Kirekesztik az átrobogókat a belvárosból
Nem lehet többé Dél-Pestről autóval keresztülvágni az V. kerületen, ha elkészül az 5,5 milliárdos Főutca-beruházás. Rogán Antal polgármester szerint az autósoknak is alkalmazkodniuk kell a változtatásokhoz. A nyugati nagyvárosokhoz hasonlóan forgalomcsillapítással és eltereléssel nagyobb teret kapnak a gyalogosok és a biciklisek az autósok rovására.
2010 elejére készül el az V. kerület uniós pénzekkel megtámogatott vállalkozása, a Belváros új Főutcája, amelyben teljesen felújítják és átalakítják a kerületet átszelő Kecskeméti utca – Egyetem tér – Károlyi Mihály utca – Petőfi Sándor utca – Bécsi utca – Erzsébet tér – Október 6. utca útvonalat.
A 2,7 kilométeres Főutca egysávosra szűkített autóforgalmat enged majd be a kerület belsőbb részeibe, de lesznek szakaszok, ahol csak a BKV buszjárata haladhat majd át. Átszabják az eddigi forgalmi rendet is, hogy az átmenő forgalmat, amely főleg az Üllői útról zúdult az Erzsébet híd irányába. A eddigi napi több mint tízezres átmenő forgalmat a Kis- és a Nagykörútra terelik.
Rogán Antal elmondta, hogy az Egyetem térnél süllyedő oszloppal akadályozzák meg a gépkocsik behajtását, a jövőben csak a 15-ös buszt engedik át a jogi egyetem előtti téren, így az a gyalogosoké lesz. Az eddig közkedvelt dugókerülő útvonalon egy további akadályt is beiktatnak: az Erzsébet térnél is csak a tömegközlekedés haladhat tovább egyenesen. Több kisebb utcában megfordítják a haladási irányt.
A főváros Budapest Szíve programjába illeszkedő beruházással az Főutcában teljes burkolatcserét hajtanak végre. A járdákat világos mészkővel, az autósávokat szürke gránittal kövezik ki, és csak burkolat eltérő színe jelzi majd a közlekedőknek a határokat, nem lesznek padkák, az utcák egy szintbe kerülnek.
A burkolati elemeket szabványos méretűre tervezték, ezért a harminchatezer négyzetméternyi díszburkolat darabjai később variálhatóak lesznek. A polgármester kiemelte, hogy a tervezésnél a tartósságra törekedtek, ezért többnyire tíz centi vastag köveket raknak le a speciálisan előkészített aljzatra.
Az átépítés során új utcabútorok kerülnek a Főutcába, köztük 116 pad, és 104 új kerékpártároló. A bicikliseknek nem jelölnek ki új, elkülönített kerékpárutakat, de az egyirányú autósáv kiszélesítésével megadják a lehetőséget a forgalmi iránnyal szemben való kerekezésre.