Behajtókkal a bliccelők ellen

2000.05.08. 15:17
Néhány héten belül pénzbehajtók kopogtathatnak a notórius bliccelők ajtaján: júniustól úgynevezett követeléskezelő cégeket bíz meg a BKV azzal, hogy lépjenek föl a megrögzött nem fizetők ellen. Egy általunk megkérdezett és a behajtásra esélyes cég vezetője szerint behajtóinál a kopaszság kizárólag életkori kérdés, általában ötven körüli, joviális úriemberek kopognak be az adóshoz. Az adatok kiszolgáltatása mindezek ellenére alkotmányjogi kérdéseket is fölvet.
Budapesten az utasok tizede tömegközlekedik érvényes jegy nélkül, a BKV-nak több százmillió forint követelése van. Várhatóan két vagy három pézbehajtó céget bíz meg a közlekedési vállalat azzal, hogy júniustól lépjenek föl a több ezer notorikus bliccelő ellen - mondta el Keltai István, a BKV menetdíjbevételi főosztályvezetője.

Ha jő az ellenőr

Az ellenőr nem hatóság, hanem közalkalmazott, nem kérhet mást, mint azt, hogy az utas az utazáshoz való jogosultságot igazolja - a jegyet vagy a bérletet. Kérhet hatósági (rendőri) segítséget, az adatvédelmi rendelkezések szerint viszont a rendőr nem adhatja meg az adataidat az ellenőrnek. Ha a BKV nagyon szeretné tudni az kérdéses adatokat, akkor a rendőrkapitányságtól kérheti őket hivatalosan, az kiadhatja.

Elméletileg a metrórendőr is csak egy őrző-védő cég alkalmazottja, tehát ő sem hatóság, nem veheti el az igazolványt - szigorúan alkotmányjogi szempontból hozzá sem érhet az utashoz.

A külső cégek segítségét akkor kéri a BKV, ha az utas egy hónap után sem fizeti ki a tartozását, a 7.395 forintot. Ez az összeg a 3.300 forintos pótdíjból, az egy hónap után esedékes 4.000 forintos késedelmi díjból és a mindenkori jegy árából tevődik össze. Miután azonban még nem zárták le a tárgyalássororzatot a követeléskezelő cégekkel, arról nincs konkrét adat, mi az az összeghatár, ami fölött majd valóban kimegy a behajtó - folytatta a főosztályvezető.

Miután még nem kötötték meg a szerződést, a BKV munkatársa a behajtócégek nevét nem adhatja ki.

Jegyárak és büntetési tételek

Budapesten nappal 1732 helyen lehet jegyet venni, 390 jegyeladó gép üzemel éjjel-nappal. Az előreváltott vonaljegy 95 Ft, , a járművön váltott 120 Ft. A napijegy 700 Ft, , a háromnapos turistajegy 1500 Ft. . A hetijegy 1.850 Ft. . A tíz darabos gyűjtőjegy 900 Ft. , a húsz darabos 1.750 Ft. . A hétvégi családi jegy 1.150 Ft., Átszállójegy: 170 Ft. , metró szakaszjegy: 65 Ft. , szakasz-átszálló: 105 Ft. , metró átszállójegy: 150 Ft. .

A havi bérlet és a 30 napos 3.600 Ft , tanuló vagy nyugdíjas bérlet 1.165 Ft. .
A BKV idei várható bevételi terve több mint 23 milliárd forint .

Pótdíjak:
Helyszínen fizetve: 1.300 Ft. .
Harminc napon belül: 3.300 Ft. .
Harminc napon túl: 7.300 Ft. .
Bérletbemutatási díj: 400 Ft. .

Hasonló volumenű ügyekkel többek között az Intum-Justitia nevű cég szokott foglalkozni. Selmeci Gábor, a vállalkozás ügyvezető igazgatója fogalmazott: nem elképzelhetetlen, hogy e cég neve is szóba kerül a BKV által megbízottak között.

Selmeci Gábor hangsúlyozta: a személyes felkeresés sohasem az első lépés a követeléskezelés során. Először felszólító levelet küldenek vagy telefonon hívják az adóst. Az első, bizonyára elfelejtette, hogy önnek van ilyen tartozása kezdetű levelet az erőteljesebb hangvételű második, majd az eljárás jogi útra terelésének lehetőségeit ecsetelő harmadik követi.

Mindezek után a cég mérlegeli, megéri-e személyes felkeresőt kiküldeni. A cég behajtóinál a kopaszság kizárólag életkori kérdés, általában ötven körüli, joviális úriemberek kopognak be az adóshoz, nem félelmetes küllemükkel próbálják rábírni a bliccelőket arra, hogy fizessenek, sőt, a gyakorlat szerint ők maguk nem is vesznek át készpénzt - hangsúlyozta Selmeci Gábor. Ráadásul a személyes megkeresők negyede - hölgy.

Életveszélyes a 2-es metró?

A budapesti 2-es metró füstelvezető rendszere olyan rossz állapotban van, hogy egy tűz esetén nem tudná megfelelően a felszínre vezetni a füstöt - derül ki abból a szakértői tanulmányból, melyet a BKV számára állítottak össze. A metró egyik vezetője szerint sok ugyan a hiba, ám nincs életveszély.

A személyes felkeresők udvariasan tájékoztathatják a vétkest arról, hogy ha igénybe vett egy szolgáltatást, és nem fizetett, jogi útra terelhető az ügy - tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A cég admnisztratív úton hajt be - nem fenyeget, nem rémiszt, nem szégyenít meg senkit. Nem követik például az adóst bohócruhába öltözött figurák, mint Németországban - hangsúlyozta Selmeci.

Újfajta BKV, MÁV és Volán bérletek

Szeptember elsejétől bevezethetik azt a közös bérletet, amely a Budapesti Közlekedési Szövetség első lépése lesz a főváros és az agglomeráció közlekedésének fejlesztésére. A közös bérletnek két formáját tervezi a BKSZ. Az összhálózati bérlet Budapest közigazgatási határán belül lesz érvényes a BKV, a MÁV és a Volánbusz járataira. Ára várhatóan a mostani BKV bérletek áránál 10 százalékkal lesz magasabb. A másik új forma a külső-belső kombinált bérlet. Ezzel Budapesten minden járaton, valamint egy kiválasztott MÁV vagy Volánbusz vonalon lehet majd utazni.

Az Intum-Justitia üzletpolitikája szerint már ezer forintot meghaladó tartozásnál is megindíthatják a követeléskezelő eljárást - attól függően, hogy a megbízó hány ügyet ad át, milyen korú az eset és mi az átlagérték. Mivel a BKV nem kockáztat, várhatóan sikerdíjas konstrukcióról lesz szó. Az adósságkezelő cégek a behajtandó összeg minimum két, maximum ötven százalékát számolják el általában sikerdíjként illetve költségként. Ezt az összeget, ha jogi útra terelik az ügyletet, szintén az adós fizetheti meg.

A közlekedési vállalat úgy tervezi tehát, hogy átadja a pénzbehajtóknak a több ezer adós nevét tartalmazó listát. Az adatok kiszolgáltatása azonban, az adósok tudta nélkül, az ombudsmani hivatal szerint aggályos lehet, hacsak a BKV előre nem értesíti az adóst arról, hogy kiszolgáltatta az adatokat.