További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Négy-öt éven belül szinte teljesen átalakul a budapesti metró arca, amely 30 éve kőszoborként gesztikulál. Értjük ez alatt, hogy három évtized alatt mindössze annyi változott, hogy az orosz Metrovagonmas régebbi, Ev, Ev3 típusú szerelvényeit szinte ugyanolyan újabbak, a 81-esek követték, ha ez egyáltalán feltűnt valakinek.
Milyen lesz, miért kell, mennyibe kerül az új metró? >>
Idén viszont kiírták a metróvonattendert, vadonat új kocsikat vásáról a BKV. 2010* környékén már nem lesz miért Nyugat-Európa nagyvárosait látogatni, hiszen az orosz vonatokat már csak a Kispest-Újpest vonalán lehet majd látni, miközben a Déli pályaudvart és az Örs vezér terét összekötő 2-es vonal fehér bádogból összetákolt, illetve a 4-es vonal kocka állomásaira alufelnis, kortárs metrók futnak be.
Egy ilyen óriási verseny persze nem múlhat el lobbizás nélkül, ezért az Index úgy döntött, olvasóival együtt beszáll a küzdelembe feltárva egyúttal az olvasótábor metrofil beállítottságát. Bemutatjuk ezennel a nyolc pályázót, és néhány metrótípust, amikkel tudomásunk szerint pályázhatnak.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/alstom.jpg)
- Tapasztalat orosz metróval, vele kompatibilis jármű (Varsó)
- A legnagyobb tapasztalat az automata metrók terén
- Erős hazai partner (Ganz Transelektro)
- Nincs jelen a magyar piacon a járműveivel
A pályázat egyik nagy esélyese a francia Alstom Transport cég, amely büszkén hirdeti 70 éves metróépítői múltját, illetve azt, hogy a világon minden negyedik metrókocsit őt készítik. A francia városok metróhálózatának korát és kiterjedtségét tekintve ez nem is csoda, Magyarországra eddig mégsem sikerült betörniük.
Az Alstomnak két óriási előnye van. Egyrészt van tapasztalata a Budapesten közlekedő orosz Metrovagonmas kocsijaival. Ennek eredményeként például a varsói metró egyetlen vonalán vegyesen közlekednek a régi orosz és az új francia Metropolis kocsik, amiket az 1998-ban megvásárolt lengyel Konstal üzemében gyártottak természetesen az Alstom neve alatt. Az Alstomnak számos nagyvárosban fut egyedi formatervezésű Metropolisa, sőt az Antall-kormány már csaknem ráállt arra, hogy a franciák gumikerekes metrója kösse össze az Expót a belvárossal.
A cég a magyar Ganz Transelektróval pályázik közösen, ami tovább javítja esélyeit. A magyar cég partnersége közrejátszhatott abban, hogy a Stadler győzött a MÁV motorvonattenderén.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/ansaldobreda.jpg)
- Nagy múltú gyártó
- Nincs tapasztalata orosz rendszerű metróval
- Nincs jelen a magyar piacon a járműveivel
- Rossz tapasztalatok az Ansaldo-féle Ganz-járműgyár-privatizációval
A nápolyi székhelyű gyártó első szériás villamosaival komoly minőségi problémák voltak szerte a világon. Bostonba tavaly szállítottak volna 100 darabot, de végül csak 53-at vett meg a város, mivel gyakoriak voltak a kisklások és meghibásodások. Metróikkal ilyen problémák nem voltak, több amerikai városnak is szállítanak, legutóbb Los Angelesnek, ahová - a metrózás történetében először - egy orosz Antonov repülőgép szállította le az első szerelvényt. Egyre több piacra tudnak betörni.
Az igazán sikeres spanyol CAF-et hazai pályáján verték meg, amikor 2004-ben 252 kocsit (52 szerelvényt) szállítottak Madridnak, igaz, a spanyol főváros a világ legnagyobb metróhálózatainak egyikével rendelkezik. A spanyolok idén római győzelemmel vágtak vissza.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/bombardier-movia.jpg)
- Hazai gyártóbázis (Bombardier MÁV Kft.)
- Komoly hazai lobbierő
- A motorvonattenderen folytatott erőszakos fellépése nem biztos, hogy jót tett jót a cég imidzsének
- Nincs tapasztalata orosz metrókkal
A kanadai Bombardier nevét a MÁV motorvonattenderénél jegyezte meg az ország. A világon a legnagyobb vasútijármű-gyártó multi (utánuk következik az Alstom és a Siemens), de gyártanak repülőgépeket is. Az iparba cégfelvásárlásokkal keveredtek, így nagy múltú német gyárak sora került a tulajdonukba.
