További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Tisztán látjuk a takarónk méretét" - kezdte az év első sajtótájékoztatóját Demszky Gábor. A főpolgármester és két helyettese, a szocialista Hagyó Miklós és a szabaddemokrata Ikvai-Szabó Imre a 2007-es költségvetési koncepció alapján voltak ilyen magabiztosak, a cirka 500 milliárdos költségvetést februárban fogadhatja el a közgyűlés.
Augusztusban zárják le a Szabadság hidat
Bár 2007-et a megszorítások évének nevezik, a főváros vezetése optimistán tekint a jövőbe, az állami támogatások és egyéb bevételek csökkenését az önkormányzati tulajdonú intézmények - többek között a BKV - működésének hatékonyabbá tételétől várják, hangzott el, bár a konkrétumokra legalább még egy hónapot várni kell.
"2007 a fejlesztések és a takarékosabb működés éve lesz" - jelentette ki Demszky, majd néhány felsorolta a város legfontosabb beruházásait, ám ezek sem tartoztak az újdonságok közé.
A 4-es metró építkezése miatt augusztusban zárják le a Szabadság hidat, az alagutat áprilisban kezdik el fúrni az Etele tértől, és a budaiak további "jelentős forgalmi változásokra" készülhetnek 2007-ben is. A budai állomások egész évben épülnek, a Szent Gellért téren csak novemberben kezdődhet a munka.
Hagyóék felgyorsítanák a 4-es metró építését
Március és április környékén túrják fel a Fővám és a Kálvin teret, ekkor kezdődik el a közműcsere, illetve a két metróállomás építkezése, majd nyáron a Rákóczi téren, a Népszínház utcában és a Baross téren is. Legalábbis az ígéretek szerint, az előbbi két állomás esetében ugyanis nincsenek még meg az engedélyek.
- 2005-2006: GKM főosztályvezető (Kohéziós Alap infrastrukturális nagyprojektek főosztálya)
- 2005: Óbuda-Újlak Beruházásszervező és Fővállalkozó Rt., igazgató, környezetvédelmi iroda
- 2003-2005: ERSTE Bank Hungary Rt., igazgató, önkormányzati üzletág, EU-s támogatások
- 1999-2003: Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, nemzetközi támogatások főosztály vezetője
- 1997-1999: Nemzetközi Privatizációs Tanácsadó Kft., (alapította: ÁPV Rt.), ügyvezető igazgató
- 1996-1997: ÁPV Rt., ügyvezető igazgató, vagyonkezelési ügyvezető igazgatóság
- 1995-1996: ÁPV Rt., ügyvezető igazgató, kohászati és alapanyagipari ügyvezető igazgatóság
- 1993-1995: ÁV Rt., ügyvezető igazgató, ipari portfolió (kohászat, feldolgozóipar, vegyipar, gyógyszeripar, márkavédelem)
- 1993: Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, főosztályvezető-helyettes, alapanyagipari főosztály (kohászat)
- 1977-1993: Mechanikai Technológia és Anyagszerkezettani Intézet, egyetemi tanársegéd/adjunktus (anyagszerkezettan, fémek technológiája, hegesztés, hőkezelés, robottechnika; oktatás, kutatás, vállalati K+F)
A metróépítkezés felgyorsítását reméli Hagyó Miklós attól, hogy új posztot hoztak létre a metróprojekt koordinálására: Becker László lesz a fővárosi metróbiztos, bár pontos feladatköre csak január végén lesz tisztázott, midenesetre olyan feladatokat kell végeznie, pl. a kerületekkel való egyeztetés, "szakmai előkészítő munka", amire a "BKV nem képes."
Az eredetileg mérnök Becker László a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumból érkezik, és már egy ideje az uniós kohéziós alapokkal foglalkozik, így többek között azzal, hogyan lehet a 4-es metró projektjét felkészíteni az uniós pályáztatásra, miután az állam szeretne megszabadulni a 400 milliárd forintos beruházás finanszírozásának rá eső, tekintélyes részétől.
Szóba került még egy új kormányrendelet is, amely meggyorsítani a metróépítés engedélyeztetésének menetét. A városvezetők szerint tehát a 4-es metró első szakaszának 2009 december végi határideje még tartható.
Befejeződik a kátyúmentesítő program
Folytatódik és befejeződik a 2-es metró felújítása: idén a Pillangó utca, az Örs vezér tere és a Stadionok állomások újulnak meg, az új metrószerelvények 2008-ra érkeznek. Idén megérkezik a maradék 20 Siemens Combino villamos is.
A város a 2007 évi költségvetési koncepciója szerint 9 milliárdot szeretne megspórolni a működési költségeken, bár ennek részleteiről semmit sem tudni, az érintett területek december végéig leadták elképzeléseiket, amiket Hagyó Miklósék még emésztenek.
A 2007-es állami (normatív) támogatásokból származó bevételek 1,5 százalékkal csökkennek a tavalyi 52,4 milliárdhoz képest. Nem változik a BKV állami (32,1 mrd) és fővárosi (10 mrd) támogatása. A főváros újabb hiteleket nem vesz föl, igaz a 4-es metróra és még két ütemben felvett EIB-hitelek folyósítása még zajlik, vagyis a város 164 milliárd forintos adóssággal, 23 milliárdos hiteltörlesztéssel és 32 milliárd forintos korábbi hitel lehívásával számol.
Útfelújításra összesen 11,5 milliárdot fordít a főváros, 156 kilométernyi útszakasz újul meg, a fontosabbak: Fóti út, Nagy Lajos király útja, Krisztina körút, Clark Ádám tér, Budakeszi út, Hűvösvölgyi út, a Kerepesi, a Gyáli, a Fehérvári, a Váci, a Mogyoródi, az Üllői és a Pesti út.
A bringásoknak csak 15 km jut
Bár a főváros még mindig szeretné, ha többen bicikliznének a városban, a bicikliút-építés tempója alig gyorsul, a meglévő 150 kilométeres hálózat ismét csak 10 százalékkal, 15 km-rel bővül.
Az uniós forrásokból finanaszírozott kórházfelújítások közül 2007-ben az Uzsoki és a Szent Imre kórház rekonstrukciója kezdődik meg, és Demszky 2002-es ígérete idén is elhangzott 200 férőhelyes P+R parkolóházról a Hungária krt. és a Kacsóh Pongrác út kereszteződésében.
A költségvetést a Fővárosi Közgyűlés februárban fogadhatja el, a konkrét számok akkor derülnek ki. A fővárosnak azonban a korábbi évekhez hasonlóan bőven lesz játéktere az egyensúly megtartására akár racionalizálás nélkül is: a fejlesztéseknak, beruházásoknak csak a 60 százaléka fog várhatóan megvalósulni, azaz felszabaduló forrásra idén is lehet számítani.