A Navracsicsot támadó lap tulajdonosához kerültek a MÁV-beszerzések

2024.03.21. 12:34
Az építési és közlekedési tárca alá tartozó állami vállalatoknak a miniszter régi ismerőse által vezetett cégen keresztül kell intézni az eszközbeszerzést.

Lázár János építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére tavaly év végén átalakították a tárca portfóliójához tartozó állami vállalatok működési rendjét: egyetlen hónap alatt csoportosították át a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (MÁV SZK) a beszerzéseket és készletgazdálkodást – írta meg a 24.hu.

A lap információi szerint elvették a többi között az 57 ezer munkavállalót összefogó MÁV Zrt., a vasúti személyszállítást lebonyolító MÁV Start, a Volánbusz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetésének önálló döntési jogköreit,

így most már a mozdonyalkatrésztől a gumiabroncson át az üzemanyagig gyakorlatilag minden vásárlás és eszközbeszerzés ügyében a MÁV SZK-nál kell leadniuk a rendelést.

Az átszervezéssel minden érintett vállalat beszerzéssel foglalkozó személyi állománya, összesen 700-800 fő is átkerült a Bada János által irányított céghez, amely az Opten cégadatai szerint összesen 3717 főt foglalkoztat.

Lázár tavaly nevezte ki a MÁV SZK vezérigazgatójának Badát, jóllehet előtte nem rendelkezett nagyvállalati vezetői tapasztalattal. Az ügyvéd a miniszter régi bizalmi embere, kapcsolatuk a hódmezővásárhelyi iskolai évekig nyúlik vissza, amikor évfolyamtársak voltak a Bethlen gimnáziumban.

A 24.hu úgy tudja, hogy Bada János a tulajdonosa annak a Promenád24 nevű portálnak is, amely februárban élesen támadta Navracsics Tibort,

miután a közigazgatási és területfejlesztési miniszter többször is találkozott a volt ellenzéki miniszterelnök-jelölttel, Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterrel, aki közismerten Lázár fő politikai ellenfele a városban. A lap forrásai szerint

az első hetekben kaotikus állapotok alakultak ki,

erre a Vasutas Szakszervezet tavaly októberi beszámolója is utalt. A szakszervezet szerint a MÁV humánerőforrás-ügyi vezérigazgató-helyettesének részvételével ülést tartottak az átszervezésről, ahol kiderült, hogy a beszerzésekkel foglalkozó munkavállalók jogilag átkerülnek ugyan a MÁV SZK-hoz, de „feltehetően ugyanott, ugyanazon eszközökkel, vélhetően ugyanazon főnökök felügyelete alatt fognak dolgozni még jó ideig, mint az átszervezést megelőzően”.

Úgy tudják, az ország legnagyobb létszámú vállalatait összefogó csoport több vezetője is igyekezett keresztbe húzni az intézkedést. A menedzsmentek hatalmasra duzzasztott beszerzési listákkal bombázták az új központot, ami oda vezetett, hogy a napi beszerzések intézése rövid idő alatt visszakerült a cégek hatáskörébe.

Egy, a lapnak nyilatkozó szakértő azt állította, hogy

az átszervezéstől nem lesz gyorsabb az ügyintézés, és nem csökkennek majd a vállalatcsoport kiadásai.

Szerinte a közlekedési területet továbbra is egy régi gárda uralja, ezért egy ilyen kísérleti jellegű változtatás nem eredményez alapvető javulást a rendszer egészének működésében. Sőt, szerinte a beszerzési út meghosszabbítása is megakasztja a cégek tevékenységét.