Emiatt több típuscsaláddal is rendelkeznek, de Budapesten valószínűleg az új Movia kocsikat kínálják, amikből legutóbb a román főváros is vásárolt 20 darabot. Magyarországon is van érdekeltségük, többségi tulajdonukban van a MÁV dunakeszi járműjavítója (Bombardier MÁV Kft.), ahol vasúti kocsik gyártásával és felújításával foglalkoznak. Végül is ezzel a gyárral konzorciumot alkotva pályáztak.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/caf.jpg)
- Nagy múltú gyártó
- Nincs tapasztalata orosz rendszerű metróval
A CAF spanyol vagongyár az utóbbi évek nagy meglepetése, hiszen ki tudott törni a hazai piacról és egyre nagyobb presztízst szerez Európában. Legutóbbi nagy üzletük a római metrókocsi-szállítási szerződés megkötése. Magyarországon eddig egy üzletet sikerült kötniük, a MÁV-nak 76 intercitykocsit szállítottak, amik a vasúttársaság legkorszerűbb személykocsijai. Amíg a CAF kisebb volt, kénytelen volt a nagy öregek technológiáját bevonni, pályázatát a Bombardier (egyik elődje az ADTranz), a Siemens és az Alstom fejlesztéseivel adta be, ma már önálló. A spanyolok azóta azt is bebizonyították, hogy képesek legyőzni Góliátot: tavaly Brüsszelben az Alstom-Bombardier konzorciumot sikerült lenyomniuk.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/csr.jpg)
- Valószínűleg a legolcsóbbak
- Nem EU ország
- Európában is teljesen ismeretlenek
- Nincs jelen a magyar piacon a járműveivel
Az állami tulajdonú cég 2000-ben vált önállóvá, amikor kettéválasztották az ottani vasúti járműgyártó óriást. Így sem lettek sokkal kisebbek, éves gyártási kapacitásuk 350 villanymozdony, 470 dízelmozdony, 22000 teherkocsi, 2000 vasúti személykocsi és 500 metrókocsi. Nem vagy-vagy, hanem egyszerre.
Külföldre elsősorban a Kínával baráti viszonyt ápoló ázsiai országokba szállítanak. De nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy előbb-utóbb betörnek más piacokra is. Ahogy a koreaiak, ők is licencvásárlásokkal igyekeznek lépést tartani a technológiai fejlesztésekkel. Az Alstom licenszével gyártott sanghaji metró mindkét cég referenciái között szerepel
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/metrovagonmas.jpg)
- Hatalmas gyártási tapasztalat
- Náluk jobban senki sem ismeri a budapesti metrót
- Megbízhatósági problémák
- Nem EU-ország
A mityiscsi gyár a Szovjetunió metrókocsigyártójának egyikeként, elképesztő mennyiségű kocsit készített, csak Moszkvában több mint négyezer üzemel belőlük, a világon több mint tízezer lehet. Budapest mellett tőlük származnak Prága és Varsó metrókocsijai is, de a posztszovjet térségbe is ők szállítanak metrót.
Magyarországra utoljára néhány éve szállítottak orosz metrókocsit, amikor az államadósság terhére kalandos úton (több magyar közvetítő cégen keresztül) került Budapestre két szerelvény, azaz 10 kocsi, ezeket a 2-es vonalon lehet látni (a Vízipókok). A meglévő orosz metrók felújítása sokkal drágább volna, mint újak vásárlása, ráadásul nagy gyengéjük, hogy gyakran szorulnak javításra, amely növeli a karbantartási költségeiket.
Az orosz gyárnak van új fejlesztésű metrója, a Jauza, amiből 30 készült eddig, kérdés, hogy ezzel pályáznak-e Budapesten. A Jauza igen hasonlít a Magyarországra is szállított Putyin (Uzsgyi) becenevű (Metrovagonmas 731.25) dízelmotorkocsikra, amikkel ideérkezésük után ugyancsak voltak megbízhatósági problémák, mivel a Metrovagonmas korábban csak villamos hajtású vonatokat gyártott.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/rotem.jpg)
- Nem sajnálják a pénzt Európa meghódítására
- Olcsóbbak lehetnek a nyugat-európaiaknál
- Nem EU-ország
- Nincs tapasztalata orosz rendszerű metróval
- Nincs jelen a magyar piacon a járműveivel
A dél-koreai Rotem nem csak a járműgyártásban érdekelt, a tanktól a komplett gyárig szinte mindent gyárt, ami fémből van. A Rotem a négy koreai óriás egyikének, a Hyundai csoportnak tagja. Vasúti járművek gyártásába francia technológiával kezdtek, az Alstomtól megvásárolták a nagy sebességű TGV licencét, de ugyanúgy bevásároltak metrótechnológiából is. Minden áron be akarnak törni az európai piacra, ez az olimpia lázában sikerült is: az új athéni metróvonalra a Rotem szállította a szerelvényeket.
