Újra sláger a pezsgő: a buborékos ital, amellyel a Z generáció már nem csak szilveszterkor koccint
További Belföld cikkek
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
- Hadházy Ákos támogatná Magyar Pétert, hogy miniszterelnök legyen
- A MÁV hibájából maradt el egy színházi előadás Győrben
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
Magyarországon mintegy 200 ezer hektoliter pezsgő készül évente, aminek jellemzően 75-80 százaléka a magyar piacon kel el, exportra mintegy 35 ezer hektolitert szállítanak éves szinten a gyártók – számolt be erről a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A legfontosabb célországok: Kanada, Észtország, Románia, Svédország és Lettország.
A Magyarországra irányuló import inkább a választékbővítést szolgálja. Elsősorban magasabb hozzáadott értéket képviselő, olasz és német pezsgők érkeznek a hazai áruházak és italkereskedések polcaira.
A pezsgőpiac – a borral ellentétben – az elmúlt években is folyamatosan nőtt.
Az elmúlt húsz évben 87 százalékkal emelkedett a világ pezsgőtermelése, és az utóbbi években szignifikánsan nőtt a piaci részesedése a teljes bortermelést figyelembe véve. A legtöbb pezsgőt – éves szinten mintegy 16 millió hektolitert – Európában állítják elő, az élen Olaszország áll, mellette Franciaország, Spanyolország és Németország szintén pezsgőnagyhatalomnak számít.
Hogyan készül a pezsgő?
Az előírások szerint pezsgőnek nevezhető minden olyan termék, amely friss szőlőből, szőlőmustból vagy borból készül első vagy második alkoholos erjesztéssel, és kizárólag erjedésből származó szén-dioxidot tartalmaz, zárt tárolóedényben tárolva 20 fokon legalább 3 bar túlnyomás uralkodik az oldott szén-dioxid jelenléte miatt, és összes alkoholtartalma legalább 8,5 térfogatszázalék. A fogyasztók által szintén közkedvelt habzóbor ezzel szemben szén-dioxid hozzáadásával készül, földrajzi jelzés nélküli borból.
A pezsgő a világ minden táján az ünnepekhez, születésnapokhoz, esküvőkhöz, családi eseményekhez kapcsolódik, de helyet kap aperitifként vagy koktélok részeként.
Az italkülönlegesség iránt december utolsó két hetében ugrik meg jelentősen a kereslet, az év végi fogyasztás pedig sok esetben a magasabb hozzáadott értékű termékek irányába tolódik el
– számolt be erről az agrárkamara.
Pezsgő, habzóbor és fröccs
Ahogy arról az Index korábban beszámolt, a Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) által készített felmérésből kiderült: a magyar fiatalok a pezsgőt és a habzóbort részesítik előnyben a borászati termékek közül.
Idén nyáron több mint 150 magyarországi borász csatlakozott az MBÜ „Buborékok nyara” kampányához. Csaknem 1500 fiatal válaszadó véleményén alapuló közösségimédia-kutatás is zajlott a bor és boralapú italok kedveltségéről. E szerint a hazai fiatalok kedvence a pezsgő és a habzóbor, a válaszadók közel 40 százaléka nyilatkozott így. Második a fröccs, a harmadik pedig a bor- és pezsgőkoktél lett.
(Borítókép: Stefan Irvine / Getty Images Hungary)