További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Fõpolgármesteri Kabinet elfogadásra javasolja a Fõvárosi Közgyûlésnek azt a városvezetõi elképzelést, hogy a 4-es metró és a csepeli szennyvíztisztító kivételével több mint 20, EU-támogatással finanszírozandó beruházás megvalósítására Projekt Megvalósító Egységet hozzanak létre, közölte a Városháza kommunikációs igazgatója, Nyáry Krisztián az MTI-vel hétfõn.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztési Rt. mintájára létrehozandó szervezet a fõváros vagyonkezelõ társaságának (BFVK) keretein belül jöhetne létre, a megvalósításban érintett cégek (például BKV Zrt., Közterület-fenntartó Zrt.) bevonásával.
Az AAM is ezt tanácsolta
Így több mint 20, összességében 110 milliárd forint értékû, s jórészt EU-forrásból megvalósuló fõvárosi beruházás elõkészítését, bonyolítását szerveznék ki a fõpolgármesteri hivatalból az önkormányzat vagyonkezelõ részvénytársaságához.
Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) fõpolgármester-helyettesek közös elõterjesztésükben független tanácsadók, köztük az AAM Zrt. véleménye alapján megállapítják, hogy a fõpolgármesteri hivatal jelenlegi struktúrája nem támogatja a projekt szervezetek mûködését, és a hivatalban a szükséges szakértelem sincs meg.
A döntés szorgalmazói a településfejlesztés "gumijellegû" törvényi szabályozására hivatkoznak javaslatukban, e körbe ugyanis minden olyan feladat bevonható, amit az önkormányzat annak minõsít. A feladatkiszervezés révén elérnék azt is, hogy közbeszerzések nélkül valósulnának meg a projektek.
Az úgynevezett projektmegvalósító egységek mûködtetéséhez szükséges humán és dologi erõforrásokra a beruházások két százalékát, 2009-tõl évi 750 millió forintot különítenének el. Az MTI által megkérdezett jogi szakértõk több szempontból is aggályosnak tartják a tervezetet. Szerintük például jogszerûen nem kaphat lehetõséget a Budapest Fõváros Vagyonkezelõ Központ Zrt. a közbeszerzések mellõzésére.
2010-re sem lesz semmi
Ezzel a megoldással elkerülhetõ lenne az, hogy további 50 hivatalnokot alkalmazzanak a többletfeladatokhoz, állítja a fõváros vezetése.
Az ellenõrzés a jelenlegi kétszintû helyett háromszintû lenne. A közbeszerzések lebonyolítását továbbra is a Fõpolgármesteri Hivatal végzi. A konstrukció részleteirõl a Fõvárosi Közgyûlés jövõ heti üléséig még tárgyalnak a szakértõk.
Egyebek közt a Budapest Szíve Program, a Mûjégpálya, az Uzsoki és a Tétényi utcai kórház rekonstrukciója, valamint a Szabadság híd és a Margit híd felújítása, a csepeli Gerinc út és több villamosvonal fejlesztése is szerepel az új szervezet feladatai között.
Az erõsítésre azért is szükség lehet, mert a csepeli szennyvíztisztító kivételével a fõváros egyetlen uniós projekt pályázatát sem tudott beadni Brüsszelnek, vagyis uniós forrásból várhatóan semmi sem fog elkészülni a nagy projektek közül 2010-re. A 4-es metró projektje 1,5 éve csúszik, de hasonló a helyzet a többi közlekedésfejlesztési tervvel.