A dél-koreai cég és a BKV kapcsolata az utóbbi időben sokat javulhatott, legalábbis a lobbizás már tart. A legtöbb ázsiai cég licencvásárlással indít és utána fejlesztéseiben saját lábra áll. Ezt tervezi a Rotem is. Kérdés, az ajánlott metrókocsikhoz saját fejlesztésu, vagy licenc berendezéseket kínálnak. Saját fejlesztésű metrójukat tavaly mutatták be a berlini InnoTrans kiállításon.
![](http://index.hu/cikkepek/0508/belfold/metro4/siemens.jpg)
- Tapasztalat orosz metróval, vele kompatibilis jármű (Prága)
- Automata vezérlés
- Erős jelenlét Magyarországon, üzleti kapcsolat a BKV-val
- A Combino villamosok csúfos bukása
A Siemens a legesélyesebb versenyző, összehasonlításunkban csak az Alstom közelíti meg. A német cég számára szinte hazai piac a BKV: rengeteg megrendelést kap tőle, több tenderén is győzött, sőt még közösen tulajdonolt cégük is van. Ami a mostani tendert érinti: a felújított 2-es vonal biztosítóberendezésére kiírt hatmilliárdos pályázatot a Siemens nyerte (azonos gyártó, nagy előny!). Tovább növeli esélyeiket, hogy - akárcsak az Alstom - a Siemens is foglalkozott orosz metróval, Prága 3-as vonalán pedig már az új M1-es modellek közlekednek. Prágában is hasonló a helyzet, mint Varsóban, azzal a különbséggel, hogy itt a cseh ČKD gyár azután ment csődbe, hogy kifejlesztette az új metrót. A Siemens 2001-ben felvásárolta a gyárat.
Tömegközlekedésben jártas verebek szerint a Siemens kiüthetetlen lesz, akárcsak a Stadler a motorvonattenderen; a másik szerint viszont a Combino-villamosokkal esett fiaskója (400 darabot hívtak vissza konstrukciós hiba miatt világszerte, a BKV 40 milliárdért 40-et rendelt), a BKV-közelség, illetve a magyar Siemens vezetésének nemrégiben történt lecserélése miatt nincs esélyük. Az mindenesetre tény, nem a magyar Siemens, hanem a német anyacég pályázott most.
A cikk megírásához szakmai segítséget nyújtott Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja.
* - Az Index fenntartja a jogot, hogy a 4-es metróval kapcsolatos évszámok akár tízes nagyságrendben módosuljanak.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Balatonfüreden tartja kihelyezett frakcióülését a Fidesz
Orbán Viktor alig néhány nappal évértékelője előtt ad iránymutatást párttársainak.
február 10., 15:10
- Belföld
Berlinben fogták el a Motherless-ügy elkövetőjét
A nőkről készült képeket egy magyar férfi tölthette fel.
február 10., 13:00
- Belföld
Halálra gázolt a vonat egy embert Gödöllőn
A vonat utasait más járatokkal szállították tovább.
február 10., 15:23
- Mindeközben
Széki Attila Curtis: Tényleg jó nagy f*szságokat csináltam, amik biztos, hogy nem követendő példák
3 órája
- Mindeközben
Kálloy Molnár Péter az Eddie Redmayne-nel való forgatásról: Nagyon jókat tudtunk beszélgetni, öröm volt a közös munka
4 órája
- Belföld
Feltörték a közmédia YouTube-csatornáját, kriptoelőadások váltották a híradókat
Az M1 tartalmai helyett a Ripple Labs pénzügyi techvállalat videói jelentek meg az oldalon.
február 10., 12:32
- Belföld
219 millió forintot adtak össze a magyarok, az Utcáról Lakásba Egyesület ezzel nyolc fiatal életét változtatta meg
Egy éve zajlott le az „Odakint most szörnyek járnak” tüntetés.
2 órája
- Belföld
Komoly egészségügyi kockázatot rejtő kórokozók lehetnek a nyers tejben
Az ultrahőkezelt tejek vizsgálatával próbálják azonosítani a potenciális veszélyforrásokat.
február 10., 17:04
- Belföld
Orbán Viktor szerint őrületes pénzek mozdulhattak meg a kormány megbuktatására
A Facebookon jelentkezett a miniszterelnök.
február 10., 12:36
- Belföld
Karácsony Gergely bejelentette, hogy indulhatnak a metróbuszok Budapesten
Szentkirályi Alexandra szerint még a Városházán is érzik, hogy ez nem nagy teljesítmény.
