Éles harc lesz a BKV midibusz pályázatán

2009.07.17. 11:06 Módosítva: 2009.07.17. 11:07

Szerdán jelent meg az unió hivatalos közbeszerzési weboldalán a BKV pályázata, amelyben alvállalkozót keresnek olyan autóbuszvonalak üzemeltetésére, ahol kisméretű midibuszok járnak. A pályázat iránt nagy az érdeklődés, számos Volánbusz-cég indulna, de beszállnak várhatóan azok a közlekedési cégek is, amelyek mögé a legnagyobb európai multik sorakoztak fel az elmúlt években.

A lecserélendő Ikarus 405-ös
A lecserélendő Ikarus 405-ös

A BKV tulajdonképpen azokra a vonalakra (16, 16A, 116, a Várban, 27, a Gellérthegyen, 237 Óbudán, 251 Budafokon, 203 az Infoparkban, 191 a Rózsadombon) keres alvállalkozót, ahol a közlekedési cég legsilányabb állapotú járművei, az Ikarus 405-ös midibuszok járnak. Ennél a típusnál melegebb napokon a meghibásodási arány elérte a 40 százalékot.

Mint az Index megtudta, a pályázatot ugyan a BKV formai hibák miatt visszavonta, de nem sokkal később újra kiírta. A feltételek kedvezőek (40 darab busz üzemeltetése 3+3 évig), ezért a kiírás szinte az összes Budapest-közeli Volán cég vezetőjének fantáziáját megmozgatta. Ilyen például a Vértes Volán, amelynek nem más a vezetője, mint a BKV korábbi vezérigazgatója, Antal Attila.

A kiírás szerint a szolgáltatás kizárólag alacsonypadlós, légkondicionáló berendezéssel ellátott, midi autóbuszok esetén legalább EURO V-ös, szóló vagy csuklós autóbuszok esetén pedig legalább EURO IV-es környezetvédelmi kategóriájú járművel végezhető. (A szóló vagy csuklós buszok úgy kerülhetnek a képbe, hogy a pályázat egy 150 százalékos beszerzési opciót is tartalmaz további együttműködési lehetőségként. A szóban forgó járatokon azonban midik, vagyis a rendes szólóbuszoknál kisebb, a mikrobuszoknál nagyobb járművek fognak járni.)

A BKV követheti a debreceni modellt

A tender további érdekessége, hogy a pályázónak kétféle árat kell ajánlania: egyet járművezetővel, egyet járművezető nélkül. A BKV-s buszsofőrök kikölcsönzése az alvállalkozónak a szakszervezetek nyomására került a szövegbe. (Ez az úgynevezett debreceni modell, ahol a sofőr a DKV-é, a busz pedig az alvállalkozóé.)

A pályázatra nemcsak a Volánok startolnak rá várhatóan. Indul a székesfehérvári VT-Transman is, ami már évek óta üzemeltet BKV-járatokat alvállalkozásban, és valószínűleg az Orangeways is, amelynek vezetője, Kedves Ferenc már bejelentette ebbéli szándékát.

Az Index információi szerint mindkét cég mögé a legnagyobb európai tömegközlekedési cégek állnak. Ezek vezetői az elmúlt években felismerték, hogy Magyarországon a jelenlegi politikai helyzetben nem sok esélye van annak, hogy pályázatot nyerjenek multicégként, ezért inkább magyar vállalkozásokban szereztek befolyást.

A VT Transmann jelenleg 51 százalékban a Videotoné, de a brit Arriva az elmúlt években – négyszintes cégáttételen – megszerezte a cég 49 százalékát. Az Arriva nagy vetélytársát, a francia Veoliát az Index értesülése szerint az Orangeways érdekli.

Honnan jöhetnek a buszok?

Az Index úgy tudja, hogy az érdeklődő cégek több olyan gyártót (két magyart és egy lengyelt) is választhatnak, amely képes gyorsan legyártani a szükséges 40 midibuszt. A lengyel Solaris már jelen van Budapesten a trolibuszaival, de az athéni olimpiára kifejlesztett midibuszuk egy bevált modell.

A lengyel Solaris Alpino
A lengyel Solaris Alpino

A főleg légkondicionálókkal foglalkozó magyar Webasto az Ikarus volt mérnökeiből verbuvált csapatot, amely megtervezte az egykori Ikarusok nyomán az S91-est, Rába alvázon.

Az S91-es tesztelése a Várban
Az S91-es tesztelése a Várban

A jászkun Volánnál pedig már fut a Plasma midibusz, amelynek váza Budafokon készül, a motort pedig Szolnokon építik be. A két magyar buszt tesztelte már a BKV.

A Plasma midibusz
A Plasma midibusz

A rossz állapotú Ikarus midibuszok cseréjét az I. kerület és VEKE kezdeményezte.