letartóztatták a dohánybolti késelőt, akár 15 évet is kaphat
A férfi többször is megpróbálta késsel megszúrni áldozatát.
február 14., 10:15
- Belföld
Az ügyészség szerint nem ölték meg a rendőrök az előlük menekülő zagyvarékasi férfit
Kategorikusan kizárták, hogy gondatlanságból elkövetett emberölés történt volna.
február 14., 12:41
- Címlapon
Kemény a cseh sajtó: A fantasztikus Plzen kisöpörte a magyarokat
1,75 millió euró forgott kockán.
57 perce
- Címlapon
Óbaloldalozás és pulykázás után a pályáztatás sem garantálja a fővárosi cégeknél a vezetőváltást
Van néhány apróság, ami megmentheti a főpolgármester bizalmát élvező fővárosi csúcsvezetőket.
12 perce
- Mindeközben
Szabó Franciska alig fél év után szakított ausztrál párjával: „Bankautomatának nézett”
tegnap, 20:51
- Belföld
Ömlik a gáz Szentendrén egy elvágott vezeték miatt, nem térhetnek haza a közelben élők
A 11-es főúton több mint két kilométeres a torlódás.
február 14., 12:16
- Belföld
Döntött a bíróság, rács mögött marad Óbuda polgármestere
Kiss László augusztus óta van előzetes letartóztatásban.
február 14., 13:55
- Belföld
Meghalt egy csecsemő a szigetvári postán
A rendőrség jelenleg is vizsgálja az ügyet.
február 14., 10:48
- Belföld
Elfogta a rendőrség az egyik legkeresettebb magyar bűnözőt, Tenerifén bukkantak a nyomára
Hiába használt inkognitót, nem menekülhetett a magyar nyomozók elől.
február 14., 09:51
- Címlapon
Kiderült, mibe érdemes most fektetni, ha nagyot akarunk kaszálni
Részletes felmérés látott napvilágot a jelenlegi helyzetről.
5 órája