Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Egyesített BKSZ-bérlet csaknem hétezerért

2005.08.31. 18:36
Egyelőre nem módosít menetrendjén a BKV a cég járművein kívül a Volánbusz és a MÁV járatain is érvényes budapesti bérlet megjelenése alkalmából.

Végre van valami, ami 3,3 millió embernek jó, és egyszerre ésszerű, gyors és olcsó - újságolta szerdán a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) egyesített fővárosi bérletének bevezetését Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Az egyesített bérlet a tárcavezető szerint az utazóknak olcsó, az államnak pluszkiadást jelent. Idén mintegy félmilliárd forintba kerül, hogy szeptember elsejétől a főváros közigazgatási határán belül egyesített BKSZ-bérlettel lehet utazni a MÁV, Volánbusz és a BKV járatain. Jövőre várhatóan mintegy 1,5-2 milliárd forintos támogatást kapnak a közlekedési vállalatok a kieső bevételek pótlására.

Kéthelyi József, a BKSZ előkészítő irodájának vezetője ezzel kapcsolatban az Index kérdésére elmondta, hogy nem minden vonatra lehet majd felszállni BKSZ-bérlettel, mert a pót- és helyjegyköteles járatokon, így például az Intercity-szerelvényeken nem érvényes az egyesített bérlet.

6875 forintba kerül a BKSZ-bérlet

Az egyesített bérlet 6875 forintba kerül majd, a jelenlegi kombinált bérletnél tehát csak 10 százalékkal drágább. A fővárosba tartó járatokon az elővárosból érkezőknek kiegészítő, illetve csatlakozó jegyet kell vásárolniuk, ám ezentúl csak Budapest határáig kell ilyet váltaniuk, ha a fővároson belül érvényes BKSZ-bérletet veszik meg. Ilyen jegyet a Budapestről hazafelé utazók a BKV-bérletpénztárakban, a Volánbusz-pályaudvarokon vagy a MÁV-pénztáraknál vehetnek, a nagyobb vasútállomásokon. Viszont Kéthelyi József érdeklődésünkre azt is elmondta, hogy a vonatokon csak akkor váltható csatlakozójegy a kalauznál, ha olyan állomáson szállt fel valaki, ahol nincs pénztár.

Az egyesített bérlet csupán az első lépése a Budapesti Közlekedési Szövetség megvalósításának. Kóka János az Index kérdésére elmondta, hogy a következő fázis, a menetrendek összehangolása 2007. január elsejétől várható. Demszky Gábor főpolgármester ennél optimistább volt, szerinte már a jövő év folyamán is megkezdődhet a BKV, a Volánbusz és a MÁV járatainak összehangolása.

Ami viszont biztos: a közös bérlet szeptemberi bevezetése alkalmából a BKV semmit sem változtat menetrendjén, nem indít például új ráhordó járatokat a vasútállomásokra, de még csak nem is sűríti az ezekhez közlekedő buszait. A MÁV beállított illetve beállít néhány új vonatot a délelőtti órákban Martonvásárról, Monorról, Sülysápról illetve ezekre a településekre.

Kóka ehhez hozzátette: nemcsak budapesti, hanem országos közlekedési szövetségre is szükség lenne. Vagyis nemcsak a fővárosban, hanem a vidéki városokban, nagyvárosokban is hasonló intézkedésekre lenne szükség, az utazóközönség kiszolgálása érdekében.

Kóka szerint jelenleg három, veszteségesen, hatékonyság nélkül működő állami cég versenyzik egymással, de nem az utasok érdekében. A jövőben az utóbbiak érdekeit szem előtt tartva kell átszervezni a közlekedési rendszereket, nem pedig a vállalatok szempontjait kell döntően érvényesíteni. A miniszter szerint rossz dolog volt, hogy eddig nem fektettek hangsúlyt az elektronikus jegyrendszer bevezetésére, és ezért most a BKSZ harmadik üteme, az egységes tarifarendszer csak 2007 után vezethető be. Azt mindenesetre örvendetesnek tartotta a tárcavezető, hogy mindhárom közlekedési vállalatnál egységes informatikai, elektronikai rendszerek bevezetésén dolgoznak, és a jövőben megvalósítható lesz az egységes tarifarendszer.

Demszky szerint 1500 BKSZ-bérletet értékesítettek eddig a pénztáraknál, tehát máris mutatkozik igény az újfajta kombinált szolgáltatás iránt. A főpolgármester szerint egyes vidéki települések lakói akár évi 80 ezer forintot is megtakaríthatnak ezzel a megoldással.