Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Plusz egymilliárdba kerül az új metrólétra

2009.08.07. 08:12

A BKV munkatársai a múlt héten Franciaországban megtekintették, ezen a héten itthon tesztelték az Alstom új műszaki megoldását az új metrókocsik elejébe és végébe épített automatikus menekülőkijáratokra. A megoldás a korábbi technikával szemben most megfelelt, az Alstom viszont nagyon sok pénzt, több mint egymilliárd forintot kér az átszerelésért.

Mint már decemberben beszámoltunk róla, Demszky főpolgármester szerint az új Alstom metrókocsik a menekülőlétra miatt késtek, de a francia cég mérnökeinek mára sikerült megtalálniuk a megoldást. Egy baja van: 4,2 millió euróba, több mint egymilliárd forintba kerül a beszerelése az összes metrószerelvény elejébe és végébe.

Az Alstom metrókocsi vészkijárata
Az Alstom metrókocsi vészkijárata

A DBR Metró Projektigazgatóság igazgatóhelyettese, Guba János elmondta, hogy az Alstom valóban ennyi pénzt kér az új létrákért, de ezt a BKV drágállja, és az ajánlatot még nem fogadta el. A BKV és az Alstom között sok a vitás kérdés kötbérekről, többletpénzekről, ezeknek csak az egyik eleme ez a pénz.

A mostani – nem megfelelő – megoldásnál a létra egy sutba van beillesztve a fülke bal oldalán, amit baj esetén a vezetőnek, a 4-es automatikus szerelvényein az utasoknak kellene kiemelniük, és az orrajtó felnyitása után beilleszteniük a küszöbbe.

A mostani, elégtelen létraelhelyezés
A mostani, elégtelen létraelhelyezés

Az új megoldásnál a biztonsági retesz kioldása után az egész szerkezet az ajtóval együtt kinyílik, és egy rámpa ferdén ráhajlik a sínekre.

A létra áráról biztosan vita lesz, a BKV szerint ugyanis a kiírásban benne volt az is, hogy vész esetén is biztosítani kell az utasoknak az akadálytalan lejutást a metrókocsiról. Ezt előírja egyébként a magyar vasúti és metrószabályzat is.

Ugyanakkor úgy tudjuk, hogy a metróvezetők egy része attól tart, hogy a fülkébe beépített rámpától nem lehet majd kilátni balra. Guba szerint, mint minden egyebet, a kilátást is szabványok határozzák meg, és a vizsgálatok szerint a kilátás megfelelő lesz a szerkezet beépítése után is.

Az Alstom Transport, a BKV és a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábbi kérésének megfelelően megtervezte és kivitelezte azt a menekülőajtót, amelyik minden szempontból megfelel a magyar metrószabályzat előírásainak, áll a cég lapunknak küldött közleményében.

Az Alstom szerint a menekülőajtó nem akadályozza a járművezetőt a kilátásban, mivel annak kialakítása minden szempontból megfelel a nemzetközi szabványban előírtaknak. A módosítás költsége része az Alstom Transport és a BKV közötti szerződés aktualizálásának.

A vitával párhuzamosan folyik a 2-es vonalra érkezett új Alstom kocsik tesztelése az Örs vezér téri próbapályán. Mint képünkön is látszik, az utasokat homokzsákokkal szimulálják.

Olvasónk felvétele
Olvasónk felvétele

A DBR Metró Projektigazgatóság közleménye szerint délben az északi pajzs is elérte a Fővám téri állomást, ezzel mindkét alagút építése befejeződött a 4-es metró vonalának Duna alatti, háromszáz méteres szakaszán. A déli alagútépítő pajzs – hathetes Duna alatti munka után – június 29-é érte el a Fővám téri állomást.

Északi párja a biztonságos haladás érdekében csak ezután, július 6-án indult el a Budát és Pestet összekötő háromszáz méteres szakaszra. A déli fúrópajzs meder alatti munkája alatt szerzett tapasztalatokat is felhasználva a második menet már csak egy hónapig tartott. A pajzsok ilyenkor szokásos karbantartása és az Etele téri pajzskiszolgáló berendezések áttelepítése a Szent Gellért térre még néhány hetet igénybe fog venni, így az első pajzs várhatóan szeptember elején indul a Kálvin tér felé.