További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nyolc konzorcium adta be pályázatát a 4-es és a 2-es metró vonalára kiírt metrószerelvény-tenderre. A BKV összesen 15 szerelvényt szeretne vásárolni a 2009-re megépülő 4-es vonalra és 22-t a 2-es vonalon száguldozó orosz metrószerelvények helyére. Ha a nyertes gyártó jól teljesít, újabb 7 szerelvénnyel gazdagíthatja a BKV flottáját, amint a 4-es vonalat meghosszabbítják a Bosnyák térig.
Ismerje meg a nyolc pályázót, nézegessen metrókat! >>
Bár messze vagyunk még attól, hogy a 2009 környékén sínre lépő új budapesti metrók színéről vitatkozzunk, ha egyáltalán lehet majd erről vitatkozni, de néhány dolgot már lehet tudni az új metrókról.
Miért kell új metró?
A BKV sokáig próbálkozott azzal, hogy a 2-es metró járműállományát inkább felújítja, mint lecseréli, munkát adva ezzel saját vasúti járműjavító cégének. Így kerültek üzembe a Barbie-nak csúfolt, rózsaszínű belsőt kapott szerelvények, amik szebbek voltak ugyan, de továbbra is zabálták az áramot. Végül kiderült, hogy ez sokkal drágább, mint újak vásárlása.
Mennyibe kerül?
Bár egy tender elején nem illendő árakról beszélni, körülbelül 30-50 milliárd forintos beruházásról lehet szó, ha figyelembe vesszük a világban kötött hasonló nagyságrendű metrószerelvény-tendereket (egy metrókocsi körülbelül egymillió dollár, 200 millió forint; a mostani tender kb. 180 kocsiról szól). Csak összehasonlításképpen: a MÁV a 60 szerelvényre szóló motorvonat-tenderén kb. 120-130 milliárd forintot fizet ki.
A témával következő cikkünkben foglalkozunk.
Megváltozik a budapesti metró
Budapest új metrói nemcsak a 4-es vonalon közlekednek majd, hanem teljesen kiváltják a 2-es vonal régi orosz szerelvényeit. Bár pofára ugyanazok a metrók lesznek, a két vonal nem lesz egymással kompatibilis, mivel a 2-es a 3-as vonalhoz hasonlóan félautomata (egy járművezetőre szükség van), a 4-es teljesen automata rendszerű lesz.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között a követési idő két perc alá nem fog menni, míg az Etele tér és a Keleti pályaudvar között csúcsidőben másfél percenként követhetik egymást a robotpilótával vezérelt vonatok.
Emiatt valamivel kényelmesebb is lesz a 4-es vonalon utazni, a kisebb követési idő rövidebb kocsikat jelent. A szerelvények mindössze 4 kocsiból fognak állni és csak 80 méter hosszúak lesznek a 2-es vonal 110 méteres (öt kocsi) és a 3-as 120 méteres (hat kocsi) szerelvényeivel szemben. A rövidebb vonat rövidebb peront, vagyis kevesebb gyaloglást jelent.
A 4-es vonal kritikusai szerint azonban ez is csak azt bizonyítja, hogy a 37 éves álom mára elavult elképzelés, és nem lesz akkora utasforgalom, hogy nagy metróra volna szükség.
Az utasoknak a legnagyobb változást az jelenti majd, hogy a kocsik között nem lesz ajtó, átjárható lesz az egész szerelvény. Az egyterű metró előnye, hogy az utastömeg egyeneletesebben tud eloszlani, illetve a nagyobb térrel biztonságérzetük is nagyobb. Hátránya viszont, hogy nem lehet módosítani a szerelvények hosszán. Ez egy pályahosszabbításnál (gödöllői HÉV-vel való összekötés esetén) gondot fog okozni.
Ma már szériatartozék
A mai metrókocsiknál a könnyű takaríthatóság, a vandalizmus elleni védelem, az utastájékoztatás mind szériatartozék. Mivel az új metrókocsik is a szokásos magaspadlós járművek lesznek, ezért felépítésük egyszerű, gyakorlatilag százéves, kiforrott technikáról van szó.
Szép vagy csúnya?
Minden gyártó egyedi külső-belső dizájnt és egyedi belső térkiképzést tud kínálni, ahogy a megrendelő, a BKV óhajtja. A tender egyelőre nem itt tart: jelenleg a nyolc pályázó előminősítése folyik, a következő forduló szeptember 15. Csak ezután áll elő a versenyben maradt öt gyártó ajánlott járműtípusával.
A BKV-tender elbírálásakor - műszaki előírások betartásán túl - a legnagyobb súllyal a vételár (41 pont), a karbantartási költség (10 pont), az energiaigény (10 pont), a férőhelyek száma (9 pont), illetve a szépség és a funkcionalitás (vandálállóságtól a megjelenésig - 9 pont) szempontja esik latba.
