Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Buszon kapott szén-monoxid-mérgezést két BKV-ellenőr?

2006.10.20. 16:13
Pécsen már leselejtezett, nem BKV-kékszínű buszok járnak két csepeli járaton. A buszokat a metróépítés miatt kapacitáshiánnyal küszködő BKV egyik alvállalkozója üzemelteti, a cég információink szerint közbeszerzés nélkül jutott az üzlethez. A 20 éves buszokat ellenzőrző BKV-sok mérgezést kaptak rajtuk. A BKV tagadja, hogy rosszul lettek volna az ellenőrök, és a cég szerint az alvállalkozó általános szerződése lehetővé tette a pluszteljesítést közbeszerzés nélkül is.

A BKV műszaki ellenőrei kaptak szén-monoxid-mérgezést október 18-án egy olyan csepeli járaton, aminek üzemeltetését a BKV a 4-es metró építkezése miatt alvállalkozónak adta ki. Csakhogy a metró nem épül, a vállalkozót nem közbeszerzési eljárással választották ki, és az általa hozott buszokat egyszer már leselejtezték Pécsen.


Öreg Ikarus Csepelen (Fotó: )

Az ellenőrök azért lettek rosszul a JOY-220 rendszámú buszon, mert belélegezték a húszéves jármű utastérbe visszaszivárgó kipufogógázát, tudta meg az Index a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülettől (VEKE).

Budapest eldugott helyén közlekednek

A két ellenőr közül az egyik elájult, a másik szédült és fájt a feje. A BKV műszaki ellenőreinek feladata, hogy ellenőrizzék az alvállalkozásban kiadott járatok rendszerességét, azt, hogy betartják-e a BKV-val kötött szerződésben foglaltakat. Egy átlagos utasnál többet utaznak, végállomástól végállomásig, oda-vissza ellenőrzik a járatot.

A BKV szeptember elején kötött a háttérben szerződést a VT-Transman Kft.-vel, amely több budapesti buszjáratot is üzemeltet a BKV alvállalkozójaként. A cég feladata a metróépítés miatt megnövekedett buszkapacitás-igényt elégíti ki, miután a BKV-nak a Szabadság híd tervezett lezárása miatt szüksége volt további buszokra.


Nem Pécsen, Csepelen járunk

A VT-Transman ezért a csepeli 38A-as, 138-as vonalon közlekedő nyolc kék busz helyett vállalta az utasok szállítását, a VEKE információi szerint viszont erre 20-22 év átlagéletkorú buszokat vásárolt Pécstől, ahol tavasszal selejtezték le őket. (A BKV buszparkjának átlagéletkora 10-11 év.)

A cég nemhogy nem újította fel, nem festette BKV-kékre a buszokat, de még a pécsi tömegközlekedési cég matricáit sem távolította el hetekig. A 280-as Ikarus buszok között vannak még manuális botváltóval működő darabok is.

Nem kellett volna

A két járat Budapest eldugott pontjain a csepeli Szent Imre tér és Lakihegy, illetve a budatétényi Campona között járnak, naponta 6-8000 ezer utast szállítanak.

Az eset pikantériája, hogy a buszjárat bérbeadása teljesen fölösleges volt a BKV részéről, ugyanis a 4-es metró építkezésének megkezdése, a Szabadság híd lezárása 9 hónapot csúszik. A kiváltott csepeli BKV-buszok pedig a garázsban álldogálnak.

BKV: nem igaz, hogy rosszul lettek az ellenőrök

Úgy tudjuk, a VT-Transman szerződése egy évre szól, de az eset miatt a BKV-nál nem terveznek változtatni a jelenlegi gyakorlaton, annak ellenére, hogy számos panasz érkezett a fővároshoz.

Péntek délután a VT-Transman nem tudott az Index rendelkezésére állni az ügyben. A BKV illetékese ugyanakkor szombaton elmondta az Indexnek: nem igaz, hogy rosszul lettek volna az ellenőreik a buszokon, és a cég szerint az alvállalkozó általános szerződése lehetővé tette a pluszteljesítést közbeszerzés nélkül is. A szerződés ugyanis megengedi a plusz-mínusz tízszázalékos eltérést a megállapodásban megszabott teljesítményhez képest. a buszjáratok beállítása pedig belefért ebbe a tízszázalékos sávba.