Budapest bemondta: az elmúlt évtized egyik legnagyobb árvize fenyegeti

DSC4654
2024.09.15. 16:16
A Duna budapesti szakaszán a vízszint hat nap alatt emelkedik majd hat métert, 250-ről a most becsült 850 centiméterre – jelezte az Indexnek a Főpolgármesteri Hivatal. Ezzel Budapestet az elmúlt évtized egyik legnagyobb árvize fenyegeti. Lapunknak azt is elárulták, hogy a Budapest Közút Zrt. és a Fővárosi Rendészet megkezdte a pesti és budai alsó rakpartok lezárásának előkészítését, a lezárás hétfőn 20 órakor lép érvénybe. Az ott parkoló autók tulajdonosait értesítették az árvízről, a mégis ott maradó autókat hamarosan elszállítják.

A folyó tetőzését a budapesti szakaszon a jövő hét második felére várják a vízügyi szakemberek. Az előrejelzések azonban folyamatosan változnak, sok a bizonytalanság. Egyvalamit azonban biztosra vesz a főváros: 

Budapestet az elmúlt évtized egyik legnagyobb árvize fenyegeti

– ezzel kezdte válaszlevelét a Főpolgármesteri Hivatal érdeklődésünkre, hogy mekkora árvízveszélyre készülnek, és hogyan küzdenek meg az esetleges áradással.  

Most az ivóvízellátáson dolgoznak

A főváros közszolgáltató vállalatai az elmúlt napokban megkezdték a felkészülést az árhullám levonulására. A felkészülés jelenlegi szakaszában a Fővárosi Vízművek szakemberei elsősorban az ivóvízellátás biztonságának fenntartásán dolgoznak.

Biztosítják azokat a víztermelő kutakat, amelyeket fenyeget az emelkedő Duna

– árulták el lapunknak, hozzáfűzve, hogy mától (vasárnap) megkezdődik az ideiglenes védművek építése a Szentendrei-szigeten. Mivel a vízművek több telephelyét csak vízi úton lehet majd megközelíteni, ezért ideiglenes kikötők kiépítése is zajlik. Az ivóvíz minőségét a vízművek folyamatosan ellenőrzi.

Zárják a csatornazsilipeket

A Fővárosi Csatornázási Művek (FCsM) szakemberei pedig a csatornarendszer árvízi védelmére és működőképességének fenntartására összpontosítanak. Folyamatosan zárják a csatornazsilipeket, és ezzel párhuzamosan már a felszínen is zajlik a védvonali átjárók lezárása. Ezeken a legmélyebben fekvő pontokon fagerendákat állítanak fel, közéjük földtöltés kerül, hogy a lakott területeket ne öntse el az áradó Duna. 

A főváros védekezése – a jogszabályoknak megfelelően – a fővédvonalakra fókuszál, ezen a vonalon kell megállítani a vizet annak érdekében, hogy valamennyi lakóterület biztonságban legyen – tudta meg az Index a Fővárosi Csatornázási Művektől.

Az árvíz súlyos nehézséget fog okozni azoknak az ingatlantulajdonosoknak, akik a fővédvonalakon kívül, az árvizektől nem mentesített hullámtéren építkeztek, vagy vásároltak ingatlant

– figyelmeztettek lapunk érdeklődésére. Megjegyezték, hogy a főváros és a kerületek lehetőségük szerint segítik őket, de az FCSM védekezése a jogszabály szerint a mentesítendő területekre kell hogy összpontosuljon.

Ezzel mindenképp legyen tisztában: 

A Budapest Közút Zrt. és a Fővárosi Rendészet megkezdte a pesti és budai alsó rakpartok lezárásának előkészítését, amely hétfőn 20 órakor fog megtörténni.

Az ott parkoló autók tulajdonosait értesítették az árvízről, a mégis ott maradó autókat hamarosan elszállítják.

