A meleg tél miatt volt sokkal több baleset

2007.05.23. 07:47
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn közzétette adatait az első negyedévben történt közlekedési balesetekről, az eredmény robbanásszerű növekedést mutatott. Az ORFK szakértője szerint a helyzet nem annyira súlyos, elsősorban a meleg tél, a havas és ködös időjárás elmaradása okozta a drasztikus romlást, nyárra viszont várhatóan beáll a megszokott átlag.

Ugyan az első negyedévben az előző évhez viszonyítva 16 százalékkal több baleset történt, csak januárban 80 százalékkal nőtt a halálos kimenetelű balesetek száma, a helyzet mégsem ennyire rossz, mondta el az Indexnek Kiss Csaba, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának titkára.

Januárban és februárban a megszokottnál lényegesen jobb idő volt, a köd és a hó nem akadályozta a közlekedést, így ebben az időszakban többen merészkedtek az utakra, magyarázta a szakértő a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által hétfőn közzétett végleges adatokat 2007 első negyedévéről. A helyzet javulását az előzetes áprilisi eredmények bizonyítják: az év első négy hónapjában már csak 10 százalékkal volt több közlekedési baleset, mint az előző év azonos időszakában, míg az első negyedévben ez a szám 16 százalék volt. Kiss Csaba szerint várhatóan nyárra a statisztikai adatok kiegyenlítődnek, és addigra nem tűnik majd ilyen drasztikusnak a helyzet.

Több motoros, több baleset

Az adatok javulást mutatnak a halálos kimenetelű balesetek számában is, az év első négy hónapjában 20 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Ugyanez a szám az első negyedévre vetítve még 37 százalék volt.

A KSH adatai szerint a motorosok okozta balesetek száma háromszorosára növekedett, melyek megelőzésére a rendőrség fokozott ellenőrzésekkel és propagandatevékenységgel próbál fellépni, tájékoztatott Kiss Csaba. Elmondta azt is, hogy a motorkerékpárok száma folyamatosan, évi 10-15 ezer darabbal nő, ami egyenes arányosságot mutat a balesetek számával. Megjegyezte, hogy a 80-as években hasonló mértékben nőtt a személygépjárművek, így a balesetek száma is, és csak a 90-es évekre tudtak javítani a baleseti statisztikákon.

Több kerékpáros, kevesebb baleset

A kerékpáros balesetek eltérő tendenciát mutatnak, 2002 óta ugyanis csökken a számuk. Kiss Csaba szerint ahogy nő a biciklivel közlekedők száma, az autósok egyre inkább megszokják jelenlétüket, és több figyelmet fordítanak rájuk.

Szintén javulás látszik az ittasan vezetők számában is, míg 2006 első négy hónapjában a sofőrök 13 százaléka fogyasztott alkoholt, 2007-ben már csak 12 és fél százalék. A szakértő ezt azzal magyarázza, hogy a rendőrség húsvétkor fokozott járműellenőrzést tartott, melynek elsődleges célja az ittasan vezetők kiszűrése volt.

Összességében az évi 20-21 ezer baleset állandó értéknek tekinthető, azonban nagy tartalékunk van még a halálos balesetek területén: míg Magyarországon 100 balesetből 6-7 halálos, addig Angliában például csak 2-3. Kiss Csaba úgy véli, hogy a közúti balesetek megtörténtét nehéz befolyásolni, a kimenetelükre azonban a közlekedőknek is van befolyásuk, biztonsági övet és biztonsági gyerekülést kell használni.