Ingyen BKK-bérletet osztogat az önkormányzat, de már ebből is balhé lett
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Bombariadó miatt megszakadt egy buli Budapesten, több ezren maradhattak hoppon
- Deutsch Tamás: Mintegy 3,4 milliárd forintnyi kórházfejlesztés valósul meg Budapesten
Leveleket küld ki a következő két hétben a terézvárosi önkormányzat a 14 és 26 év közötti, kerületi lakcímkártyával rendelkező diákok (illetve családjaik) számára. A küldeményekben arról tájékoztatják őket, hogy a BKK-bérlet támogatási keretében ingyen adják a kerületi diákoknak a budapesti közösségi közlekedést lehetővé tevő bérletet. A fiataloknak nyújtott kedvezmény a korábbi években is elérhető volt, de csak az alap- vagy középfokú, nappali tagozatos oktatásban résztvevő diákoknak. A 2023/2024-es tanév első szemeszterében 1117 jogosult volt, de csak 60,2 százalékuk vette át a BKK-bérletszelvényt.
A mostani újdonság tavalyhoz képest az, hogy
a középiskolások mellett immár a nappali tagozatos felsőoktatásban tanulókat is bevonják a kedvezményezetti körbe.
A közoktatásban és a felsőoktatás nappali tagozatán tanulók diákbérletének ára jelenleg 3450 forint. Az önkormányzat a támogatás igényléséről csaknem 3700 levelet küld ki az elkövetkezendő napokban, ennyien tartoznak ugyanis a 14 és 26 év közötti korosztályhoz. Közülük természetesen nem mindenki jogosult, ami abból is kitűnik, hogy az idei éves költségvetésében erre a célra csak 23 millió forintot különített el a kerület.
Az utazási bérletekkel támogatott diákok családjainak jövedelemvizsgálatát tavaly májusban törölte el a terézvárosi képviselő-testület. (A BKK járatain minden 14 év alatti gyerek ingyen utazhat.)
„Szelíd közlekedési módok”
A családok körében népszerű intézkedés többek szerint azonban egyszerű populizmus, amit azzal indokolnak, hogy egyáltalán nem vizsgálják a rászorultságot, így a kiadások egy része csupán a népszerűség növelésre elszórt közpénz.
A kritikára maga Soproni Tamás momentumos polgármester reagált, azt hangsúlyozva, hogy ez a támogatás nem elsősorban szociális, sokkal inkább várospolitikai célt szolgál:
azért adunk például 70 ezer forintot kerékpárra vagy épp BKK-bérletet a fiataloknak, hogy minél többen és minél fiatalabban értsék meg, hogy a közösségi közlekedés és a „szelíd közlekedési módok” a leghatékonyabbak a városban.
Azt is hozzátette, hogy a támogatással nem csak a gyerekeket, hanem szüleiket is arra akarják ösztönözni, hogy ne az autót válasszák az iskolába járáshoz.
A döntéssel Bálint György is egyetért. A polgármesteri székért szintén ringbe szálló politikus a zöldszempontokon túl azt hangsúlyozza, hogy ezzel a kerület autóforgalmának csökkentéséhez is hozzájárul a kerület.
Ha nem is ilyen nagyvonalú módon, de bérletvásárlási gesztusra más budapesti kerületekben is találunk példát. Az V. kerületben kérelemre kaphat a 14. évét betöltött gyermek (gondviselője) a mindenkori diákbérlet árával azonos mértékű támogatást, illetve a 18. évét betöltött, nappali tagozaton tanuló középiskolás, feltéve, ha nem múlt még el 23 éves, illetve az a felsőoktatásban, nappalin tanuló kerületi diák, aki nem múlt még el 25 éves. A támogatás a szorgalmi időszak 10 hónapjára szól.
A II. kerületben azok a diákok kaphatnak bérlettámogatást, akik rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben vagy a helyi szociális rendelet szerinti gyermeknevelési támogatásban részesülnek. Egyedi elbírálással a kiemelten jól sportoló gyerekek is kaphatnak, ha közösségi közlekedéssel mennek az edzésre.
A jogosult terézvárosi diákok a polgármesteri hivatalban egy utalványt kapnak, amit a Deák téri vagy a Keleti pályaudvarnál lévő BKK-központban válthatnak át a teljes szemeszterre érvényes bérletre. A szelvények osztása január 15-től kezdődik.
(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)