Lázár János: Budapesten csőd lesz, meg kell reformálni a helyi iparűzési adót

2024.06.21. 13:00
Lázár János építési és közlekedési miniszter péntek délelőtt a Rádió 7-nek adott interjút, ahol az európai parlamenti és az önkormányzati választások eredményeiről beszélgettek.

„A Tisza Párt eldöntötte Hódmezővásárhelyen a választást azzal, hogy nem indított jelöltet” – hangsúlyozta Lázár János a Rádió 7 Közös nevező című műsorában.

Az európai parlamenti és önkormányzati választásokkal kapcsolatban az építési és közlekedési miniszter elmondta, hogy fényes győzelemként értékeli az eredményeket. Hozzátette azt is, hogy ő élvezte a kampányidőszakot, bár tudja, hogy másnak ez megterhelő szokott lenni. Szerinte sokat számított Orbán Viktor személyes jelenléte is a kampányban, ez, mint mondta, pár százalékot biztosan hozott a Fidesznek.

Megköszönte azoknak, akik részt vettek a választásokon, és elmondta, hogy ez mutatja a demokrácia erejét. Szerinte a Fidesz 44,5 százalékos eredménye európai rekord, mert nincs párt Európában, amire ilyen nagy százalékban szavaztak volna, ráadásul a Fidesz soha nem kapott ilyen sok szavazatot. Hozzátette, hogy gazdasági növekedés nélkül, külső és belső támadások közepette még inkább szép a 44,5 százalék, de ő ennél azért jobb eredményre számított, 45 százalék fölöttire gondolt.

Mint mondta, összességében ez egy olyan eredmény, amely azt mutatja, hogy békepárti politikára van szükség, és szerinte világos iránymutatás a kormány részéről, hogy kívül kell tartani az országot a háborúból, ezért is fontos volt Orbán Viktor megállapodása a NATO-főtitkárral.

Kiemelte, hogy a helyi választásokat szerinte önmagukban kell szemlélni, és azt is fontosnak tartja, hogy ne hazudjuk győzelemnek a vereséget. Hódmezővásárhelyen ők vereséget szenvedtek, de szerinte „a meccsnek akkor van vége, amikor megnyertük”, ugyanakkor szembe kell nézni azzal, hogy az emberek nem őket választották a városban. Kiemelte, hogy most viszont 

minden felelősség a városvezetést illeti, és amikor majd a jövőben szó lesz Hódmezővásárhely lemaradásáról, akkor az nem a kormány felelőssége lesz.

Elmondta, hogy ő egy harcos típus, és nem töltött időt azzal, hogy a hódmezővásárhelyi eredményen merengett. Már hosszú ideje harcban éli az életét, és nem szokott meghátrálni, ugyanúgy küzdeni fognak az elveikért. Mint mondta, „az a szerencse, hogy nagyobb baj nem történt”. Szerinte sok múlik azon, hogy a városvezetés hogy él majd a rájuk bízott hatalommal.

Megjegyezte azt is, hogy szerinte nem helyi ügyekről szólt a választás, és az eredményt nem lehet csak helyi ügyekkel magyarázni, az emberek a Fidesz ellen adták a voksukat, nem az ő embereik ellen. Ha a jövőről kell beszélni, akkor szerinte ezeké a fiataloké a jövő, és a városnak ilyen emberekre van szüksége, akiknek van elképzelésük a városról.

Ami mindent megváltoztatott, az a Novák–Varga–Balogh-halmaz, amiből jött Magyar Péter és a Tisza Párt, és a Tisza Párt eldöntötte a városban a választást azzal, hogy nem indított jelöltet, ez számított, nem a helyi ügyek.

Három fontos feladat

2026-ban nem indul az egyéni választókerületi mandátumért, de vannak politikai ambíciói még. Azt egyelőre nem tudja, hogy ki lehet az utódja, de szerinte az a bölcs megoldás, ha még idén kiválasztja a párt, hogy ki lesz a jelölt. A másik fontos feladat, hogy el kell dönteni, hogy hogyan politizál majd a jövőben a Fidesz Hódmezővásárhelyen.

Hódmezővásárhely kasszája szerinte üres, és ezzel kell szembesülnie majd a városnak a következő időszakban. Országosan is ez a helyzet szerinte sok ellenzéki városban.

Budapesten csőd lesz, nem kérdés, hogy csőd előtt áll a főváros

– jelentette ki Lázár János.

Azt tapasztalta, hogy egy új jelenség van a helyi politikában, az pedig az, hogy mire használják fel az adót. Az utóbbi években szerinte rengeteg pénz ment el fesztiválokra, „etetésre, itatásra”, szerinte ez helytelen megoldás, a várost kellett volna helyette építeni, kórházakat és iskolákat felújítani, így azt fogja javasolni a kormánynak, hogy legyen egy helyi iparűzési adó, ennek reformja, ami megszünteti az eddigi rendszert, ez pedig a harmadik előttük álló feladat.

Több nagy munkája is van, az egyik az Európai Unió közlekedéspolitikája, a másik az új KRESZ, a harmadik pedig az új személyszállítási alkotmány, tehát bőségesen lesz feladata a nyáron.