Art-halál és multiplex-túlkínálat

2000.05.30. 07:55
Csütörtökön újabb tüntetést szervez a Mozivédők Egyesülete, ezúttal a hónapokkal ezelőtt bezárt Broadway mozi - az egykori Filmmúzeum - előtt. A hagyományos, egytermes mozik fölött eljárt az idő - sorra csuknak be, miközben gombamódra szaporodnak a multiplexek. Az elkövetkező években olyan túlkínálat jön létre fővárosban, amelyre nincs fizetőképes kereslet.
Miután a bevásárló-központok építésének semmiféle korlátja vagy szabályozása nincs Magyarországon, egyre nyitnak a plázák és centerek profiljába tartozó mozik is.

Egy hónapja indult a Rózsadomb mozi
Egy hónapja a Rózsadomb Center bevásárlóközpontban beindult (vegytiszta csillogásban 15-20 éves, a régi mozikból átvitt vetítőgépekkel) a Rózsadomb mozi, május 20-án az InterCom nyitotta meg az Eurocenter Óbudát, amely hét teremben 1.300 nézőt tud befogadni. Június 15-én a Budapest Film a Széna téri Mammut nyolc termének kapuit nyitja meg 1.300 néző előtt.

Budapesten ezen kívül még hét multiplex van: a Cineplex Odeon Pólus, a Cinema City Csepel Plaza, a Hollywood Multiplex Duna Plaza, a Hollywood Multiplex Lurdy Ház, a West End (a termek szigeteléséről: áthallatszanak a melletted játszott film éles jelenetei) és a Campona, valamint a Corvin Budapest Filmpalota.

A Baross téren és környékén szinte egyszerre épül a tervek szerint két bevásárlóközpont, benne a szokásos mozival, valamint készül a Mammut2 is.

Multiplex-túlkínálat

Magyarországi multiplexek
A világelső kanadai Cineplex Odeon 399 multiplexet működtet, 2916 teremmel; a Hollywood Multiplex 19 országban 1400 mozit üzemeltet; a dél-afrikai Ster Century Kinekor Európa tíz országában 607 teremmel 44 multiplexet működtet. A németországi Cinemax a tavaly az első félévben 160,3 millió német márka bevételre tett szert. Az Israel Theathers a Cinema a City Csepel (7 terem, 1366 szék) mellett Kecskemét kivételével az összes, már meglévő vidéki magyar multiplex tulajdonosa. Az egyetlen magyar cég a versenyben a Budapest Film.
Egy nemzetközi összehasonlítás szerint addig rentábilisak a mozik, amíg húszezer emberre jut egy vászon, illetve ha kihasználtsága legalább huszonöt százalékos. Budapesten jövő ilyenkorra százhetvenre nő a mozitermek száma, miközben egy kétmilliós várost kiszolgálna száz terem. A tavalyi év végén megnyílt nagytétényi Campona átlagos kihasználtsága pedig alig érte el a 14 százalékot.

A kelet-közép-európai mozisok tavalyi, második budapesti konferenciáján is elhangzott, hogy az elkövetkező években olyan mértékű túlkínálat jön létre fővárosunkban, amelyre nincs fizetőképes kereslet.

A mozihálózat átstrukturálódott

1988-ban közel háromezer mozi volt Magyarországon, '95-re ez a szám 550-re csökkent, míg idén megközelítőleg 650 filmszínház üzemel. A legtöbb mozit '89 és '93 között zárták be: a video, a kábel TV és az HBO miatt drasztikusan csökkent a moziba járók száma.

,,Világszínvonalú mozi vidéken" akció
Az első magyar multiplex létrehozói (Plaza Centers Management Kft és a Hollywood Multiplex) új szerződése révén hamarosan (ismét) átrajzolódik hazánk mozis térképe. Vidéken egyelőre csak a nagy bevásárlóközpontokban működnek multiplexek Sopronban, Pécsen, Győrben, Székesfehérváron, Debrecenben és Kecskeméten. A szerződés szerint idén beindul a kilenc vidéki városunkat érintő ,,világszínvonalú mozi vidéken" akció. Hollywood Multiplex-lánc terveiben szerepel mozi építése éls nyitása Szolnokon, Kaposváron és Nagykanizsán, később Zalaegerszegen, Szombathelyen, Veszprémben, Tatabányán, Dunaújvárosban és Egerben. A szerződés aláírói azt remélik, hogy mindennek köszönhetően hamarosan átalakulnak a vudéki mozis szokások - áll a közösen kiadott sajtóközleményben.
A '96-os mélypont után akkor sikerült az embereket a mozikba visszacsalogatni, amikor a Corvin és a Duna Plaza termeivel megjelentek a multiplexek Magyarországon.

Budapesten 1990-ben 8,1 millió jegyet adtak el, tavaly 7,9 millió látogatót számoltak össze. Bár az átlaghelyárak jelentősen drágultak és a hagyományos mozik sorra zártak be, a nézőszám lényegében alig változott. A mozihálózat átstrukturálódott: a hagyományos, egytermes mozik közönségét a multiplexek elszipkázták. A további multiplexek megjelenésével pedig tovább csökken a régi mozik forgalma.

