Bíróságra mennek a kis benzinkutak, amiért a GVH nem vizsgálta a Molt
További Belföld cikkek
- Feljelentették Menczer Tamást a pécsi gyermekotthonnál történtek miatt
- Hálapénzzel buktak le egészségügyi dolgozók Győr-Moson-Sopron vármegyében
- A szombathelyi börtönben is járt a Mikulás
- Halálos baleset történt Szentesen, miután egy furgon és egy teherautó összeütközött
- Direkt36: A titkosszolgálat Tiborcz István cége után kutakodott
2021 novemberében a kormány üzemanyagárstopot vezetett be, amelynek köszönhetően egységesen 480 forint lett az alapüzemanyagok literenkénti árának legfelső határa. Az ágazat többi szereplőjét azonban nem korlátozta a kormány, így ennek eredményeképpen az üzemanyag nagykereskedelmi, vagyis az üzemanyag beszerzési ára meghaladta a kiskereskedelmi maximumárat.
A kormány aztán 2022 februárjában megpróbálta orvosolni a problémát és 480 forintban határozta meg az alkalmazható nagykereskedelmi árak maximumát is. Emiatt viszont a hazai igények 70 százalékát kielégítő Molon kívüli nagykereskedők kivonultak az országból, ami elsősorban a tőlük vásárló kis benzinkutakat érintette hátrányosan, akiknél azonnali üzemanyaghiánnyal fenyegetett.
A Mol ekkor leszerződött a beszállító nélkül maradt benzinkutakkal, azonban a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) szerint ezek a szerződések méltánytalanul kedvezőtlen feltételeket biztosítottak a kis benzinkutaknak – többek között a Mol csökkenthette a kiosztott üzemanyag méretét, és még az adag elszállításáról is a kis benzinkutaknak kellett gondoskodniuk.
2022 novemberében aztán a Mol készlethiányra hivatkozva elsőként ennek a körnek a kiszolgálását függesztette fel. Az FBSZ szerint ugyanakkor ez idő alatt az egyenárasítás és a kedvezőbb ellátás, vagy épp hosszú távú szerződésajánlat miatt a törzsvevőik egy része a nagyobb láncokhoz szegődött. Bár decemberre már a nagy kutak is kiürültek, ami után a kormány eltörölte az árstopot és így visszatértek a független kutak korábbi nagykereskedői, a – jellemzően alacsonyabb díjakat alkalmazó – kis egységek korábbi forgalma máig nem tért vissza eredeti szintjére.
Az FBSZ szerint a Mol lépései jogszabálysértő módon korlátozták a szabad verseny feltételeit.
A GVH szerint nincs mit vizsgálni
Az érdekképviselet először az EU versenyhatóságához fordult, azonban a beadványukat a GVH-hoz irányították. A magyar hatóságnál az ilyen esetek kivizsgálására a részletes versenyfelügyeleti eljárás szolgál, ugyanakkor annak lefolytatását előzetes vizsgálataik alapján akár meg is tagadhatják. A Népszava információi szerint most is ezzel élt a hatóság.
A Gazdasági Versenyhivatal a kis hazai töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége beadványa ellenében elutasította a Mol 2022-es piaci magatartását illető részletes versenyfelügyeleti eljárás lefolytatását
– erősítette meg a lap információját Gépész László, az érdekképviselet alelnöke.
Az alelnök kifejtette, hogy a döntést az FBSZ nem fogadta el, így az illetékes Fővárosi Törvényszékhez fordult.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)