Metróvita: állóháború

2000.09.08. 00:01
Metróügyben nincsen már tárgyalnivalóm a közlekedési miniszter úrral - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester a Nógrádi Lászlóval folytatott televíziós vitában. Az m1 csütörtök esti Aktuális című műsorában a közlekedési tárca vezetője átgondolatlan döntésnek nevezte a Fővárosi Közgyűlésnek a 4-es metró megépítésére vonatkozó határozatát, amely közlekedési csődbe juttatja Budapestet. A beszélgetés végig feszült hangulatban folyt, a városvezető többször görcsösen ragaszkodott a szóhoz.
A fővárosi közgyűlés szerdai döntése és az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának csütörtöki parázs vitát kiváltó ülése után ült le a közszolgálati televízió kamerái elé a főpolgármester és a közlekedési tárca vezetője. Demszky Gábor még a 4-es vonal megépítéséről határozó ülés előtt hívta nyilvános beszélgetésre a Nógrádi Lászlót, aki alternatív javaslattal állt elő a metró ügyében.

Eldöntött kérdésről van szó, mert a főváros a 4-es metrót a Keleti és a Kelenföldi pályaudvarok között építi meg - szögezte le a beszélgetés elején Demszky Gábor. A városvezető szerint ezt az utasforgalmi adatok indokolják. Csúcsidőben 16 ezren vennék igénybe az új vonalat, míg a tárca által szorgalmazott, meghosszabbított 2-es metrón csupán hatezren utaznának 7- jelentette ki Demszky egy 1996-os hatástanulmányra hivatkozva.

A tárca a 2-es metró meghosszabbításában gondolkodik

A közlekedési tárca vezetője ezzel szemben nagyon hosszúnak nevezte a hétéves beruházási időt, ráadásul nem látja a megvalósításhoz szükséges teljes fedezetet. A minisztérium által szorgalmazott változat - a 2-es metró felszínre hozása a Déli pályaudvarnál, és meghosszabbítása a Kelenföldig - ezzel szemben tizedannyiból, két év alatt megvalósítható lenne.

A főpolgármester szerint a miniszter a miniszter az egész szakmával vitatkozik. Az említette 96-os tanulmányra hivatkozva kijelentette, hogy a Keleti és a Kelenföld közötti vonal megépítése több mint 100 millió ECU-vel kevesebbe, 514 millióba kerülne a másik változat 648 milliójával szemben. Nógrádi László azonban megjegyezte, hogy nem ugyanarról a változatról beszél a városvezető, mivel a tárca felszíni megoldásban gondolkodik a 2-es metró meghosszabbításaként.

A bíróság a főváros javára döntött, a költségvetés nem

Demszky leszögezte, hogy a főváros által megnyert perek alapján a kormánynak fizetnie kell a metróépítésért. A problémát a főpolgármester szerint az Orbán-kormány okozza azzal, hogy a bírósági ítéletek ellenére nem bocsátja rendelkezésre a szükséges forrásokat.

Az előző kormány Nógrádi szerint hibát követett el azzal, hogy nem fogadtatta el a szerződést az Országgyűléssel, a költségvetésbe pedig nem építették bele az előirányzott összegeket. A közlekedési miniszter véleményét minden szempontból hibásnak nevezte Demszky, aki szerint a bíróság döntése alapján fizetnie kell a kormánynak.

Káosz és csőd?

Nógrádi a 4-es metró megvalósulása esetén a város közlekedésének összeomlásától tart, mert a beruházás - ráadásul hét éven keresztül - nagyon fontos helyszíneket érintet. Ezért, ha átalakítanák a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti vasúti szakaszt, akkor azzal kerülőutat tudnának biztosítani egy később szükségessé váló 4-es metró építésének. Felvetésére Demszky leszögezte, hogy óriási gyakorlata van abban, hogy hogyan lehet ilyen fejlesztéséket rendben lebonyolítani. A városvezető kijelentette, hogy eleget tesz a dél-budai polgárok kívánságának és ezért megépítik az új vonalat.

A meddő vitát látva a műsorvezető Feledy Péter felvetette, hogy a közgyűlési határozat után miben tudnak még előrevivően tárgyalni a felek. Demszky Gábor ezt követően kifejtette, hogy metróügyben nincs mit tárgyalnia a közlekedési miniszterrel, csupán a PM vezetőjével kell alkudnia arról, hogy a magyar kormány mennyit és mikor fizet. Nógrádi László utolsó mondataiban azt fejtegette, hogy nem átgondolt a meghozott döntés, a 4-es metró megépítése közlekedési csődbe vinné a várost.