Kalotaszegi mintát sajátított ki egy fast fashion márka, de elfelejtettek róla szólni

2024.09.20. 06:43
Barcelonában tervezték és Kínában készítették a spanyol fast fashion márka, a Mango egyik legújabb kabátját – dicsekedett a cég, azonban azt elfelejtették megemlíteni, hogy a rajta található hímzés a kalotaszegi magyar közösségtől származik. A spanyoloknak ezzel sikerült kihúzniuk a gyufát a románoknál, akik úgy vélik, hogy a „bonyolult minta kulturális eredete elismerést érdemel”.

Kalotaszegi mintát sajátított ki a Mango divatmárka a legújabb kollekciójához, azonban a fast fashion márka ezt elfelejtette megemlíteni. A La Blouse Roumaine szerint a Mango kabátján található „lenyűgöző hímzés” Kalotaszeg magyar közösségének gazdag hagyományaiban gyökerezik. 

Instagram-bejegyzésükben azt sérelmezik, hogy a cég azt megjegyezte, hogy a kabátot Barcelonában tervezték és Kínában készítették, de a minta kulturális eredetéről már mélyen hallgatnak.

Az »írásos« egy egyedi kalotaszegi hímzés. A széles öltés, mint egy zsinór, élénk vonalakat húz, olyan dekoratív mintákat alkotva, mint tulipánok és rózsák, levelek és madarak. A hagyományos művészetet meg kell becsülni és elismeréssel kell illetni, különösen, ha olyan élő közösségektől származik, amelyek generációkon keresztül őrizték meg ezeket a gyönyörű technikákat

– tették hozzá.

A kabát Magyarországon is megvásárolható. Aki szeretné magára ölteni a kalotaszegi mintával díszített ruhadarabot, annak 32 995 forintot kell érte fizetnie.