A Belügyminisztérium szakmai szervezetekkel egyeztet az iskolai mobilhasználat szabályozásáról
Az iskolai mobiltelefon-használat a világ minden országában számos kihívás elé állítja az oktatás egészét. Egyre több hazai és nemzetközi kutatás támasztja alá, hogy a diákok iskolai koncentrációjára, figyelmére, teljesítményére egyértelműen rossz hatással van az iskolai mobiltelefon-használat, amely a tanárok munkáját is megnehezíti. Több európai ország – Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia, Anglia − már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolából.
A Belügyminisztérium elsőként digitális konzultáció keretében kérte ki a tanárok, igazgatók véleményét az iskolai mobilhasználatról. A válaszadók többsége szerint az iskolai mobilozás eltereli a diákok figyelmét a tananyagról. Ezt követően kormányzati egyeztetés kezdődött a családszervezetekkel, az Országos Diáktanács tagjaival, valamint a Nemzeti Pedagógus Kar elnökével.
A vélemények összegzését követően született meg az a tervezet, amely megteremti a jogszabályi alapját az iskolai mobiltelefon-használat szabályozásának. A tervezet társadalmi egyeztetése 2024. július végén zárult.
A tervezet lényege, hogy a gyermekek tanulási teljesítményének javítása érdekében az iskolák felhatalmazást kapnak, hogy az iskolai mobilhasználatot saját házirendjükben szabályozzák. A diákoknak továbbra is lehetőségük lesz mobiltelefonjuk használatára az iskolaidő előtt vagy után, szükséges esetben a szüleikkel is kapcsolatba léphetnek, illetve amennyiben a tananyag elsajátításához indokolt a mobiltelefon használata, akkor azt a tanár engedélyével a tanórán is használhatják. A házirendek betartatásáról az egyes iskolának kell gondoskodniuk.