Megkezdődhet a 4-es metró második szakaszának előkészítése
Csütörtök este a Fővárosi Közgyűlés felhatalmazta a főpolgármestert, hogy tárgyalni kezdjen a kormánnyal a 4-es metró második szakaszának finanszírozásáról. Ha az előterjesztést elvetette volna a testület, akkor a metró valószínűleg csak az első szakaszon, a Keleti Pályaudvarig épült volna meg, így viszont úgy tűnik, hogy a második szakasz, tehát a Keleti Pályaudvar és a Bosnyák tér közti ütem is megépül.
A VEKE szerint a beruházás nem térül majd meg, és ezért azt az Európai Unió sem fogja támogatni. Ráadásul az Uniós támogatás elnyerését a szoros határidő is nehezíti: még ha úgy is döntenek Brüsszelben, hogy támogatják a projektet, a metrót 2015-ig be kell fejezni. Az egyesület csütörtökön ezért tiltakozott a döntés ellen, és azt javasolták, hogy ezen a szakaszon először a 90-es években megszüntetett villamosközlekedést állítsák helyre. Minderről részletesen itt olvashat»
Demszky Gábor főpolgármester szerint viszont igenis megtérül majd a metró, és ha 2014-ig sikerül befejezniük az építkezést, 2015-ig Brüsszelnek is el tudnak számolni a támogatásokkal. Titokzatosan csak annyit árult el: szakértői anyagok is alátámasztják a II. szakasz szükségességét.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes is úgy gondolja, hogy sikerül kiterjeszteni az EU-s támogatást a projekt második szakaszára, de azt elismerte, hogy sietüniük kell. Ezért azt reméli, hogy a közbeszerzési eljárásokat már jövő év tavasszal megindíthatják.
A 4-es metró két szakaszának költsége az eddigi 516 milliárd forintról a továbbítéstől függetlenül is 533 milliárdra emelkedik. A növekedés oka a forint-euró árfolyam ingadozása, a nemrégiben történt áfaemelés, illetve hogy az Unió felé nem lehet elszámolni azt a 11 szerződést, amit pályáztatás nélkül kötöttek meg.