- Belföld
- közösségi média
- kampány
- hirdetés
- polgármester
- önkormányzati választás 2024
- karácsony gergely
A polgármesterek is milliókat égetnek el a Facebookon, de úgy, mint Karácsony Gergely, senki nem költ
További Belföld cikkek
- Elfogtak és előállítottak egy szökevény tengerimalacot a budapesti rendőrök
- Sokaknak nem futja ajándékra, de vannak, akiknek meleg ételre sem karácsonykor
- Betiltották a szilveszteri tűzijátékozást a III. kerületben
- A dolgozók váratlan élethelyzetei miatt szünetel a fül-orr-gégészeti ügyelet a szekszárdi kórházban
- Tízmillió forintos büntetést kapott a Magyar Vízilabda Szövetség
Kezdjük a legnotóriusabb Facebook-hirdetővel, Karácsony Gergellyel: a főpolgármester az elmúlt évek során összesen 158 millió (!) forintot költött közösségi médiás posztjainak megtámogatására, ezzel abszolút kiemelkedik az általunk vizsgált polgármesterek mezőnyéből. Karácsony hirdetéseinek egy része persze nem a főpolgármesteri posztjához kötődik, 2021-ben indult ugyanis az ellenzéki előválasztáson, mint a Párbeszéd, az MSZP és az LMP közös miniszterelnök-jelöltje, végül azonban visszalépett Márki-Zay Péter javára a második forduló előtt.
Így is szembetűnő azonban, hogy Karácsony még a hódmezővásárhelyi polgármesternél is többet költött a közösségi médiában, pedig utóbbi indult végül Orbán Viktorral szemben a 2022-es országgyűlési választáson.
Az azonban biztosan elmondható a Facebookot üzemeltető Meta Hirdetéstárából kinyert adatok alapján, hogy Karácsony Gergely az egyetlen olyan polgármester, akinek a posztjait az általa vezetett önkormányzat is jelentős összeggel támogatja.
Budapest Főváros Önkormányzata az elmúlt években összesen 16 millió forintért hirdetett a főpolgármester Facebook-oldalán, csak az elmúlt 90 napban egy milliót költöttek a főváros pénzéből Karácsony posztjaira.
Ez szokatlan gyakorlatnak tűnik, még akkor is, ha azt nézzük, hogy Budapest az 1,7 milliós lakosságával a legnagyobb település az országban, hiszen a megyei jogú városok polgármesterei összeadva is csupán néhány százezret költöttek az önkormányzat pénzéből ilyen célokra.
Cser-Palkovics András a másik véglet
A legtöbb polgármester hirdetését egyébként leginkább vagy maga, vagy az őt támogató helyi egyesület finanszírozza.
A második legtöbbet hirdető városvezető a már korábban említett Márki-Zay Péter, akinél szintén nehéz megállapítani, hogy mekkora összegben költött a miniszterelnök-jelölti kampányára, és mennyit a polgármesteri tevékenységének reklámozására. A hódmezővásárhelyi polgármester mindenesetre több mint 113 milliót tapsolt el összességben a Facebookon, az elmúlt 90 napban pedig közel 600 ezret.
A harmadik helyen szintén egy ellenzéki polgármester áll, a miskolci városvezető Veres Pál azonban nagyságrendekkel kevesebbért, kicsit több mint 12 millióért hirdetett az elmúlt évek alatt. Az MSZP-s Péterffy Attila pécsi, valamint a kormánypárti Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármester is több milliót hagyott már Mark Zuckerberg kasszájában, ők öt-öt millióért vásároltak maguknak felületet a legnagyobb közösségi oldalon.
Egymillió forint feletti költést produkált még Debrecen fideszes polgármestere, Papp László, valamint Szalay Ferenc, Szolnok, és Szita Károly, Kaposvár első embere is, de Dézsi Csaba András orvos-polgármester is hasonló összegben reklámozta munkásságát a győrieknek.
Botka László viszont, aki 2002 óta áll Szeged városának élén, az évek alatt mindössze 800 ezret költött Facebook-hirdetésekre, míg a szintén sikeresnek mondható fideszes városvezető, Cser-Palkovics András, aki 2010 óta vezeti Székesfehérvárt, például egyetlen forintot sem fordított ilyen tevékenységre.
(Borítókép: Karácsony Gergely a Fővárosi Közgyűlésen 2024. február 28-án. Fotó: Papajcsik Péter / Index)