- Belföld
- vitézy dávid
- walter katalin
- bkk
- vezérigazgató
- járatritkítás
- karácsony gergely
- budapest
- tömegközlekedés
Vitézy Dávid felháborodott a BKK vezérigazgatójának kijelentésén, azonnali lemondásra szólította fel
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
Vitézy Dávid azt írta, hogy a 24.hu beszámolója szerint Walter Katalin egy csütörtöki, a sajtó számára rendezett, zárt háttérbeszélgetésen próbálta megmagyarázni a járatritkításokat, és azt, hogy ezzel kapcsolatban miért maradtak el az egyeztetések. Mint írta, Walter a beszélgetés egy pontján állítólag úgy fogalmazott: az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele”.
„Egész egyszerűen fel sem foghatom, hogy egy utasok millióit szállító közszolgáltató első számú vezetőjének szájából hogy hangozhat el egy ilyen mondat. Emberek vagyunk, Budapest az otthonunk, a közösségi közlekedéssel iskolába, munkába és szórakozni járunk. A budapestiek nem vágásérett pulykák, akik jobban teszik, ha beletörődnek a sorsukba, mert jön a hálaadás – vagy épp ezúttal a járatritkítás. Ilyet nemcsak egy felelős vezető nem mondhat, hanem egy minimális empátiával rendelkező személy sem – írta Vitézy, majd hozzátette:
Ha ez a mondat tényleg így elhangzott, a BKK vezérigazgatójának távoznia kell a posztjáról. Karácsony Gergely főpolgármesternek pedig elnézést kell kérnie a budapestiektől, és azonnal visszavonni a járatritkításokat.
„Ami pedig az egyeztetéseket illeti, nemcsak a hálaadási pulykának nézett utasokkal, de az érintett civil szervezetekkel, sőt a Fővárosi Közgyűlés tagjaival és a kerületi polgármesterekkel sem egyeztetett senki. Négy évig vezettem a BKK-t, számtalan járatmódosítást vezettünk be, mindig egyeztettünk a kerületekkel, volt társadalmi egyeztetés a változásokról, és a mainál nehezebb anyagi helyzetben is el tudtuk kerülni a járatritkításokat – fűzte még hozzá a volt államtitkár posztjában, amelynek végén leszögezte:
A budapesti tömegközlekedéshez méltatlan ez az egész cirkusz. Állítsák helyre a menetrendeket, és kérjenek elnézést, amiért így beszélnek a saját utasaikról!
Walter Katalin azt ígérte, hogy lesz némi finomhangolás a járatritkítással kapcsolatban
A 24.hu cikke szerint a BKK vezérigazgatója arról is beszélt az említett háttérbeszélgetésen, hogy a rugalmas munkaidő-beosztások és a home office magyarországi terjedése miatt ma már „a péntek az új szombat, és a hétfői utasforgalom is csökkent, ezért tartották indokoltnak a ritkítást egyes járatoknál. A beszélgetésen elhangzott, hogy
a két napon átlagosan 5-13 százalékos forgalomcsökkenést mértek.
Beszélt arról is, hogy a BKK 2023-ban 16,246 milliárd férőhely-kilométert rendelt meg a szolgáltatóknál, 2024-re pedig közel 16,5 milliárdot, ami 200 milliós növekmény (a férőhely-kilométer az összes elindított jármű számából, a járművek által szállítani képes emberek számából, és a megtett út hosszából számított mértékegység). Állítása szerint a mostani ritkítás mindössze az összes férőhely-kilométer 0,2 százalékát, 34 millió férőhely-kilométert érint, és becsléseik szerint ezzel körülbelül 200-250 millió forintot spórolhat meg a BKK.
Hozzátette: a járatritkítás előkészületei már tavaly óta zajlottak, és a döntés a járatok kihasználtságán alapult. Csak olyan járatnál módosították a menetrendet, amelynek kihasználtsága hétfőn és pénteken nem érte el a 70 százalékot, de jellemzően inkább 50 százalék körül mozgott (ez a buszok esetében annyit tesz, hogy ilyenkor az összes utas ülni tud a járművön). Beszélt arról is, hogy a döntést egyáltalán nem befolyásolta a Budapest-bérlet körüli vita.
„2019-hez képest 85 százalékon van a BKK utasforgalma, ami egybevág a nemzetközi trendekkel, és Budapest még viszonylag jó helyen is szerepel a közösségi közlekedés utasszámát tekintve. De mások a közlekedési szokások” a járvány után – jelentette ki Walter Katalin.
Vitézy Dávid korábbi kritikájára, miszerint a zuglói vasútállomáson már múlt pénteken kígyóztak a sorok a buszmegállóban, Bodor Ádám mobilitásfejlesztési igazgató úgy reagált a beszélgetésen, hogy ott lökésszerűen érkeznek a vonatról leszálló utasok, amit csak kötöttpályás kapcsolattal lehetne kiküszöbölni a városon belüli továbbközlekedésben. A BKK az első két nap (a múlt péntek és a mostani hétfő) tapasztalatait úgy értékelte, hogy rendben lezajlott a váltás, nem volt utaslemaradás, „nem láttak semmilyen borzasztó dolgot.”
Nem gondoljuk azt, hogy mindent tudunk, de azt vállaljuk, hogy mindent mérünk, és ha valami eléri az általunk meghúzott határt, akkor be fogunk avatkozni
– jelentette ki ezzel kapcsolatban Walter Katalin, majd megjegyezte: finomhangolás biztosan lesz a következő néhány hétben, de a járatritkításokat egy az egyben aligha fogják visszavonni.
A vezérigazgatótól ezután hangzott el a Vitézy által is említett mondat a pulykákról. Walter Katalin először azt mondta, hogy szerinte csak akkor lett volna szükség társadalmi egyeztetésre, ha járatok szűntek volna meg, vagy átalakítják a közlekedési hálózatot. Nem sokkal később elismerte: jogosnak érzi az azzal kapcsolatos kritikát, hogy nem tájékoztatták megfelelően az utasokat.
Ezenkívül azt is állította a vezérigazgató, hogy október 26-án egyeztettek a ritkításról a Közlekedő Tömeg képviselőivel (erről a szervezet azt állította, hogy ez nem igaz), majd másnap a VEKE és a Magyar Közlekedési Klub vezetőivel, és a napokban a polgármestereket is informálta a változások hátteréről.
(Borítókép: Vitézy Dávid 2021. október 20-án. Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index)