Megkezdték az új metrókocsik tesztelését
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Nemzeti Közlekedési Hatóság napokban megérkezett engedélye alapján május 26-án megkezdődött az új Alstom metrókocsik tesztje az Örs vezér téri (Fehér úti) üzemi vágányon. A metróvégállomáson várakozók mostantól láthatják is az új kocsikat, ahogy a tesztpályán a dinamikus teszteket (gyorsulás, lassulás) végzik rajtuk.
A Budapesten tesztelt szerelvény ezer kilométert fut majd a tesztpályán a forgalomba helyezés előtt. Az új metró várhatóan őszig megkapja a végleges típusengedélyt, amellyel a negyedik negyedévben forgalomba is állhat. Ezt követően eleinte havonta egy, később havonta kettő új szerelvény állhat majd forgalomba.
A most kezdődő tesztek során a jármű menettulajdonságait, az áramellátó rendszer, a légkondicionáló berendezések, az ajtók, az utastájékoztató, valamint a vonatvezérlő rendszerek működését vizsgálják különböző terhelési- és sebességszintek mellett. (Az Index új és régi metrót összehasonlító videós tesztjét hamarosan láthatják.)
Az új metrókocsik ajtajai úgynevezett „idegen tárgy érzékelő” funkcióval rendelkeznek, azaz nem csapják össze például az ajtók közé ragadt bevásárlószatyorban a piacon vett tojásokat. A kocsik külső részét visszapillantó tükrök helyett videókamerák figyelik, de a beltérben is elhelyeztek kamerákat.
Az engedély azért késett, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai áprilisban komoly műszaki hibákat találtak az átvizsgáláskor. Az egyik fékcső például mozgott. A BKV akkor gyermekbetegségnek nevezte az esetet.
Februárban az orosz kocsikra felragasztott hungarocellcsíkokkal tesztelték, hogy elfér-e az új metró a 2-es vonal alagútjában, többen ugyanis tartottak attól hogy az orosz kocsiknál több mint öt centivel szélesebb szerelvény valahol elakad. Az Örs vezér téri üzemi vágány peronját le is faragták emiatt.
Az első Alstom szerelvény január végén érkezett meg Budapestre, azóta még kettő jött. Az év végéig további 19 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény érkezik még a kettes metró vonalára, 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló szerelvény pedig ezt követően a 4-es metró vonalára.
Az Alstom és a BKV 2006 május 30-án írta alá a metrókocsik szállítására vonatkozó szerződést. A 22 darab, 2-es vonalra érkező járműért 139 millió eurót fizet a BKV. Az összeg első negyedét a szerződés szerint a kötés napját követő 30 napon belül, a második negyedét pedig 12 hónapon belül fizette ki a közlekedési cég.
Az eredeti tervek szerint 2008. őszén kezdték volna a próbaüzemet a 2-es metró vonalán, de a szállítás több okból is késett. Az egyik ilyen a jármű orrában levő menekülő létra, amely nem a magyar előírásoknak megfelelően épített be a gyártó.