Egy metró esztétikai megjelenését leginkább a szerelvény eleje határozza meg (nem véletlen, hogy a soklámpás orosz metrót Vízipóknak nevezik), ami jobbára független a metró egyéb, kényesebb alkatrészeitől. A ronda külső tehát takarhat megbízható belsőt, és viszont. A metró legdrágább és legkényesebb alkatrésze a futóművet és a kasztnit összekapcsoló, halandó által sosem látott forgóváz.
Az általában egy darab műanyag alkatrészből álló első kabin ezzel szemben nagy szabadságot adhat a formatervezőnek, elég csak végignézni az Alstom Metropolis típusainak formagazdagságát.
Az Index úgy tudja, a metrószerelvények formatervezésébe bevonták a 4-es metró állomásainak arculatáért felelős tervező céget, a Palatium Stúdió Kft.-t, amely az elképzelések szerint beleszólhat majd a szín- és formavilág kialakításába is.
A mérnökök számára sokkal fontosabbak a metró méretei. Ha ezt vesszük figyelembe, akkor a varsói vagy a prágai, a budapestivel megegyező orosz rendszerű metróból kell kiindulni. Egy budapesti metrókocsi hossza nem lehet hosszabb 20 méternél a kanyarívek miatt.
Csiripelő városi verebek
Hozzáértő berkekben azt csiripelik, hogy az első körben a nem az EU-s cégek, a koreai Rotem, a kínai CSF és az orosz Metrovagonmas eshet ki. Mások viszont az olasz Ansaldobredát tartják esélytelennek, és a tavaly az athéni metróval Európába érkezett, és lobbizni jól tudó Rotem továbbjutására fogadnak.
A papírforma a finisbe a Bombardier és az Alstom hajráját valószínűsíti, mivel csak a két cég pályázik magyar partnerrel. Nem szabad leírni a Siemenst sem, sokak szerint, ha a Siemens egy budapesti tenderen elindul, azt meg is nyeri (több céggel rendelkezik itthon, és a sok megrendelés miatt a BKV "udvari szállítójának" számít).
Mások a többiekhez képest törpének számító spanyol CAF-ra tippelnek, mondván tavaly már sikerült nekik a bravúr Brüsszelben: legyőzték az együtt induló két óriást, az Alstom és a Bombardier konzorciumát. Persze a latolgatásoknak - reméljük - nem kell nagyobb jelentőséget tulajdonítani, mint foci-vb előtt a sportkommentátor esélylatolgatásainak.
A cikk megírásához szakmai segítséget nyújtott Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Gyurcsány Ferenc megszólalt, szerinte ők alkotják az Erőszak Szövetségét
Közösségi oldalán nyilvánult meg a DK elnöke.
április 24., 13:38
- Belföld
Őrült sorsolás a Skandináv lottón: öten is elvitték a főnyereményt
Kihúzták a 18. hét nyerőszámait.
tegnap, 21:44
- Belföld
Célba ért az akadémikusok követelése, Orbán Viktor nem mond beszédet az MTA ünnepi ülésén
Egyetlen kormánytag sem szerepel a meghívottak között.
április 24., 13:39
- Mindeközben
Pachmann Pétert zavarja, hogy hétvégi apukaként van jelen a gyermekei életében
tegnap, 19:50
- Mindeközben
Kucsera Gábor és Tápai Szabina: „Igyekszünk nem hagyni, hogy a gyerekek túljárjanak az eszünkön”
tegnap, 18:45
- Belföld
Hadházy Ákos új helyszínen folytatja a tüntetést
Az ellenzéki politikus közösségi oldalán szavaztatta meg, hol legyen a következő demonstráció.
április 24., 13:53
- Belföld
Szentkirályi Alexandra: A nulladik lépés a mostani Gyurcsány-cégvezetők visszahívása
A Fidesz budapesti frakcióvezetője szerint minden budapestinek átlátható pályázatokra van szükség.
április 24., 15:58
- Belföld
Sulyok Tamás: A gyermekek védelme túlmutat a nemzeti érdekeken
A köztársasági elnök szerint ez alól senki sem vonhatja ki magát.
április 24., 14:34
- Belföld
Bizonytalan a szombati esküvők sorsa, mert a kormány késlekedik a gyásznap kihirdetésével
Semjén Zsolt bejelentette a szombati gyásznapot, de a kormány még nem hirdette ki azt.
április 24., 16:22
- Belföld
Nagy István: Most a ragadós száj- és körömfájás vírus terjedésének megelőzése a legfontosabb
Változatlanul szigorú előírások és intézkedések vannak érvényben.
április 24., 16:31
- Belföld
Mentális egészség, design és technológia – a jövő munkahelye három dimenzióban
Fókuszban a jövő munkahelyei, a dolgozói jóllét és a nemzetközi trendek.
