- Belföld
- Indexvideó
- Podcast
- Kibeszélő podcast
- kibeszélő
- kreszprofesszor
- pető attila
- jogszabályváltozás
- sebesség
- e-roller
- kerékpár
KRESZ-módosítás: a halottszállító is használhatja a buszsávot?
További Belföld cikkek
- Pusztításba kezdett egy Zsiguli Budapesten, teli piroson vágódott be a másik autós elé
- Orbán Viktor előtt szólalt fel Matolcsy György: Azt kell mondanom, hogy kissé bajban vagyunk
- Egyetlen szóval intézte el a bíróság kérdését a férfi, aki több ember otthonát is porig égette Pécsnél
- Orbán Viktor: Mi vagyunk az élő eurázsiai gondolat
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
A Kreszprofesszor néven ismert Pető Attila nagyon jónak tartja, hogy végül hozzányúltak a közlekedéssel kapcsolatos jogszabályokhoz, így ebben a körben majdnem 40 jogszabályt kell a KRESZ-hez igazítani. Azt is felvázolta, hogy mely területeken indult közös gondolkodás, ezek a következők:
- a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályok,
- a humán tényezők,
- a szankciórendszer,
- az infrastruktúra,
- a járműműszaki feltételrendszer.
A feladat, hogy 2025 márciusában a szaktárca egy átdolgozott KRESZ-jogszabályt tudjon letenni a parlament elé.
Magyarországon mindenki ért a KRESZ-hez
Jelenleg 4 millió embernek van vezetői engedélye, vagyis jogosítványa különböző típusú járműre. Idén ősszel a gimnáziumokban már választható tárgy keretében oktatják a közlekedési és egészségügyi alapismereteket. A Kreszprofesszor szerint ezt nyugodtan el lehetne kezdeni már az általános iskolákban is.
A munkabizottságok nagyon sok felől kapnak javaslatokat, hiszen mintegy 8 millió ember közlekedik az országban, és más-más csoportoknak eltérők az érdekei. Az egyik esetben Pető Attila haja égnek állt, amikor
valaki azzal állt elő, hogy jó lenne, ha a halottszállítók mehetnének a buszsávban. Persze ez már abszurd, túlzó!
De a kerékpáros lobbi nagyon erős, a kerékpározás esetén sincs minden tisztázva, és ott van a mikromobilitás, vagyis az elektromos rollerek kérdése. Az e-autósok pedig azért lobbiznak, hogy az autópályák mentén tegyék ki az elektromos töltőhely tábláját, ami azonban most nem létezik a hazai közlekedési táblák között.
A roller még a hagyományos KRESZ-ben sem szerepel
Pető Attila szerint az e-roller mindenképpen benne lesz a megváltozó jogszabályban, viszont ezekkel az a baj, hogy méretben nagyon eltérőek, az apró gyerekrollertől egészen a benzinmotor hajtotta 80 köbcentisig, amely már talán nem is rollerkategória.
A kerékpárosok küzdenek manapság a nagyobb szabadság érdekében. Ha például jelenleg egy úton van egy kerékpárút, akkor a bicikliseknek kötelező azon közlekedniük. Ők viszont azt akarják, hogy ilyen esetben is használhassák a közutat, mondjuk a futárok vagy versenykerékpárosok. De mi lesz így a biztonsággal?
A Kreszprofesszor felhívta a figyelmet, hogy a KRESZ-ben jelenleg a kerékpárosok számára nincs kötelező védőfelszerelés előírva, lehet, hogy ez változni fog.
Szigorodnak a büntetések és hány éves korig vezethetünk?
Pető Attila szerint jelenleg 390 ezer forint a legmagasabb tétel, de ha valaki ezt mondjuk egy 40 milliós kocsival éri el, annak valószínűleg nem okoz gondot kifizetni. Ezen a téren elhangzottak elrettentő nyugat-európai rendelkezések, hiszen például Ausztriában és Dániában a gyorshajtást autóelkobzással honorálják.
A másik szigorítás lehetne az, hogy elveszik a jogosítványát, de nem 1-2 hónapra, hanem mondjuk 3-5 évre.
A közlekedési szakértő szerint jelenleg bárki vezethet autót, akinek megvan a jogsija és biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van. Bár a háziorvosok adják meg az engedélyt 70 év felett, az egy-, illetve kétéves felülvizsgálaton, de Pető szerint egy bizonyos kor felett már magának a vezetőnek a saját felelősség eldönteni, hogy valóban a biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van-e még.
Szó volt arról is, hogy a manapság forgalomba kerülő félönvezető, nagyon okos autók felszereltségének köszönhető-e, hogy általában csökkent a halálos közlekedési balesetek száma. A Kreszprofesszor visszaidézte azt az uniós direktívát, amelyet a Fehér Könyvben fogalmaztak meg, és ez azt tűzte ki célul, hogy 2050-re nulla közelébe szorítsák vissza a kontinensen a halálos balesetek számát.
Ezzel együtt érdekes tendencia, hogy Nyugat-Európában már évek óta csökken a jogosítványt szerzők száma, és ez elsősorban a fiatalok körében erősödő környezettudatos trendnek tudható be.
A beszélgetés során még szó volt arról is, hogy
- Bevezetik-e Európában, hogy bizonyos kor felett már ne lehessen járművet vezetni?
- Volt lobbitevékenység, hogy a KRESZ mely területein milyen változásokat vezessenek be.
- Forgalomszervezés szempontjából meg kell oldani, hogy hova lehet letenni majd a rollereket, ne legyenek szanaszét az utcákon.
- Szigorítják-e a motorosok közlekedését?
- Miért vezethetnek 50 köbcentis segédmotort azok, akiknek van B kategóriás jogosítványuk és fog-e változni ez a helyzet?
- Hogyan lehetne bűncselekményként kezelni, ha valaki jogosítvány nélkül vezet?
- Büntethetők-e a mazsolák, akik gyakran balesetveszélyesen totyognak a forgalomban, ezzel akadályozva a normális haladást?
- Egységesítik-e városban a megengedett sebesség határát?
(Borítókép: Pető Attila. Fotó: Tövissi Bence / Index)