február 10., 15:45
- Belföld
Felbolygatta a roma közéletet egy petíció, veszélyes kezdeményezés kerülhet az Országgyűlés elé
Amnesztia helyett a roma szervezetek szerint csak romaellenesség jöhet.
február 10., 11:39
- Mindeközben
Hatalmas feltűnést keltett Vera Wang a BAFTA-gálán, nem sokat takart a 75 éves divattervező ruhája
6 órája
- Belföld
Egy BMW-sofőr úgy rángatta a kormányt az M0-s autópályán, mintha a GTA-ban lenne
A bizarr kormányzási technika miatt akár tragédiába is torkollhatott volna az eset.
február 10., 06:07
- Belföld
Karácsony Gergely: Budapest tudja, mit akar
A főpolgármester szerint a főváros évek óta készül Rákosrendező újrahasznosítására.
február 10., 12:07
- Címlapon
Európai válságtalálkozó: Európa magát se tudja megvédeni, hogyan védene meg másokat
Tíz ország vezetője ült össze Párizsban, hogy megtárgyalják Donald Trump amerikai elnök béketervét.
6 órája
- Belföld
Hadtörténelmet írtak Székesfehérváron a honvédelmi miniszter szerint
Ehhez több nemzet együttműködésére volt szükség.
február 10., 18:07
- Belföld
Koltay András: Eltér a sajtószabadság jogi és morális felfogása
Az online platformok szabályozása és a mesterséges intelligencia térnyerése a médiahatóságot is új kihívások elé állítja.
február 10., 18:22
- Mindeközben
Friss felvételek készültek a 87 éves Jack Nicholsonról, akit évek óta nem láthattunk
8 órája
- Belföld
Kocsis Máté: hosszú évekig fizettek amerikai dollárokból szélsőbaloldali aktivistákat és újságírókat
A Fidesz frakcióvezetője szerint Donald Trumpék a magyar ügynökújságírókat is leleplezik majd.
február 10., 17:49
- Belföld
Kettészakad az ország, nyugaton borúval, keleten derűvel indul a hét
A levegőminőség alapvetően kedvezően alakul.
február 10., 07:24
- Belföld
Egy éve bukott bele a kegyelmi ügybe Novák Katalin, távozása így alakította a magyar politikát
A mérleg: botrányok, politikai viták, gyermekvédelem, és egy új párt.
február 10., 07:43
- Címlapon
Több ember megsérült a torontói légiszerencsétlenségben
A Delta Airlines gépe leszállás közben borult fel.
30 perce
- Címlapon
Az orosz katonák béke helyett gyilkolnának
Oroszország totális győzelmét akarják látni.
1 órája
- Belföld
Most tetőzik az évtized influenzajárványa
Minden harmadik felnőtt és minden második gyerek beteg.
február 10., 12:02
- Belföld
Több mint száz szülő indított pert a védőoltások ellen Magyarországon
Már előre elkészített formanyomtatvány is van ebből a célból.
február 10., 08:24
- Belföld
Százmilliókra perelte az Esztergomban felrobbantott kommandós családja a TEK-et
Peren kívül méltánytalan ajánlatot kaptak, most jelentős összeget követelnek.
február 10., 09:35
- Mindeközben
Emma Stone ellopta a show-t a vörös szőnyegen, étvágygerjesztő ruhában állt a fotósok elé
12 órája
- Mindeközben
Szandi segített kiválasztani lánya eljegyzési gyűrűjét: „Nagyon nehéz volt titokban tartani”
13 órája
- Címlapon
Hipersebességre váltott a szegedi BYD építése: az e-autógyárnak túl magasak az uniós vámok
A gyár a tervezettnél hamarabb kezdheti meg a működést.
2 órája
- Címlapon
A volt vezérkari főnökök sem kímélik Ruszin-Szendi Romuluszt
Magyar Péter is reagált a közleményre.
7 órája
- Belföld
Bombafenyegetést kapott az általános iskola Tápiószelén, lezárták a környéket
Kiürítették az épületeket, robbanószert nem találtak.
február 10., 10:47
- Belföld
A Publicus Intézet megmérte, mit gondolnak a magyarok Washington szankciójáról
A kormánypárti szavazók körében többen is valósnak tartják a korrupciós vádakat.
február 10., 09:33
- Belföld
170 fát vágnak ki a XII. kerületben védett természeti területen
Megadta az engedélyt a főváros, jöhetnek a láncfűrészek.
február 10., 16:54
- Belföld
Több métert zuhant egy férfi építkezés közben, mentőhelikopterrel vitték kórházba
A 45 éves férfi súlyos sérüléseket szenvedett.
február 10., 15:53
- Címlapon
Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról történő kitiltását
A nagy vihart kavart M30-as autópálya verte ki a biztosítékot.
3 órája