április 24., 15:00
- Mindeközben
Joshi Bharat a szerelméről: Soha nem tudatosan választottam társat, így voltam Virággal is
tegnap, 17:50
- Mindeközben
Schobert Norbert eddig el nem mondott titkokat fedett fel anyagi helyzetéről
tegnap, 16:50
- Címlapon
„Ez már színtiszta pánik” – őrült ütemben fegyverkeznek a skandináv országok
Az öt állam alkotta szövetség már kellő védelmet jelenthet egy esetleges orosz támadás esetén.
tegnap, 21:06
- Címlapon
Kiszivárgott, mivel sikerült Zelenszkijnek meggyőznie Donald Trumpot a Vatikánban
Több fontos téma is szóba került a felek között.
tegnap, 17:36
- Mindeközben
Katy Perry hasonmásával találkozott koncertje közben, fel is hívta a színpadra a lányt
tegnap, 15:45
- Címlapon
Őrizetbe vették drog miatt egy fideszes képviselő fiát, a politikus kitart gyermeke mellett
A férfire garázda cselekmény miatt hívták ki a rendőrséget.
tegnap, 17:42
- Belföld
Nemzeti gyásznap lesz a pápa temetésekor, de a kormány nem korlátozza a szombati kulturális programokat
A gyászszertartást a tv2 közvetíti.
április 24., 17:40
- Belföld
Májusban hallgatják meg a Budapest Brand vezérigazgatóját
Összeült a vizsgálóbizottság.
április 24., 13:22
- Belföld
Június végéig kérhető pótlékmentes részlet a gépjárműadóra
Eddig 27 ezer autós élt a lehetőséggel.
április 24., 06:16
- Belföld
Magyar Péter: Orbán Viktor ismét a fél országot megfenyegette és megbélyegezte
A Tisza Párt elnöke elmondta, milyen országot szeretne.
április 24., 13:23
- Címlapon
Legyen résen, ha ilyen valutája van: hamarosan kivonják az 50 eurós bankjegyek egy részét
Az Európai Központi Bank már korábban ismertette, hogy mik a konkrét szabályok.
tegnap, 19:05
- Mindeközben
Már csak egy nap, és érkeznek a Ki Mit Tube első produkciói – mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat
tegnap, 13:52
- Címlapon
Háború törhet ki két atomhatalom között, 36 órán belül várják az első csapást
Tovább fokozódhat a konfliktus.
tegnap, 20:04
- Belföld
Közzétette a Tisza Párt idei első átláthatósági jelentését
660 millió forintot kaptak támogatásokból.
április 24., 17:17
- Belföld
Új korszak kezdődhet az irodai hulladék kezelésében Magyarországon
A keletkező szemét az évente megtermelt települési hulladék 15 százalékát teszi ki.
április 24., 13:08
- Belföld
Több veszélyhelyzeti rendeletet emelne törvényi szintre a kormány
A javaslatot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be.
április 24., 07:46
- Mindeközben
Megérkezett a Szemfényvesztők 3. első előzetese, amelyben elcsíphetjük a budapesti forgatási helyszíneket is
tegnap, 12:41
- Mindeközben
Babát vár Lola, kiderült a kicsi neme is: „Hatalmas ajándék, hogy nagyon gyorsan sikerült”
tegnap, 10:16
- Belföld
Fontos anyagi forrásokról számolt be Navracsics Tibor
Idén megkezdődhet a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése.
április 24., 10:40
- Belföld
Ismét benyújtották az erzsébetvárosi sétálóutcákról szóló javaslatot a Fővárosi Közgyűlés elé
Az előterjesztés lapunk birtokába került.
április 24., 12:06
- Belföld
Megvan, mikor dönt az Országgyűlés a momentumos képviselők pénzbüntetéséről és kitiltásáról
A csonka héten is ülésezik a parlament.
április 24., 07:52
- Belföld
Békés vármegyében is megjelent a madárinfluenza
A Nébih a vírus H5N1 altípusát mutatta ki egy szarvasi pulykatelepen.
április 24., 12:08
- Címlapon
Valami történt, az utolsó pillanatban összeomlottak az amerikai–ukrán tárgyalások
tegnap, 06:01
- Belföld
Letartóztatták az M7-es autópályán sétáló, majd a rendőrökre támadó férfit
A bíróság Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézetbe küldte.
április 24., 10:38
- Belföld
A budapesti Városházán tett látogatást az Egyesült Államok ügyvivője
Az eseményről Karácsony Gergely számolt be.
április 24., 09:18
- Címlapon
Gyönyörű gólok és irgalmatlan tempó, kétgólos hátrányból állt fel a Barcelona a Bajnokok Ligája elődöntőjében
Jól sáfárkodott helyzeteivel idegenben az Inter.
tegnap, 22:54