További Belföld cikkek
- Vörösbe borul a Lánchíd vasárnap este, fontos problémára hívják fel a figyelmet
- Kigyulladt egy autószállító kamion az M7-es autópályán
- Megmozdult a föld Pest vármegyében
- Az Építési és Közlekedési Minisztérium feljelentést tett a műemlékvédelemről kitálaló főtanácsos miatt
- Számos munkavállalójától válhat meg az ELTE kancelláriája karácsonyig
Eldöntött kérdésről van szó, mert a főváros a 4-es metrót a Keleti és a Kelenföldi pályaudvarok között építi meg - szögezte le a beszélgetés elején Demszky Gábor. A városvezető szerint ezt az utasforgalmi adatok indokolják. Csúcsidőben 16 ezren vennék igénybe az új vonalat, míg a tárca által szorgalmazott, meghosszabbított 2-es metrón csupán hatezren utaznának 7- jelentette ki Demszky egy 1996-os hatástanulmányra hivatkozva.
A tárca a 2-es metró meghosszabbításában gondolkodik
A közlekedési tárca vezetője ezzel szemben nagyon hosszúnak nevezte a hétéves beruházási időt, ráadásul nem látja a megvalósításhoz szükséges teljes fedezetet. A minisztérium által szorgalmazott változat - a 2-es metró felszínre hozása a Déli pályaudvarnál, és meghosszabbítása a Kelenföldig - ezzel szemben tizedannyiból, két év alatt megvalósítható lenne.
A főpolgármester szerint a miniszter a miniszter az egész szakmával vitatkozik. Az említette 96-os tanulmányra hivatkozva kijelentette, hogy a Keleti és a Kelenföld közötti vonal megépítése több mint 100 millió ECU-vel kevesebbe, 514 millióba kerülne a másik változat 648 milliójával szemben. Nógrádi László azonban megjegyezte, hogy nem ugyanarról a változatról beszél a városvezető, mivel a tárca felszíni megoldásban gondolkodik a 2-es metró meghosszabbításaként.
A bíróság a főváros javára döntött, a költségvetés nem
Demszky leszögezte, hogy a főváros által megnyert perek alapján a kormánynak fizetnie kell a metróépítésért. A problémát a főpolgármester szerint az Orbán-kormány okozza azzal, hogy a bírósági ítéletek ellenére nem bocsátja rendelkezésre a szükséges forrásokat.
Az előző kormány Nógrádi szerint hibát követett el azzal, hogy nem fogadtatta el a szerződést az Országgyűléssel, a költségvetésbe pedig nem építették bele az előirányzott összegeket. A közlekedési miniszter véleményét minden szempontból hibásnak nevezte Demszky, aki szerint a bíróság döntése alapján fizetnie kell a kormánynak.
Káosz és csőd?
Nógrádi a 4-es metró megvalósulása esetén a város közlekedésének összeomlásától tart, mert a beruházás - ráadásul hét éven keresztül - nagyon fontos helyszíneket érintet. Ezért, ha átalakítanák a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti vasúti szakaszt, akkor azzal kerülőutat tudnának biztosítani egy később szükségessé váló 4-es metró építésének. Felvetésére Demszky leszögezte, hogy óriási gyakorlata van abban, hogy hogyan lehet ilyen fejlesztéséket rendben lebonyolítani. A városvezető kijelentette, hogy eleget tesz a dél-budai polgárok kívánságának és ezért megépítik az új vonalat.
A meddő vitát látva a műsorvezető Feledy Péter felvetette, hogy a közgyűlési határozat után miben tudnak még előrevivően tárgyalni a felek. Demszky Gábor ezt követően kifejtette, hogy metróügyben nincs mit tárgyalnia a közlekedési miniszterrel, csupán a PM vezetőjével kell alkudnia arról, hogy a magyar kormány mennyit és mikor fizet. Nógrádi László utolsó mondataiban azt fejtegette, hogy nem átgondolt a meghozott döntés, a 4-es metró megépítése közlekedési csődbe vinné a várost.