„Budapest védelmének megerősítésén folyamatosan dolgoztunk az elmúlt évek során. A 2013-as rekordárvizet követően szigorodtak a védművek magasságára és más biztonsági paraméterekre vonatkozó jogszabályi előírások” – mondta az Indexnek a Főpolgármesteri Hivatal.

Európai uniós támogatással, már a szigorúbb előírásoknak megfelelően építettünk új védműveket három szakaszon, összesen 5 és fél kilométer hosszan

– tették hozzá. Ennek eredményeként csökkent a kritikus szakaszok száma, így a fővárosi szakemberek jobban tudják más kritikus szakaszokra összpontosítani az erőforrásokat.

Szükség is lesz erre, hiszen összesen több mint 90 kilométeren kell védekezni az egyelőre nem pontosan megjósolható mértékű tetőzés során.

Erősítették a korábbi gyenge pontokat

A 2013-as rekordárvíz során a fővárosi árvízi védekezés egyik leggyengébb pontja a III. kerületben, a Pók utcai lakótelep mellett húzódó Aranyhegyi-patak mentén volt. Itt 2,1 kilométer hosszú új védművet adott át a főváros 2023-ban.

  • Emellett 1,7 kilométer hosszan átépítették a pünkösdfürdői védművet is, mivel a korábbi földgát már nem nyújtott megfelelő biztonságot.
  • Kormányzati beruházásként épült meg emellett a Barát-patak torkolati védműve.

A három beruházás együtt jelentősen megnövelte a Pók utcai és a békásmegyeri lakótelepeken, Rómaifürdőn és Csillaghegyen élő több mint 30 ezer lakos védelmét.

Megerősítettük Újpest védelmét is. 1,7 kilométer hosszú új gát épült az Észak-pesti Szennyvíztisztító és a Megyeri csárda között. További három védműszakaszt is megterveztünk, és európai uniós forrás bevonásával készítjük elő a megépítésüket

– közölte a Főpolgármesteri Hivatal. Elárulták, hogy továbbra is kihívást jelent majd a védekezés a Római-parton, ez a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének egyetlen szakasza, ami előkészítés alatt van, de még nem épült meg az új gát.

Sokéves előkészítő munka és közösségi tervezés után, a lehetséges nyomvonalváltozatok minden korábbinál alaposabb összehasonlító vizsgálatát követően született döntés arról, hogy a jelenlegi fővédvonal helyén, a Nánási út – Királyok útján fogjuk megépíteni az új védművet is.

Ez adja majd a legnagyobb biztonságot a Csillaghegyi-öblözet lakóövezeteiben élő több mint 30 ezer embernek, miközben lehetővé teszi a Római-part természeti és kulturális értékeinek megőrzését is. Az új védmű tervei elkészültek, az építéshez szükséges engedélyek beszerzését követően a kormány döntött arról, hogy európai uniós forrást is biztosít a gát megépítéséhez. A megvalósítás előkészítése zajlik – sajnos ez jelenleg még nem jelent segítséget a védekezésben. Ezen a szakaszon egy négy kilométer hosszú ideiglenes agyaggát biztosítja majd a lakosság védelmét, amelynek kiépítését hétfőn kezdik meg a szakemberek.

A Margit-sziget védelmét homokzsákokkal biztosítjuk, amelyek gépesített módon kerülnek elhelyezésre, önkéntesek segítségére egyelőre nincs szükség

– jelezte lapunknak a főváros. Viszont a védekezés elősegítése érdekében valószínűleg hamarosan le kell zárni a szigetet a lakosság elől. Az árvíz okozhat kisebb fennakadást a budapesti közösségi közlekedésben is, elsősorban a Szentendrei HÉV és a Duna menti villamosvonalak esetében. A fejleményekről folyamatosan tájékoztatjuk az utasokat.

Az országos árvízi védekezésről Siklós Gabriellát, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivőjét kérdeztük, aki minden részletet elárult. Cikkünket ide kattintva olvashatja el.

(Borítókép: Árvíz Budapesten 2024. június 8-án. Fotó: Tövissi Bence / Index)