Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az éjszakai járatokon is lesznek biztonsági őrök

2007.07.26. 14:54
Újabb 75 biztonsági őr áll a BKV szolgálatába. Egyik fele az éjszakai járatokon, a másik csapat a HÉV járatain segít be a bliccelésmentesítésbe: a be- és felszállás előtt kérik a jegyeket, bérleteket. Az utóbbi hónapokban 225 biztonsági őrt állított hadrendbe a BKV a bliccelők ellen. Bónusz: a BKV intelligens, GPS-es megállókat tesztel a 86-os busz vonalán.

A budapesti éjszakai járatokon is feltűnnek augusztus közepétől a BKV biztonsági őrei, hogy éjszaka is fizető utasok használják a közlekedési cég járműveit, mondta el az Indexnek Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója.

Az őrök, járművenként vagy megállónként 2-8 ember a felszállásnál fogja kérni a jegyeket, bérleteket, de az előbbit árusítani is fogja, darabját 300 forintért, ami a járműven vásárolt jegyek július 1-je óta bevezetett tarifája.

Kiestek a rostán

Az éjszakai járatokon a legnagyobb a bliccelők aránya. A BKV éjszaka 100 busszal 35 ezer utast szállít hétköznap, de pénteken és szombaton 50-60 ezer utas is megfordul a járműveken.

Regőczi elmondta, december 31-ig nemcsak az derülhet ki, eredményes-e, gazdaságos-e a fokozott ellenőrzés az éjszakai járatokon, de az eladott jegyek számából az egyes járatok gazdaságosságára is lehet következteni.

A BKV a tárgyban közbeszerzést írt ki, az eredményhirdetés július 24-én volt, a tenderen a Di-Sec Discrate Security Kft. győzött, az eredményt csak a jövő héten hirdetik ki. A Di-Sec december 31-ig, de opcionálisan plusz egy évvel tovább szerződhet a BKV-val.

A cég hét induló közül bizonyult a legjobbnak, igaz a többiek formai hiányosságok miatt végül nem jutottak be az utolsó fordulóba. A cég ajánlatában 690 forintos órabér szerepelt, ennél volt olcsóbb (650) és drágább (790) ajánlat is.

Okos megállók (GPS!) a 86-os vonalán

Intelligens buszmegállókat tesztel a BKV a 86-os busz vonalán a Margit hídnál két irányban, a Batthyány téren Óbuda felé és a Kiscelli utcánál. A megállók a 86-os vonalon közlekedő Volvo buszok műholdas helymeghatározó rendszerét kérdezik le, így pontosan meg tudják mondani, hol jár éppen, mikor érkezik a busz - szó szerint, a megállók az információt ugyanis hangosbeszélőn közlik is. A GPS-rendszer futótűzként terjed a fejlettebb országok tömegközlekedési járművein, mivel nagyon megkönnyíti a forgalomirányítást, és kiszámíthatóbbá teszi a közlekedést.

GPS a buszon
Fotó: Solymosi András

A Di-Sec 40 embere fog szolgálatot teljesíteni az éjszakai járatokon (egyelőre 1-3 járaton fognak ellenőrizni), további 35 főt a BKV a HÉV vonalán vet be, ahol már egy ideje a peronokon is kérik a jegyeket, bérleteket.

Regőczi Miklós elmondta, az utóbbi hónapokban 150, az újabb csapattal már 225 új biztonsági őrt állított szolgálatba a BKV, hogy visszaszorítsák a bliccelők számát.

A metróállomásokon, a kisföldalatti teljes hosszán, a HÉV-en és bizonyos buszjáratok végállomásain kérik a jegyeket, és akadályozzák meg a bliccelő utasok felszállását.

A BKV-nál megszaporodott biztonsági őrök nem az ellenőröket helyettesítik, mondta a kommunikációs igazgató. Míg az utóbbi általában utólag ellenőriz, pótdíjat szabhat ki, a biztonsági őrök feladata elsősorban a bemeneti, felszállás előtti ellenőrzés.

Régi kapcsolat

A HÉV- és a metróvonalakon bevezetett szigorítások 7-8 millió forintos napi pluszbevétel jelentenek. A BKV tervei között szerepel továbbá, hogy a cég 15 milliárdos pótdíjkövetelését adósságbehajtó-cégnek adja el. A közbeszerzési eljárást ősszel tervezik kiírni.

A BKV 2 biztonsági céggel dolgozik együtt már évek óta, a Di-Sec-kel és Demján Sándorhoz is köthető Bank Biztonság Bizalom (BBB) Rt-vel. Mindkét céggel 2003 júliusában kötöttek szerződést biztonsági feladatok ellátására 36 hónapra a metróállomásokon.

Ez volt az az időszak, amikor a biztonsági őrök megjelentek a metróban, bár akkor jegyeket még nem kértek. A Di-Sec a 2-es metró vonalát 183 millió, a BBB a 3-as metró és a kisföldalatti vonalát 425 millió forintos ajánlatával nyerte el.

A szerződések mostanában jártak le, a BKV havonta hosszabbította meg őket, de ősszel mindkét feladatra kiírják az új közbeszerzési eljárást.