Hamarosan érkezik az egynapos autópályamatrica
További Belföld cikkek
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
Várhatóan március 25-én vezetik be Magyarországon az egynapos autópálya-matricát. A D1 egynapos matrica 5150 forintba kerül majd – ismertette honlapján az autopalyamatrica.hu.
Az egynapos matrica árát rendeletben állapították meg, és az éves matrica árának – 57 260 forint – legfeljebb 9 százaléka lehet. A D2-es díjkategóriába tartozó járművekre így akár 7315 forintot is fizethetnek.
A matrica 24 órán át érvényes Magyarország összes fizetős útszakaszán. Hozzátették, hogy az egynapos matricát akkor érdemes megvenni, ha
- tévedésből hajtott fel fizetős útszakaszra, mivel 60 percen belüli vásárlással elkerülhető a bírság,
- átutazik Magyarországon, vagy csak egy nap közlekedik az útszakaszon,
- nem használja 10 napon belül újra az autópályát.
Az új matricával kapcsolatban az oldal egy felmérést is készített több mint 5 ezer felhasználó részvételével. A válaszadók egyetértettek abban, hogy szükség van az egynapos matricára, viszont a többségnek csak akkor érné meg, ha 500 és 1000 forint között mozogna az ára.
Drágultak a 2024-es autópálya-matricák
Ahogy az Index beszámolt róla, tavaly december óta árulják a 2024-es autópálya-matricákat, amelyek ára átlagosan 18 százalékkal emelkedett.
A vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, ami leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években.
Az egynapos matrica márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert az a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei matrica pedig 6600 forint lesz 2024-ben.
Magyarországon idén 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok, így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni.
Várhatóan fizetős lesz teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek–Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc-észak és -dél között, az M6-os Bátaszék és az M6–M60 csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Mindez azt is jelenti, hogy jövőre már Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékben is lesznek fizetős útszakaszok.