További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Minden lehet" - összegezte a jövő keddi sztrájk esélyeit Antal Attila, a BKV Zrt. vezérigazgatója a cég székházában tartott sajtóreggelin.
A cégvezetés és a szakszervezetek között már napok óta folynak a bértárgyalások: a menedzsment az átlagosan 7 százalékos béremelést tudja csak az üzleti terv betartásával együtt vállalni, ám a szakszervezetek ennyit nem hajlandók engedni a több mint 10%-os követelésükből, és abból, hogy ellenkező esetben teljesen beszüntetnék a munkát.
A szeptember 4-re meghirdetett sztrájk napján három lehetőséggel kell számolni, hogy melyik fog bekövetkezni, legkésőbb hétfő délután, az kedd hajnalban kiderül.
1. Nincs megállapodás, szinte mindenki sztrájkol, reggel és délelőtt zárva tartanak a metróállomások, a cég járműveinek csak töredéke indul el, a budapesti tömegközlekedés leáll.
2. Sztrájk lesz, de a cég és a szakszervezetek megállapodnak egy megfelelő és elégséges szolgáltatásban, vagyis a napszaktól függően a dolgozók 40-80 százaléka áll munkába. Ezesetben is dugókra, torlódásokra, lassú közlekedésre kell számítani.
3. Ahogy eddig soha, most sem fognak sztrájkolni a BKV dolgozói, megelégednek a cég által felkínált béremeléssel.
A sajtóreggeli végén érkezett friss hír szerint a szakszervezetek ragaszkodnak a követelt béremeléshez, és a 0 százalékos szolgáltatási szinthez, vagyis az álláspontok nem közeledtek.
Jó dolguk van?
A BKV vezetője hangsúlyozta, hogy a sztrájkra leginkább elkötelezett buszvezetők 220 ezer forintos átlagfizetése nemcsak a vidéki volántársaságok sofőrjeinél magasabb, hanem a BKV többi járművezetőjénél, a HÉV-vezetők 160-170 ezer forintot kapnak. Míg az elvárt béremelések átlaga idén 5,8 százalék, addig ők 7-et ajánlanak.
Míg a volánoknál idén átlagosan 6200, addig a buszvezetőknél 15 ezer forintos a felkínált béremelés, amihez havi 35-40 ezer forint összegű egyéb juttatás is jár, mondta Antal Attila, aki szerint inkább a cégen belüli bérfeszültséget kell feloldani a fizetések kiegyenlítésével. Mint mondta, a buszvezetők bérnövekedése az utóbbi időben legalább 10 százalékkal meghaladta a többi járművezetőjét.
A szakszervezetekről megjegyezte, 29 törvényesen működő szakszervezet van a cégnél, "bár ebből egyet még nem találtak meg". Mint mondta, a szakszervezetek legalább 70 százalékának a tagsága nem éri el az ötven főt. A BKV-nak valamivel több mint tízezer alkalmazottja van.
Tartani kell az üzleti tervet
A vezérigazgató szerint abban az esetben lehet szó nagyobb béremelésről, ha a szigorú üzleti tervet tartani tudják: 2008-ban már 12 milliárd forinttal kevesebből szeretne gazdálkodni a cég a nullszaldó eléréséhez, több pénz ugyanis nem jut állami büdzséből, vagyis csak a jegyárak emelésével, esetleg hitelfelvétellel lehetne megoldani a szakszervezetek követelését. Előbbi politikai döntést igényelne, utóbbi pedig végső soron ugyancsak az államháztartást terhelné.
A vezetés szerint a cég dolgozói megosztottak a sztrájkról: az irodai alkalmazottak, a HÉV-esek és a metrósok körében nincs különösebb támogatottsága a sztrájknak, míg a villamosvezetők megosztottak, a legelszántabbak a buszvezetők. Egy telefonos felmérésre hivatkozva Antalék elmondták, a lakosság 30-35 százaléka támogatja, 45-50 százalék ellenzi a sztrájkot.
Egy minimális szolgáltatást szeretnének
A sztrájkolók helyettesítésére a BKV külsősöket vesz fel, illetve nyugdíjas dolgozóit próbálja visszahívni, eddig 180 embert regisztráltak, mondta Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettes.
Azzal kapcsolatban, hogy a "sztrájktörők" felvételét aggályosnak találták munkajogászok, Antal kifejtette, hogy szerinte meg az aggályos, hogy a szakszervezetek a teljes munkabeszüntetéshez ragaszkodnak. Antal szerint már a sztrájkjairól híres Franciaországban is az a tendencia, hogy törvényben próbálják meg előírni a szükséges szolgáltatás mértékét.
A cég reményei szerint, ha a járművezetők közül szinte mindenki sztrájkol, a külsősökkel együtt 10-20 százalékos szolgáltatási arányt tudnak teljesíteni. A járművek ugyanis ki lesznek adva a garázsból, mert az éjszakai műszak még biztosan munkába áll.
Biztosan fognak dolgozni a BKV alvállalkozásában szolgáltató Nógrád Volán és a VT Transmann sofőrjei, ők a budapesti buszforgalom 5 százalékáért felelősek, a sztrájk idejére pedig átcsoportosíthatók.
A külsős járművezetők gyorsított kiképzése 30 ezer forintba kerül a cégnek. A vezérigazgató igyekezett eloszlatni azt a félelmet is, miszerint képzetlen lennének a beugró sofőrök: mindegyikük állandó megújítást igénylő D kategóriás jogosítvánnyal és PÁV 2-es vizsgával rendelkezik.
Mivel a műszakok összeállítása legalább 24-72 órás munkát igényel, a cég vezetése péntek délután már tudni fogja, sztrájk esetén hány embert tud, és milyen területre munkába állítani.
Az már most biztos, hogy a nagykörúti villamosokat, a Combinókat nem adják külsős kezekbe, és az ellenőrök sem fognak sztrájkolni.