A polgármesterek is milliókat égetnek el a Facebookon, de úgy, mint Karácsony Gergely, senki nem költ

PAP 1271
2024.03.11. 15:51
Az önkormányzati választásokhoz közeledve lassan nincs olyan ember az országban, aki a kormánypárti és ellenzéki megmondóemberek, politikusok fizetett posztjai mellett ne futna bele egyre gyakrabban a helyi közélet szereplőinek hirdetéseibe is. Láthatóan a polgármesterek is arra a következtetésre jutottak, hogy a kampány (jelentős) részben már a közösségi médiában zajlik, ezért ezen a platformon is aktivizálták magukat az utóbbi időben. De kik a legnagyobb pénzköltők a Facebookon, és az elégett millióknak van-e tényleges hatása a választási eredményekre? Ennek jártunk utána.

Kezdjük a legnotóriusabb Facebook-hirdetővel, Karácsony Gergellyel: a főpolgármester az elmúlt évek során összesen 158 millió (!) forintot költött közösségi médiás posztjainak megtámogatására, ezzel abszolút kiemelkedik az általunk vizsgált polgármesterek mezőnyéből. Karácsony hirdetéseinek egy része persze nem a főpolgármesteri posztjához kötődik, 2021-ben indult ugyanis az ellenzéki előválasztáson, mint a Párbeszéd, az MSZP és az LMP közös miniszterelnök-jelöltje, végül azonban visszalépett Márki-Zay Péter javára a második forduló előtt.

Így is szembetűnő azonban, hogy Karácsony még a hódmezővásárhelyi polgármesternél is többet költött a közösségi médiában, pedig utóbbi indult végül Orbán Viktorral szemben a 2022-es országgyűlési választáson. 

Az azonban biztosan elmondható a Facebookot üzemeltető Meta Hirdetéstárából kinyert adatok alapján, hogy Karácsony Gergely az egyetlen olyan polgármester, akinek a posztjait az általa vezetett önkormányzat is jelentős összeggel támogatja.

Budapest Főváros Önkormányzata az elmúlt években összesen 16 millió forintért hirdetett a főpolgármester Facebook-oldalán, csak az elmúlt 90 napban egy milliót költöttek a főváros pénzéből Karácsony posztjaira. 

Ez szokatlan gyakorlatnak tűnik, még akkor is, ha azt nézzük, hogy Budapest az 1,7 milliós lakosságával a legnagyobb település az országban, hiszen a megyei jogú városok polgármesterei összeadva is csupán néhány százezret költöttek az önkormányzat pénzéből ilyen célokra. 

Cser-Palkovics András a másik véglet

A legtöbb polgármester hirdetését egyébként leginkább vagy maga, vagy az őt támogató helyi egyesület finanszírozza. 

A második legtöbbet hirdető városvezető a már korábban említett Márki-Zay Péter, akinél szintén nehéz megállapítani, hogy mekkora összegben költött a miniszterelnök-jelölti kampányára, és mennyit a polgármesteri tevékenységének reklámozására. A hódmezővásárhelyi polgármester mindenesetre több mint 113 milliót tapsolt el összességben a Facebookon, az elmúlt 90 napban pedig közel 600 ezret. 

A harmadik helyen szintén egy ellenzéki polgármester áll, a miskolci városvezető Veres Pál azonban nagyságrendekkel kevesebbért, kicsit több mint 12 millióért hirdetett az elmúlt évek alatt. Az MSZP-s Péterffy Attila pécsi, valamint a kormánypárti Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármester is több milliót hagyott már Mark Zuckerberg kasszájában, ők öt-öt millióért vásároltak maguknak felületet a legnagyobb közösségi oldalon. 

Egymillió forint feletti költést produkált még Debrecen fideszes polgármestere, Papp László, valamint Szalay Ferenc, Szolnok, és Szita Károly, Kaposvár első embere is, de Dézsi Csaba András orvos-polgármester is hasonló összegben reklámozta munkásságát a győrieknek. 

Botka László viszont, aki 2002 óta áll Szeged városának élén, az évek alatt mindössze 800 ezret költött Facebook-hirdetésekre, míg a szintén sikeresnek mondható fideszes városvezető, Cser-Palkovics András, aki 2010 óta vezeti Székesfehérvárt, például egyetlen forintot sem fordított ilyen tevékenységre. 

(Borítókép: Karácsony Gergely a Fővárosi Közgyűlésen 2024. február 28-án. Fotó: Papajcsik Péter / Index)