Ha pedig a forgalom csökken, a lepukkant mozik kapuját könyörtelenül becsukják. A legtöbb mozi bezárásához a multiplexeknek annyiban van köze, hogy a szűk, kényelmetlen, felhajtható fa ülőkékről vagy kényelmetlen tonett székekről nem a kicsiny vászonra vetített filmet nézi a nagyérdemű - a kilencven centiméteres sortávolságú, rögzített székes, dolby digital verziót választja inkább.

A multiplexek csak a művészmoziknak nem jelentenek konkurenciát, mert teljesen más a közönség igénye. Az art-hálózat tehát nem a multiplexek miatt zsugorodik felibe'-harmadába', hanem mert ellehetetlenül a működése.

1998 decemberben bezárt a Broadway mozi, 1999 január elején pedig a Graffiti és a Bástya - mindegyik úgymond technikai okok miatt. Sárdi Daniék Open Film Festivalja után bezárt a Blue Box is.

A Bástyát átalakítják: a fűtését és a vizesblokkját korszerűsítik, majd kicserélik elektromos rendszerét is. A végső forma még tervezés alatt van, de a tervek szerint a jelenleginél háromszor kisebb, körülbelül százötven személyes klubmozit fognak létrehozni. (A terem körül pedig butikok lesznek.)

Art-halál

A Graffitiben 1999. január 6-án volt az utolsó vetítés. A papírforma szerint azért lakatolták be a kapuit, mert lejárt a bérlő, a Hétfői Műhely Alapítvány szerződése.

Támad a mainstream
A Vészi János vezette a mozi működésére jellemző: januárban a jegyek kiadása előtt a pénztáros azt is megkérdezte, nem gond-e, hogy nincs fűtés a nézőtéren. Végül akkor állt le a vetítés, amikor már olyan hideg volt, hogy a vetítőgépben megdermedt olaj miatt a masina nem bírt elindulni.

A mozi üzemeltetésére pályázatot írtak ki, ám ez sikertelen volt. Az üzemeltető Budapest Film Rt. az új szerződésben piaci bérleti díjat kért volna - szemben a korábbi gyakorlattal, amikor még úgy támogatták az art-mozikat, hogy négyzetméterenként havonta 50 forintot fizettek a bérlők. Nem akadt jelentkező, aki befektette volna a szükséges néhány milliót a korszerűsítésbe, így egy tankönyvkiadónak adták el adták el a nyolcadik kerületi ingatlant.

Magyar Nemzeti Filmszínház készül

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában pályázatot írt ki a volt Uránai mozi hasznosítására, várhatóan novemberben nyit a Magyar Nemzeti Filmszínház. Magyar filmek reprezentatív bemutatóit és vetítéseit rendezik meg benne, klasszikus európai alkotásokat tűznek műsorra. A mozi részt venne a mozgóképes oktatási programokban is. Szakmai gazdája a Mokép lenne.

A Brodwayt másfél éve csukták be. Az erzsébetvárosi képviselők úgy döntöttek, hogy pályázatot írnak ki a VII. kerületi értékes ingatlanra. A vevő kezét nem kötik meg, nem kell feltétlenül mozinak üzemelnie az épületben.

Miután az önkormányzat zárt ülésen döntött a Brodway sorsáról, csak annyit lehet tudni, hogy több százmillió forintot is kaphat érte a kerület.

Nem vetítenek már az Urániában és az Apollóban sem, a Metrót (volt Szikra) is bezárják júniusban (így nem fogja érteni az utókor, mire céloz Kristóf a Csinibabában, amikor azt súgja: ,,és akkor a Szikrában elhúzzák a tetőt"). A MÁV volt kultúrházának szecessziós gipszdíszekkel rakott tetejét még két hétig - amíg a Gladiátor listavezető - húzhatják szét. Az épületet a MÁV-tól bérli a Budapest Film, amely egyszerűen nem fogja megújítani a szerződést.

Az Átriumot - míg Ráday Mihály él - nem fogják bezárni, mert az előterét műemlék mozaikkockák díszítik, az épület is a városvédők óvó szárnya alatt, így nem használható föl más célra. Miután elkészül a közelben a Mammut 2 bevásárlóközpont multiplex mozija, valószínűleg elnéptelenedik, no de.

Tüntetés a Broadway előtt

Az Art-hálózat jó 10 éve épült ki, a Budapest Film honlapja szerint töretlenül fejlődik azóta is. Legfőképp az a négy művészmozi (Művész, Szindbád, Puskin, Tabán), amely a Budapest Film tulajdonában és kezelésében is van.

A Balázs Béla Stúdió irányította Toldi és a csöndesen haldokló Vörösmarty sem a multiplexekkel versenyez, inkább különféle támogatásokat szerezve speciális programokkal speciális közönséget céloz meg - lásd Titanic fesztivál.

Mondhatjuk, hogy a Budapest Film Rt. illetve a Budapest Film Kft. azt csinál a mozijaival, amit csak akar. Megkérdezhetjük, van-e létjogosultsága szűk és kényelmetlen, ámde fölöttébb hangulatos klubmoziknak. Vagy legyinthetünk: a '10-es években bezárt az összes kabaré, mert eljárt fölöttük az idő. Vagy mehetünk csütörtök délután ötkor a Mozivédők Egyesülete szervezte tüntetésre a bezárt Broadway mozi elé.