Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Elutasítja a főváros a 2-es metró meghosszabbítását

2000.08.30. 16:56
Nógrádi László közlekedési miniszter szerdán, miután találkozott a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ frakció képviselőivel, bejelentette: a tárca támogatná azt az elképzelést, hogy a meglévő 2-es metróvonalat (a ,,piros" metrót) hosszabbítsák meg a Déli pályaudvartól a Kelenföldi pályaudvarig, illetve Budaörsig. Nógrádi szerint ez a főváros 4-es metróprogramjánál olcsóbb megoldást jelentene. A főváros elutasítja ezt a változatot, és továbbra is a Keleti pályaudvar és a Kelenföldi állomás közötti nyomvonal megépítését javasolja. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön dönt az építkezés Demszky Gábor által javasolt módozatáról.

Nógrádi László szerdán újságíróknak kijelentette: ,,a közlekedési kormányzat partner szeretne lenni Budapest közlekedési problémáinak megoldásában". A tárca által javasolt alternatíva lényegében a 2-es metró meghosszabbítása a Déli pályaudvartól Kelenföldig és onnan a meglévő vasúti nyomvonalon Budaörsig. A közlekedési minisztérium emellett támogatná az 1-es villamos meghosszabbítását az Etele térig.

A miniszter szerint mindez két-három éven belül biztosan üzembe helyezhető a 4-es metró költségeinek töredékéből. A négyes metró tervezett 237 milliárdja helyett a tárca előzetes becslése szerint a 2-es metró megtoldása 30-40 milliárdból is megvalósítható.

Budaörsnek jó lenne, a fővárosnak nem

Nógrádi szerint az ,,M2-plussz" (a tárca írja így a helyesírási szótártól eltérően a pluszt) közvetlenül bekapcsolná a metróhálózatba Dél-Buda nagy lélekszámú lakótelepeit (Őrmező, Gazdagrét, Kelenföld), valamint az agglomerációt (Budaörs, Törökbálint, Érd, Diósd).

A szakbizottság támogatja a Demszky-változatot

Hétfői döntését megváltoztatta a Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága szerdai rendkívüli ülésén, és támogatásáról biztosította a 4-es metró építésével összefüggő főpolgármesteri előterjesztést - jelentette az MTI.

A korábban felmerült számos kérdés megválaszolásában ezúttal részt vállaltak a tervezők, a BKV projekt igazgatóságának és a beruházás finanszírozásával foglalkozó programirodának a munkatársai is. A Fidesz-MDF-MKDSZ frakció tagjai viszont ezúttal nem jelentek meg az ülésen.

Az MSZP és az SZDSZ képviselői mellett a szavazásnál jelen lévő MIÉP-es képviselő is támogatta azt a kiegészítő javaslatot, hogy a jövőben a szakbizottságot jobban vonják be a metróval kapcsolatos lépésekbe. A közgyűlési előterjesztésről szóló szavazáskor a MIÉP-es képviselő tartózkodott, a koalíciós városatyák pedig igennel voksoltak.

A kilenc pontból álló határozati javaslat közgyűlési elfogadása esetén zöld utat kap a metró mélyállomások építése és a felszíni utak rekonstrukciója.

Ezzel szemben Demszky Gábor szerdán délután kijelentette: ,,a főváros már évek óta a 4-es metró megépítésére vár". Egy friss közvélemény-kutatás szerint - amelyet a főpolgármester idézett - a budapestiek 81 százaléka támogatja a megépítését, és pártszimpátiától függetlenül elvárják, hogy a fővárosi képviselők támogassák a beruházást.

Demszky hangsúlyozta: a 4-es metró nyomvonalát 1997-ben hatéves vita után jelölték ki. ,,Nem a politikusok böktek rá a térképre, hanem az ország legjobb közlekedési mérnökei, forgalmi szakértői, várostervezői és pénzügyi szakemberei választották ki a legmegfelelőbb nyomvonalat" - tette hozzá.

Demszky: ,,ahogy nyertük a pereket, egyre nagyobb zavarba kerültek"

A főpolgármester szerint amikor másfél évvel ezelőtt az Orbán-kormány felrúgta a metrószerződést, nem is a nyomvonal vezetésével, hanem pénzügyi okokkal indokolták ezt a lépést.

,,Aztán ahogy sorban nyertük a pénzügyi pereket, egyre nagyobb zavarba kerültek" - jegyezte meg Demszky: ,,fél év alatt három alternatív nyomvonaljavaslattal jöttek elő azok, akik 1998-ban még a 4-es metróberuházás felgyorsításának ígéretével kampányoltak. Belátták, hogy a pénzügyi magyarázkodást a közvélemény nem fogadja el, amikor milliárdokat pocsékolnak el országimázs címén. Amikor 25 milliárd van focira, nem lehet azzal takarózni, hogy nincs pénz a főváros közlekedési csődjének megakadályozására".

,,Most örömmel hallom miniszter úrtól, hogy mégiscsak van pénz metróra. Ezt az információt természetesen a folytatódó perben is fel kívánjuk használni. Hiszen ennek a kormánynak kevesebbet kellett volna a 4-es metróra fordítania, mint amit most a miniszter úr egy másik nyomvonalra felajánlott" - mondta az SZDSZ-es városvezető.

A nyomvonalvita lezárult

,,Mivel a nyomvonalvita lezárult, és a pénz is megvan, elhárulnak az akadályok az egész beruházás elől. Mindenesetre a főváros nem vár tovább, megkezdjük az építést. Nincs több időnk" - jelentette ki Demszky Gábor, aki szerint a Fővárosi Közgyűlés hosszú vita után, de meg fogja szavazni csütörtökön a metróberuházás általa javasolt verzióját.

Eszerint 27 milliárdot költenének több állomás kiépítésére (az összekötő alagút fúrása nélkül) és néhány kapcsolódó beruházásra, felszíni területrendezésre, és a Thököly út egy szakaszának rendbetételére is jutna pénz ebből a forrásból.

Az Indexnek nyilatkozó városházi szakértők szerint a 2-es metró meghosszabbítása forgalomtechnikai okokból nem lehetséges. A jelenlegi piros metró ugyanis már annyira leterhelt, hogy szűkös kapacitása miatt (amely kisebb például a hármas metróénál) nem tudná további - immár dél-budai - utastömegek szállítását ellátni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?