Egyesített BKSZ-bérlet csaknem hétezerért

2005.08.31. 18:36
Egyelőre nem módosít menetrendjén a BKV a cég járművein kívül a Volánbusz és a MÁV járatain is érvényes budapesti bérlet megjelenése alkalmából.

Végre van valami, ami 3,3 millió embernek jó, és egyszerre ésszerű, gyors és olcsó - újságolta szerdán a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) egyesített fővárosi bérletének bevezetését Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Az egyesített bérlet a tárcavezető szerint az utazóknak olcsó, az államnak pluszkiadást jelent. Idén mintegy félmilliárd forintba kerül, hogy szeptember elsejétől a főváros közigazgatási határán belül egyesített BKSZ-bérlettel lehet utazni a MÁV, Volánbusz és a BKV járatain. Jövőre várhatóan mintegy 1,5-2 milliárd forintos támogatást kapnak a közlekedési vállalatok a kieső bevételek pótlására.

Kéthelyi József, a BKSZ előkészítő irodájának vezetője ezzel kapcsolatban az Index kérdésére elmondta, hogy nem minden vonatra lehet majd felszállni BKSZ-bérlettel, mert a pót- és helyjegyköteles járatokon, így például az Intercity-szerelvényeken nem érvényes az egyesített bérlet.

6875 forintba kerül a BKSZ-bérlet

Az egyesített bérlet 6875 forintba kerül majd, a jelenlegi kombinált bérletnél tehát csak 10 százalékkal drágább. A fővárosba tartó járatokon az elővárosból érkezőknek kiegészítő, illetve csatlakozó jegyet kell vásárolniuk, ám ezentúl csak Budapest határáig kell ilyet váltaniuk, ha a fővároson belül érvényes BKSZ-bérletet veszik meg. Ilyen jegyet a Budapestről hazafelé utazók a BKV-bérletpénztárakban, a Volánbusz-pályaudvarokon vagy a MÁV-pénztáraknál vehetnek, a nagyobb vasútállomásokon. Viszont Kéthelyi József érdeklődésünkre azt is elmondta, hogy a vonatokon csak akkor váltható csatlakozójegy a kalauznál, ha olyan állomáson szállt fel valaki, ahol nincs pénztár.

Az egyesített bérlet csupán az első lépése a Budapesti Közlekedési Szövetség megvalósításának. Kóka János az Index kérdésére elmondta, hogy a következő fázis, a menetrendek összehangolása 2007. január elsejétől várható. Demszky Gábor főpolgármester ennél optimistább volt, szerinte már a jövő év folyamán is megkezdődhet a BKV, a Volánbusz és a MÁV járatainak összehangolása.

Ami viszont biztos: a közös bérlet szeptemberi bevezetése alkalmából a BKV semmit sem változtat menetrendjén, nem indít például új ráhordó járatokat a vasútállomásokra, de még csak nem is sűríti az ezekhez közlekedő buszait. A MÁV beállított illetve beállít néhány új vonatot a délelőtti órákban Martonvásárról, Monorról, Sülysápról illetve ezekre a településekre.

Kóka ehhez hozzátette: nemcsak budapesti, hanem országos közlekedési szövetségre is szükség lenne. Vagyis nemcsak a fővárosban, hanem a vidéki városokban, nagyvárosokban is hasonló intézkedésekre lenne szükség, az utazóközönség kiszolgálása érdekében.

Kóka szerint jelenleg három, veszteségesen, hatékonyság nélkül működő állami cég versenyzik egymással, de nem az utasok érdekében. A jövőben az utóbbiak érdekeit szem előtt tartva kell átszervezni a közlekedési rendszereket, nem pedig a vállalatok szempontjait kell döntően érvényesíteni. A miniszter szerint rossz dolog volt, hogy eddig nem fektettek hangsúlyt az elektronikus jegyrendszer bevezetésére, és ezért most a BKSZ harmadik üteme, az egységes tarifarendszer csak 2007 után vezethető be. Azt mindenesetre örvendetesnek tartotta a tárcavezető, hogy mindhárom közlekedési vállalatnál egységes informatikai, elektronikai rendszerek bevezetésén dolgoznak, és a jövőben megvalósítható lesz az egységes tarifarendszer.

Demszky szerint 1500 BKSZ-bérletet értékesítettek eddig a pénztáraknál, tehát máris mutatkozik igény az újfajta kombinált szolgáltatás iránt. A főpolgármester szerint egyes vidéki települések lakói akár évi 80 ezer forintot is megtakaríthatnak ezzel a megoldással.