Aliz
6 °C
14 °C

Sajátos módon akadálymentesít a BKV

2007.04.20. 13:43
Pazarló látványprojekt vagy európai értelemben vett akadálymentesítés? Idén szeptembertől a lift nélkül maradó 2-es metró vonalán a kerekesszékeseket buszokkal szállítaná a BKV. A civilek rossznak tartják a elgondolást.

Akadálymentes buszokat járatna a 2-es metró akadálymentesítéséig a BKV a metró vonalán, jelentette be Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Antal Attila, a közlekedési cég vezérigazgatója csütörtökön.

A szocialista városvezető azt követően nyilatkozott erről, hogy délelőtt a városházán megállapodást írt alá Antal Attilával, a BKV vezérigazgatójával, valamint a mozgássérültek és fogyatékkal élők - a mozgássérültek ernyőszervezete, a MEOSZ alatt összefogott - egyesületeivel.

Független civil szervezetek viszont erős kritikával fogadták a bejelentést, mondván a terv pazarló, és szakmailag is elfogadhatatlan, ráadásul a mozgáskorlátozottak közlekedési problémáin sem segít.

A liftek csak villamossal együtt érnék meg

A szerződés értelmében, a 2-es metróval azonos felszíni nyomvonalon, az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között, alacsonypadlós autóbuszok közlekednek menetrendszerűen a metró akadálymentesítéséig, tájékoztatott a sajtótájékoztatóról az MTI.

A megállók kialakításáról, a pontos útvonalról és a közlekedés további részleteiről a felek még tovább egyeztetnek.

Bár egyetlen budapesti metróvonal sem akadálymentes, a 2-es metróval való kivételezés oka az, hogy a BKV és a főváros a metróvonal felújításakor - noha megígérte - végül letett a liftek beszereléséről.

A mozgáskorlátozottak, a babakocsis szülők számára az utazást lehetővé tévő fejlesztést eredetileg 3,5 milliárdosra becsülték a tervezők, de kiderült, a 35 milliárd forintot is elérne a liftek beszerelése.

A liftakna pl. a Blaha Lujza téri állomásnál a Rákóczi út közepén bukkanna ki a földből, amihez járdasziget is kellene, ami megépítésének csak akkor lenne értelme, ha villamos közlekedne a felszínen.

Akadálymentes metró "néhány átszállással"

Az uniós előírások szerint az akadálymentesítést a közcélú szolgáltatások esetében 2010-ig el kell érni, igaz, nem feltétlenül drága liftekkel, hanem - miként azzal a BKV is próbálkozik - alternatív közlekedési eszköz felkínálásával.

Antal Attila arról beszélt, hogy a BKV járműparkjának jelenleg 18-20 százaléka alkalmas az akadálymentes közlekedés biztosítására. 2010-re azt szeretnék, hogy minden második BKV-autóbusz akadálymentesített (vagyis alacsonypadlós) legyen. Ez egyébként csak minél több új busz beszerzésén múlik, ma már szinte kizárólag alacsonypadlós buszokat gyártanak.

A BKV vezérigazgatója kiemelte, nem új vonalat képzelnek el, hanem néhány, a 2-es metró nyomvonalán járó alacsonypadlós buszjárat összehangolását, így a fogyatékosok néhány átszállással eljuthatnának akár a Déli pályaudvartól az Örs vezér térig is. A módosításokat szeptemberig dolgozzák ki.

"Közlekedési hálózatban" kell gondolkodni, tehát meg kell teremteni az akadálymentes átszállási kapcsolatokat is, mondta a sajtótájékoztatón Hegedűs Lajos, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Drága és alkalmatlan

Másként látja a helyzetet Oláh Péter Balázs, a fővárosi és környéki mozgássérülteket tömörítő Ember egyesület titkára, forgalomirányítási szakember, aki szerint ettől az intézkedéstől a mozgáskorlátozottak számára a közlekedés nem fog jelentősen javulni, véleményezte a bejelentést.

Oláh Péter szerint a vonalra tervezett buszkapacitást a jelenleg is működő, de nehezen hozzáférhető taxiszolgálatra kéne fordítani, így a címre kiszálló kisbuszos szolgáltatásnak legalább a kétszeresére nőne a kapacitása. Jelenleg egy héttel előre kell időpontot foglalni, mondta Oláh Péter, ha egy mozgáskorlátozott Budapesten A-ból B-be szeretne eljutni.

A MEOSZ által üzemeltetett segítőszolgálatot néhány hete az Index is letesztelte: három nap alatt nem sikerült mikrobuszt rendelni: egy alkalommal túl későn (koradélután, három felé) próbálkoztunk, de a következő napokon délelőtt sem találtuk helyén a diszpécsert.

Szakmailag azért rossz ötlet a metróhelyettesítő busz, mert egyrészt a 3-as metró és a kisföldalatti sincs akadálymentesítve, ahogy a villamos- és buszvonalak többsége sem. Azaz, hiába jut el a kerekesszékes a Moszkva térre, nem tud továbbutazni.

A metró melletti párhuzamos buszjárat ráadásul pazarló, kapacitása pedig nem lesz kihasználva: a várakozási idő túl nagy, a 2-es metró vonalán utazó kerekes székes utazóközönség pedig nem elég népes a kapacitás kitöltésére. Ráadásul a busz megszenvedi majd a felszínen kialakuló dugókat is.

Buszhiány van, a főváros nem költ a járműpark fejlesztésére

Hasonlóan kritikával élt a bejelentéssel kapcsolatban a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) is. Mint Vitézy Dávid az Indexnek elmondta, pazarlónak és fölöslegesnek látja az elképzelést, a BKV ugyanis súlyos buszhiánnyal küszködik.

Éves szinten az alacsonypadlós buszok járatása százmillió forintos kiadást jelenthet, miközben a peremkerületekben kritikán aluli a buszok minősége, az átlagéletkor 20-23 év. (Összehasonlításképpen: a 4-es metró építése miatti buszos pótlások évi félmilliárd forinttal terhelik meg a BKV büdzséjét.)

"A főváros nem teljesíti a kötelességét, a BKV nem kap pénzt új buszok beszerzésére, miközben ilyen túlzó projektekre jut pénz" - kommentálta a bejelentést a civil szervezet egyik vezetője.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?