Szakmai fórumon egyeztettek a motorosok az új KRESZ-szabályzatról

2024.12.07. 14:45
A városi motorosközlekedés javításáról, az előírható védőfelszerelésekről, a motorosok biztonságát fokozó, közlekedésüket segítő szabályokról és a B kategóriával vezethető kétkerekűekről egyeztetett motoros szakemberekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel az ÉKM és a KTI. Profi motorosok segítségével készül az új KRESZ. Korábban már az autósok és kerékpárosok számára is új szabályozást dolgoztak ki, ezek még egyeztetés alatt állnak.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a szakfeladatokat koordináló KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) a készülő új KRESZ motorkerékpáros-közlekedést érintő legfontosabb szabályait tekintette át motoros szakemberekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel − tájékoztatott a szaktárca sajtóközleményében.

A motorosszakmai fórumon részt vett: 

  • Talmácsi Gábor, motoros-világbajnok, motorsport edző-oktató
  • Bistei Péter, túravezető, szakújságíró (Rhino Tours; Fotelmotoros)
  • Dobos Zoltán, Tudatos Motorosok Országos Egyesület, ügyvezető; senior túravezető (Rhino Tours)
  • Fiedor Ferenc rendőr őrnagy, műveleti vezetéstechnikai vezetőoktató (TEK)
  • Fodor „Dodor” Donát, szakújságíró, szakíró (Kanyarvadászat)
  • Huszti László, oktató, Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete (SZAKOE), elnök
  • Sági Tibor, szakoktató, vezetéstechnikai oktató (Hungária Rendőregylet), szakmai tanácsadó (HUMDA)
  • Szabó Henrik, szakújságíró, vezetéstechnikai tréner
  • Szloboda Tamás, iskolavezető, a Continental Safety-Hungary üzletágvezetője
  • Tóth Zoltán, vezetéstechnikai instruktor (BMW Motorrad)

A VII. Közlekedésszakmai Fórum keretei között megszervezett motorosszakmai egyeztetésen ismét kiemelt figyelmet kapott a motorosok számára előírható védőfelszerelések, védőruházat kérdése. Az elmúlt években ezen a téren kedvező változás történt, a szakemberek véleménye szerint a motorosok jelentős része használ védőfelszereléseket, a motorkerékpárok rendkívül széles körű felhasználási módja, eltérő kialakítása és teljesítménye miatt azonban a kötelezően előírandó eszközök körét megfontoltan kell meghatározni, hogy a védelem mellett ne jelentsen hátrányt a motorkerékpárok napi használatánál. Abban egyetértés alakult ki, hogy a védőfelszerelések használatát ösztönözni kell, amiben a megfelelő jogszabályi keretek mellett fontos szerepet kell játszania az oktatásnak, felkészítésnek is.

A motorkerékpárok fejlődése és a nemzetközi tapasztalatok alapján a motoros szakemberek javasolták, hogy bizonyos feltételek és megfelelő felkészítés mellett lehessen 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezetni a B kategóriás vezetői engedéllyel. Elhangzott, hogy ezek a motorok jellemzően rendelkeznek olyan technikai feltételekkel (pl.: erősebb fékek, ABS, kisegítő elektronikai rendszerek, megfelelő motorerő), amelyekkel biztonságosabban lehet részt venni a forgalomban, és a nemzetközi szabályozás változásával párhuzamosan az 50 köbcentiméteres segédmotoros kerékpárok választéka, technikai fejlesztése is egyre szűkül. Több európai országban már vezethetnek 125 köbcentiméteres motorokat B kategóriás jogosítvánnyal, az ottani tapasztalatokat érdemes felhasználni az új szabályozás kialakításakor.

A szakmai fórumon szó esett a városi motorosközlekedés javítása érdekében a torlódás esetén történő elhaladás várható új szabályairól, de a motoros szakemberek számos további javaslattal segítették az új KRESZ kialakítását. A következő fórumra a jövő év elején kerül sor, ennek középpontjában a közlekedési infrastruktúra fejlesztését érintően azon szempontok lesznek, amelyek fokozzák a motorosok biztonságát, illetve javítják a közlekedésük feltételeit.

Folyamatos egyeztetés alatt áll az új KRESZ

Korábban beszámoltunk róla, a szaktárca nemcsak a motorosok számára tartott egyeztetéseket az új Közlekedésrendészeti Szabályzat kidolgozásában, hanem az autósoknak is új szabályokra kell figyelniük majd. Például a kezdő vezetők mellett az idősebb sofőrök is jelezhetnek a közlekedés többi résztvevője számára, hogy több türelemmel legyenek irántuk. A T betű helyett ők az Idős a volánnál feliratú matricát használhatják.

Emellett bevezetnék a védelmi sáv fogalmát is, ami az út jobb szélétől nagyjából egyméteres térrészt jelent (ha nincs buszsáv vagy kerékpársáv). Itt kell számítani kerékpárosokra, gyalogosokra, rolleresekre. A védelmi sávba történő be-ki haladás az elsőbbségadás és irányjelzés szempontjából sávváltással esik egy tekintet alá.

Kötelező lenne a világítás használata is valamennyi járművön. Ez azt jelenti, hogy nappal is kell a bekapcsolt lámpa a biciklire és a rollerre. Itt annyi kivétel lenne, hogy jó látási körülmények között a kerékpárutakon ez továbbra sem lenne kötelező.

A sebességhatárokhoz alapvetően nem nyúlnának. Ami változhat, hogy a nehézgépjárművek az eddigi 80 kilométer per óra helyett 90-nel mehetnek lakott területen kívül, a mezőgazdasági vontatók pedig akár 60 kilométer per órával száguldhatnak.