Nem kínai lesz az új budapesti metró

2005.10.14. 12:04
Öt cég versenyezhet tovább a BKV járműtenderén, amelyen 37 új metrókocsit vásárol a budapesti közlekedési cég a 2-es és a 4-es metró vonalára. A továbbjutó cégeknek valószínűleg biztosítaniuk kell az új metrók HÉV-vel való kompatiblitását is, közölte pénteken a BKV.

Nem jutott a BKV metrókocsi-tender második fordulójába a spanyol CAF, a kínai CSR, illetve az olasz Ansaldobreda, közölte az Indexszel a BKV Rt pénteken. A 2-es és a 4-es metró új szerelvényeire kiírt pályázat következő fordulójába öt cég jutott.

A versengő cégek bemutatása >>

Az orosz Metrovagonmas*, a német Siemens, a dél-koreai Rotem, a francia Alstom és a kanadai Bombardier jövő hét végén kaphatja meg az ajánlattételi felhívást a BKV-tól, illetve a metrókocsikkal kapcsolatos részletes követelményrendszert.

Járhat gödöllőig a 2-es metró

Pandula József, a 4-es metró megvalósításáért felelős DBR Metro főmérnöke az Indexnek elmondta, a műszaki követelményeket tartalmazó ajánlatkérésben a BKV azt is felveti, hogy a cég vizsgálja meg a felső áramszedők beépítésének lehetőségét, amely a járműveket kompatibilissé teszi arra, hogy a HÉV vonalain is közlekedhessenek. Erről a jövő héten lesz végleges döntés.

Mint arról az Index csütörtökön beszámolt, reális a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) civil szervezet elképzelése, hogy - a tervezett 5-ös metróhoz hasonlóan - a 2-es metrót összekössék a gödöllői HÉV-vel. Ennek egyik feltétele pedig az, hogy az új metrók képesek legyenek felső vezetékkel is üzemelni.

A tenderre való tekintettel a BKV egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, de Szontagh Andor főmérnök azt ígérte, jövő héten már meg lehet ismerni a közlekedési cég véleményét is az ügyben.

Jövő tavasszal lesz végeredmény

A három céget formai okokra hivatkozva zárta ki a BKV. A CAF, a CSR és az Ansaldobreda a cég közlése szerint hiányos dokumentációt adott be, és ezt nem pótolták időben.

A BKV 37 új metrókocsi beszerzésére írt ki pályázatot. 22 kocsi a 2-es, 15 kocsi a 4-es metró vonalán közlekedik 2009-től, ha a nyertes gyártó jól teljesít, újabb 7 szerelvénnyel gazdagíthatja a budapesti metróflottát. A végleges beszerzési ár majd az elfogadott árajánlatból derül ki, de 30-50 milliárd forint körülire becsülhető a 37 metrókocsi ára.

A tender vége valamikor 2006 márciusa és májusa közé tehető. Miután a pályázók megkapják jövő héten a műszaki követelményrendszert és a kereskedelmi feltételeket tartalmazó ajánlattételi felhívást el kell készíteniük ajánlataikat.

A BKV ezután minden céggel leül tárgyalni, ahol a műszaki és gazdasági szempontok szerint pontosítják az ajánlatokat, ezután következik az árverseny.

* - A pályázó cégek, konzorciumok: Metrovagonmas - Metrovagonmas Mityisi Moszkva; Siemens - Siemens Transportation System; Rotem - Hanwa-Rotem Konzorcium; Alstom - Budapest Metropolisz Konzorcium (Alstom Transport, francia - Ganz Transelektro Közlekedési Rt., magyar); Bombardier - Budapest Metró Konzorcium (Bombardier Transport, francia - Bombardier-MÁV Dunakeszi járműjavító)