Felpofozott és csavarhúzóval lábon szúrt buszsofőr, sörrel leöntött ellenőr – egyre több atrocitás éri a MÁV dolgozóit

2024.12.29. 12:29
Karácsony előtt pár nappal egy utas megpofozta az autóbusz-vezetőt, mert szerinte lassan vezetett és emiatt lekéste a csatlakozást. Mások leköpték, megdobálták, sörrel öntötték le a MÁV-csoport járművein dolgozó munkatársakat. A legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt.

A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV-járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető akár börtönbüntetést is kaphat, mégis meredeken emelkedett az utóbbi két évben a bántalmazások száma.

A MÁV-csoport számai szerint 2023-ban 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók, míg 2024. december közepéig 100 eset történt, ebből 59 alkalom tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés, 2 esetben 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedtek munkatársaik, egy esetben pedig életveszélyesen megfenyegették őket.

A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót,

az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót. A járatokon 1 esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas, míg 262 lopást regisztrált a vasúttársaság.

A MÁV–HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért a vonalon meg is növelték a rendészek létszámát, számos megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettek, sőt testkamerákat is beszereztek a HÉV-rendészek számára, ezektől várják ugyanis, hogy az agresszív utasok együttműködőbbek legyenek.

Felpofozta a sofőrt, mert szerinte lassan vezetett

A Volánbusznál 2024-ben 224 alkalommal kellett riasztani a rendőrséget. Ebből 116 esetben kifejezetten autóbusz-vezetők elleni szóbeli atrocitás vagy fizikai támadás miatt. Nyolc esetben ráadásul meg is sérültek a közfeladatot ellátó munkatársak, további három esetben még az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök is.

Csak decemberben 13 alkalommal inzultálták az autóbusz-vezetőket, további 7 esetben pedig egyéb okok – például egymással összeverekedő utasok – miatt vált szükségessé a rendőri beavatkozás.

  • Karácsony előtt pár nappal egy utas azt sérelmezte, hogy az autóbusz-vezető lassan vezet és emiatt lekéste a csatlakozást. Leszálláskor verbálisan bántalmazta és négyszer arcon ütötte.
  • Novemberben egy nő szemetelt, amit az autóbusz-vezető szóvá tett azt kérve, hogy hagyja abba. A nő és társa tettlegesen torolta meg a jó szándékú figyelmeztetést.
  • Augusztusban egy utas sérelmezte a járművezető intézkedését, ezért ülőhelyéről felállva fenyegetőzött, leköpte és több alkalommal megütötte, illetve ököllel arcon ütötte a buszsofőrt.
  • Emlékezetes az a nagy sajtónyilvánosságot kiváltó júniusi eset is, amelynek során egy utas csavarhúzóval szúrta lábon az autóbusz-vezetőt.

Legtöbbször akkor alakulnak ki konfliktusok, amikor az utazni szándékozó személynek nincs menetjegye és azt a helyszínen sem kívánja megvásárolni, de sokszor különösebb indok sem kell hozzá, mert gyakran ittasan, tudatmódosító szerek által befolyásolt állapotban zaklatják a járművezetőket.